close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: Fout melding Audi A4 B8

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Hallo,

Sinds kort heb ik bij een koude motor als ik wat harder optrek dat eventjes gloeispriaal eventjes knippert (heel kort). Als ik normaal optrek dan is er niets aan de hand.
Als de motor op temperatuur is, dan is er niets aan de hand. Dus hard optrekken en er gebeurt niets.

VCDS geeft volgende foutmelding:

4096 - Bank 1: CMP Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28): Incorrect Correlation
P0016 00 [032

De riem is 14.000 km geleden vervangen en al die 14.000 km was alles perfect. Dus het zal waarschijnlijk niet aan de distributieriem timing liggen. Anders was die melding toch veel erder gekomen?
Er staat iets over dat de timing gecheckt kan worden met VCDS. Weet iemand waar ik dat kan vinden onder Motor module, welke "measuring block"?

Verder las ik dat bij 1.8T motoren een lage oliedruk/olie peil deze problemen kan geven? Bij mijn auto 2.0 TDI was de olie ook op de minimum, maar dat moet toch niets uitmaken? Olie is net bijgevuld, maar denk dat dit niet het is.

Dus mijn vragen zijn om 3 mogelijke oorzaken te onderzoeken:

- Waar vind in in VCDS measuring block om distributieriem timing te checken?
- Kan ik ook CMP sensor met een measuring block uitlezen?
- Kan ik dat ook doen met Engine Speed sensor?

Geplaatst door

blok5 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Eventjes een update:

Motor op temperatuur laten komen net 85-90 graden en getracht om measuring block 08 onder module 1 Motor te klikken, maar dat kan ik niet opstarten. Is waarschijnlijk beveiligd?
Ik heb de groepen en nummers gewonden die ik uit moet lezen, maar ik kom niet in de measuring blocks. Bij andere modules kom ik er wel in.

Ik heb daarna verschillende (gekke) dingen gedaan met de warme motor:
- hard optrekken in alle versnellingen (toerental tot 2500-2700 toeren)
- langzaam optrekken en in zijn 5e en 6e versnelling rond 1200-1400 toeren vol gas geven

Maar niets aan de hand, en ook geen foutmelding.

Daarom verdenk ik niet de timing van de distributieriem.

Als de krukas sensor defect is dan zou ik die auto niet kunnen starten toch?

Dus er blijven nokkenas posistie sensor en timing van distributieriem over.

Heeft iemand misschien artikel nummer (uit ETKA) voor nokkenas positie sensor?

blok5 0

11 jaar

controleer toch maar eerst de timing van de riem de storing wijst er wel naar en als er bij de montage iets niet goed is gesteld kan dit door het uitrekken van de riem na verloop van tijd tot een storing leiden,veel succes

kees6216 0

11 jaar

Nu is gelijk mijn vraag hoe check ik de timing van de riem? Want met VCDS Engine Module Meas.Block 08 blijft grijs waardoor ik de timing niet kan checken.
Is er misschien een ander manier?

blok5 0

11 jaar

heb je al naar de merktekens gekeken?Even zoeken op internet met motorcode levert genoeg informatie.Je hoeft alleen het bovenste distributiedeksel eraf te halen.

kees6216 0

11 jaar

Kees

Heel erg bedankt tot nu toe.
Ik weet wel waar nokkenaspoelie en krukaspoelie zitten, maar dacht het software matig tu kunnen checken.

Vandaag onder de motorkap gechecked"

Mechanisch zag het er goed uit: nokkenas/poelie zat goed getimed en miste geen ribben/tandjes, krukaspoelie konden we (samen met de monteur) niet goed beoordelen omdat die onderin zit.
Distributie riem gecheckt mist geen ribben.
Vandaag weer 50 km gereden en geen meldingen.

Ga deze week noekenaspositie sensor bestellen en kijken of dat helpt omdat die foutmelding sporadisch voorkomt.

Ik weet 100% zeker toen de riem 14K km eerder erop ging dat de monteur met twee pinnen poeilies vast had gezet tijdens het demonteren en monteren.

blok5 0

11 jaar

en was de krukas ook geblokkeerd?

kees6216 0

11 jaar

Beide waren geblokkeerd (zowel nokkenas als krukas).
Als ik met koude motor niet heel hard optrek dan is er niets aan de hand.
Als de motor wel warm is, dan is er niets aan de hand. Dan kan ik van alles mee doen en geen foutmeldingen.

Jammer dat ik die optie measur. block 08 niet heb in VCDS, anders kon ik softwarematig de timing uitlezen en eventueel ietsjes de nokkenas draaien.
Bij negatieve waarde is toch tegen de klok max 1 mm draaien en bij positieve 1 mm vooruit om in de buurt van 0 te komen?

Nu kan ik de melding beter uitleggen:

- starten doet de auto prima

- stationair draaien ook (bij koud motor is verbruik 1,6 L-1,7/h en na ongeveer 1-2 minuten 0.8 L/h)

- Toerental bij stationair constant zonder schommelingen 900 rpm

- Vanochtend stuk A10 A2 tot Utrecht gereden, toen de motor op ca 60 graden was (Zeeburgertunnel) gaf ik volgas (tot de bodem) in zijn 6e versnelling (1500-1600 rpm) en toen ik precies 2000 rpm over ging, kwam de melding eventjes en weer weg. Het knipperen van het lampje kwam steeds als ik in zijn 5e of 6e versnelling volgas over 2000 rpm ging en weer weg. Uitgelezen bij Shell Maarssen en dat was weer zelfde melding zoals in mijn eerste post, alleen stond tijdstip van 07:25 (Zeeburgertunnel). Is het dan 1 keer voorgekomen en dan bij 2000 rpm alleen een waarschuwing of elke keer boven 2000 rpm omdat het om 07:25 eerste melding was.

- Na het uitlezen en wissen, motor was allang op de bedrijfstemperatuur, kon ik alles doen en hard optrekken in 1-2-3-4-5-6e versnelling, niets aan de hand

Eigenlijk wordt ik er hopeloos van.

blok5 0

11 jaar

Klopt het eigenlijk dat je deze motor niet met measuring block kan uitlezen?

blok5 0

11 jaar

Bij de a6 2.0 tdi kun je in mw blok 1 en mw blok 4 wel waardes uitlezen.(meetwaardes 08 moet je sowieso uit kunnen lezen)
Ik weet alleen niet zo de in welk display en welke waardes.
Volgens mij mw 1 displayveld 3 of 4 moet zoveel mogelijk bij de 7 mg/... zitten.
Mw 4 displayveld ? zoveel mogelijk bij de 0.
Moet je om de nokkenassensor te vervangen niet de tandriem demonteren?
Er bestaan twee soorten blokkeergereedschap voor de krukaspoelie maar zien er hetzelfde uit,is wel de juiste gebruikt?

erik2819 0
badge

11 jaar

Hoi Erik,

Originele VagCom kabel heb ik uit VS besteld, dus nog eventjes wachten...
Zaterdag is een vriend met me meegereden (BMW dealer monteur) en die zei dat de auto perfect start en loopt, zowel stationair als rijdend.
En die fout melding kwam weer tijdens het zachtjes optrekken in zijn 5e en 6e versnelling (snel optrekken geen probleem). In de lagere versnellingen is er niets aan de hand.
Gloeispiraal knippert eventjes bij 2000 rpm en gaat dan gelijk weg. Geen stotteren en geen vermogen verlies.
Als ik in zijn 5e en 6e versnelling onder 2000 rpm blijf dan krijg ik ook geen foutmelding.

Hij zei dat ik zonder problemen mee kan rijden totdat de kabel binnen is en de timing gechecked is.
Hij verdenkt zelf toerental sensor die waarschijnlijk bij de versnellingsbak of massavliegwiel zit of zit ie ergens anders?

blok5 0

11 jaar

Kan iemand me misschien assisteren wat ik in [b] ADVANCED MEASURING VALUES [/b] moet uitlezen?
Deze ECU/computer heeft geen MEASURING BLOCKS

blok5 0

11 jaar

Probleem opgelost.
Iemand op Audiforum (werkt bij JD engineering) heeft me op afstand geholpen.
Nokkenas zeer lichtjes naar rechts gedraaid.

Nu veel beter verbuik en geen fout meldingen meer.

blok5 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.