auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4-Avant: olielamp fluitend/huilend geluid

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI (BLB)

Auto heeft 250.000 km gelopen. Bij 210.000 km het bekende probleem met de oliepomp gehad (meteen distributie en waterpomp vervangen). 3.000 km (= 4 weken) geleden een beurt gehad. Hierbij is Forte Advanced Diesel Conditioner gebruikt.

Olieniveau melding komt na enige kilometers rijden. Niveau is volgens pijlstok max (ook Koud). Na sluiten motorkap is de melding weg, maar komt dan enige kilometers later weer opzetten.
Auto begint geluid te maken dat ik zou omschrijven als ergens tussen fluitend en huilend in. Bij constant toerental en >120 km/u op de snelweg is het niet/nauwelijks hoorbaar, maar bij optrekken en provinciale weg veelal wel aanwezig (dus ook bij constant toerental).

Bij de eerste keer pijlen constateerde ik dat de auto met circa 0,5 liter te veel olie heeft gereden. Lichte sporen van sludge (wel oliedop, niet de pijlstok) Garage stelt voor olie te vervangen en de oliesensor door te verbinden om van die irritante melding af te zijn. Ik vraag mij af of dit voldoende is omdat de geluiden toenemen.

Herkend iemand dit probleem? Waar moet je beginnen met zoeken om de oorzaak op te sporen?

Geplaatst door

Frelst68 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De sensor doorverbinden is denk ik verre van verstandig, die melding komt niet voor niets.
Al is het maar dat de sensor defect is, dan kunt u die beter gewoon vervangen.
het is me even onduidelijk of de melding nu met het olieniveau te maken heeft of met de oliedruk?
Wat geeft de auto aan? krijgt u een melding olie niveau te laag of gaat alleen het olielampje branden?
Het fluitende en huilende geluid kan namelijk ook gebeuren als de oliedruk te laag is en dan dus de turbo zo goed als droog loopt.
In dat geval ruineert u uw eigen auto.
Het lijkt me het verstandigst als u de auto goed laat onderzoeken om schades te voorkomen.

Beste Peter,

Dank voor je reactie. Leek mij ook geen goed idee. Dit type motor heeft ook een oliedruk sensor (die ging branden bij het stukdraaien van mijn oliepomp). Deze komt niet op. Het oranje lampje met niveau minimum gaat branden. Vanochtend stond een collega achter mij. Hij vroeg of ik een kannetje olie bij mij had want bij het optrekken wordt een behoorlijke pluim geproduceerd.

Heb nog eens geprobeerd het geluid te definieren. Klinkt een beetje als blazen op een pijpje. Kan het zijn dat de oliedruk juist te hoog oploopt en olie via de turbo naar buiten wordt gewerkt? Of dat een pakking/kering eruit is gedrukt omdat de druk (door een teveel aan olie) te hoog is opgelopen en nu dus de oliedruk te laag blijft?

Of weet jij misschien een goede VAG-onderhoudsspecialist (omgeving Haarlem) die een diagnose kan stellen. Want in de dealer heb ik alle vertrouwen verloren.


Up date:

Inmiddels gebeurd waar Peter voor gewaarschuwd heeft. Na een ritje van 18 kilometer:
* geluid zo goed als weg;
* roken als een ketter;
* geen vermogen meer.

:-(

De kop naar de haaien?

Frelst68 0

11 jaar

Als ik het geluid juist heb geinterpreteerd kan in het gunstigste geval alleen de turbo defect zijn, als die olie lekt komt de olie in het inlaatspruitstuk en loopt de motor mede op zijn eigen olie en produceert zwarte rook.
vermogensverlies is normaal als de turbo de moed heeft opgegeven.
Een turbo schade door te hoge oliedruk lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, eerder door te lage druk lopen turbo's kapot, het asje van de turbo "zweeft"in de olie waardoor weinig slijtage optreedt bij de zeer hoge omwentelsnelheid van een gemiddelde turbo.
Als de oliedruk te laag is dan loopt een turbo bij gemiddeld 8.000 tot 15.000 rpm makkelijk stuk.

Het is jammer, maar dit word een kostbare zaak, met inachtmeming dat u natuurlijk ook eerst de oorzaak van het probleem moet vinden en oplossen.

Ben bang dat het niet (alleen) de turbo is. De rook was wit/blauw, vandaar dat ik bang ben dat (ook) de kop naar de haaien is. Is op zoek gaan naar een bedrijf dat diagnose kan stellen. Gelet op noodzakelijk transport bij voorkeur directe omgeving.

Frelst68 0

11 jaar

In uw directe omgeving ken ik helaas geen VAG specialisten , wellicht heeft iemand anders een suggestie?

Beste Frank,
Ik hoor graag hoe het afgelopen is met je A4 met BLB-blok. Was het de turbo? En was die na het uitvallen van de oliepomp (ook) al vervangen?

adb 0

11 jaar

Ik vind het een beetje jammer dat we niet meer horen hoe het probleem is opgelost, ik heb immers mijn best gedaan om even mee te denken.
Het enige wat ik daarvoor terug verwacht is een beetje feedback. helaas!

Peter

Goed dat je dit even vermeld.
Ik zal de TS even een mail sturen met de vraag wat de evt oplossing is geweest.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.