Audi A4-Avant: Vraag aan de automatische transmissie specialisten

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: AFN/DMX

Beste mensen ik heb even hulp nodig bij het volgende probleem.
Onlangs heb ik toerental sensor G38 moeten vervangen omdat plotseling de automaat niet meer schakelde. Na meting bleek G38 geen weerstand meer te meten dus vervangen. Hierna schakelde de automaat weer prima alleen het schakelen van de 2e naar de 3e versnelling gaat nu met een lichte bonk, wanneer hij wil overschakelen lijkt het of hij eerst even in z'n vrij schakeld en vlak daarna pas doorschakeld. Als ik rustig rij dan is de bonk harder en als ik wat pittiger rij is de bong minder (vloeiender)
Voor de defecte toerental sensor schakelde hij altijd soepel in alle versnellingen.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt.

Henzelmen

Geplaatst door Henzelmen (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

ATR Transmissies (0) PRO, 11 jaar geleden

Zijn er foutcodes nu ?
Hoeveel kilometer heeft de auto gereden ?
Is er preventief onderhoud aan de automaat gedaan ? ( olieverversen )
Is er al eens eerder onderhoud aan de automaatbak gedaan ?

Zou gewoon puur toeval zijn dat de ene klacht op de andere komt

Henzelmen (0), 11 jaar geleden

Hoi David,

Bedankt voor je reactie, hier mijn antwoorden op de vragen.
De auto heeft 285.000 KM gereden.
Rond de 200.000 KM heb ik bij de Audi dealer de olie een keer laten venieuwen , weet nog dat men het over longlife olie had die in tegenstelling tot gewone motor olie zeer lang mee moet gaan.
De automaat heeft verder nooit eerder onderhoud gehad, ik heb de auto al vanaf 2001.

Ik vindt dit ook wel te toevallig, zo net na de storing met de toerental sensor, is het niet zo dat de schakelmomenten opnieuw ingeleerd moeten worden? Heb ik wel eens in een ander forum over gelezen, maar kan net zo goed onzin zijn.
Of de bak laten spoelen? Ook wel eens gelezen.

Hoe dan ook het lijkt er op dat hij na de defecte sensor uit de pas is gaan lopen met het schakelmoment tussen de 2e en de 3e versnelling.

Henzelmen (0), 11 jaar geleden

Verder geen oplossingen meer binnengekomen, probleem is er nog steeds maar rij gewoon door tot de bak het begeeft en auto naar de sloop kan.
Mag afgesloten worden.

ATR Transmissies (0) PRO, 11 jaar geleden

Hans,

Denk dat het ook puur toeval is geweest. Met deze kilometerstanden zonder dat er om de 80.000 kilometer preventief is olieververst.
Lijkt het mij het meest aanneembare dat de bak al behoorlijk wat slijtage inwendig heeft.

Succes met een nieuwe auto zoeken wanneer de auto op is!

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

Topic op verzoek gesloten (#4)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.