Wil via dit forum iets vragen over de foutcodes van mijn Audi.
Helaas heb ik al geruime tijd een foutmelding in het motormanagement systeem.
Gaat om een Audi Avant 18T Quattro bouwjaar 2000, aantal gereden Km 165000.
De motor loopt perfect, geen problemen dus!! Maar dat gele lampje vind ik maar niets.
Alles is begonnen met de melding secondaire-luchtsysteem doorstroom gebrekkig.
Deze is opgelost omdat er een terugslagklepje afgebroken was.
Tijdens deze zelfdiagnoses (uitgevoerd door Audi dealer) kwam naast secondaire luchtsysteem
ook telkens de zelfde combinatiestoring terug. Ging om de melding :
Nokkenasstandsensor -G40 / krukasstandsensor -G28
verkeerde inbouwcombinatie
Sporadisch
Na het resetten van het motormanagement gaat het lampje weer netjes uit.
Mijn ervaring is dat na een paar dagen, soms ook sneller, het lampje weer aan gaat.
Gaat tijdens het rijden ook soms weer spontaan uit, maar komt helaas weer terug.
In eerste instantie heb ik de krukassensor vervangen, na een reset kwam de melding weer terug.
Daarna de nokkenassensor vervangen, lampje bleef even uit maar kwam helaas weer terug.
Vervangen onderdelen: Krukassensor type 078.906.433.A en Nokkenassensor type 058.905.161B
Opnieuw weer een diagnose uitgevoerd na het vervangen van deze beide onderdelen.
Helaas niets opgeleverd, de volgende meldingen hebben zich weer gemeld.
17536 P1128 035
Cilinderrij 1, mengseladaptatie (vaker)
Systeem te arm
sporadisch
17748 P1340 035
Nokkenasstandsensor -G40 / krukkenasstandsensor -G28
Verkeerde inbouwcombinatie
Balen dus, we krijgen het probleem niet weg.
Het systeem weer een reset gegeven, en lampje weer uit.
Ging net even tanken, en ja hoor lampje weer aan..... Brrrrrrrr
Wie heeft de oplossing, hoor graag van jullie!!!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is net als met die reclame van vroeger: wrijven helpt niet, Rennie wel. Hier geldt: resetten helpt niet, repareren wel.
P1340 - Timing van de distributie klopt niet. De foutcode zegt niet dat de sensors defect zijn. Mogelijk is er iets verkeerd afgesteld of uitgerekt.
P1128 - Systeem te arm. Dat betekent dat de motor niet genoeg brandstof krijgt en te arm staat.
Vooral bij een turbo is dat gevaarlijk, je hebt zo een paar gesmolten zuigers of katalysator.
Begin eens met zoeken naar valse lucht in de inlaat en laat de luchtmassameter testen.
Bedankt voor de snelle reactie.
Zal de jongens bij de audi jou advies laten lezen.
Wat ik wel vreemd vindt, is dat de auto gewoon perfect rijdt.
Je verwachten als deze te arm staat er onvoldoende vermogen is, of dat de motor gaat inhouden.
Ook verwacht ik dat als er iets uitgerekt is dat hij van tijd springt en voor geen meter meer loopt.
Nu maar hopen dat jou advies wat opleverd bij de dealer.
Ik heb vorigeweek nog geprobeerd alle slangetjes te controleren op lekkages.
Het kan goed zijn dat ik iets ben vergeten, zijn er zoveel.
Kan je mij een richting geven welke leidingen gecontroleerd moet worden.
Ik heb de Etka 7.2 software, kan via die weg zien welke het zijn.
Heb ook vaak iets gelezen over de lambdasensor gezien de melding 17536, kan deze ook defect zijn?
Alvast bedankt
14 jaar
Nee, het tegendeel is waar. De lambda-sonde werkt uitstekend en stelt de computer in staat om de mengsel afwijking te zien.
Er is echter 1 probleem, je weet niet of het mengsel ewcht te arm is of veel te rijk, alleen dat de lambda zegt dat het te arm is.
Kan ook veroorzaakt worden door een lekje in de uitlaat waardoor zuurstof bij de lambda-sonde komt.
Opnieuw bedankt,
Dan mag ik ervan uitgaan dat de lekkage erg dicht bij de lambda-sonde(s) moet zitten.
Of kan een kleine lekkage halverwege de uitlaat ook al voor problemen zorgen?
Maar goed, zal binnenkort een afspraak maken bij de Audi dealer,
hoop dat ze wat kunnen vinden gezien het advies.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar