Hallo allen, Ik heb een Audi A2. De accu was leeg en na het starten met startkabels was het kerstverlichting op het dashboard. Alle lampjes die aankunnen gingen ook aan. De computer aangesloten en alle fouten gewist. Wat overbleef is dat het accu lampje blijft branden en een foutmelding komt voor het stuur. De stuurbekrachtiging valt ook uit. De oplaadcapaciteit van de dynamo opgemeten en deze bleek ook stationair al tegen 17 volt te zitten. Dynamo vervangen, zelfde probleem. Kan dat ook de nieuwe dynamo stuk is. Als ik de gezekerde kabel op de accu pool aansluit komt daar een redelijke vonk. De foutcodes die ik krijg zijn
00668 vehicle voltage terminal 30
01288 terminal 30 steering assistance...
Ik heb zoveel mogelijk aansluitingen schoongemaakt. Dynamo vervangen. Zekeringen dashboard allemaal eruit gehaald en weer geplaatst. Heeft iemand tips waar ik verder naar kan kijken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is je multimeter wel ok? Al eens een andere geprobeerd?
Komen er nog fouten terug als alles gewist wordt? De stuurbekrachtiging zou dan ook weer moeten werken, anders eens het stuur van uiterst links naar uiterst rechts en weer naar het midden draaien om de stuurhoeksensor weer te calibreren.
Ik heb 2 verschillende gebruikt omdat ik het ook een beetje raar vond. Beide geven aan dat als de auto in rust is de accu spanning 12,45 v is, Bij starten een terug van naar 9,3 en dan oplopend van 14 naar 17 volt. Codes van de ABS ECU zijn 00668 en 00283 en van het stuur 18081 en 01288
Wanneer de auto net gestart is werkt het stuur even, zodra het accu lampje aangaat valt de bekrachtiging weg en gaat het stuur icoontje branden. Waarmee ook gezegd dat het accu lampje een paar (4-5) sec na het starten aangaat.
10 jaar
als je 17v op de accu hebt dat is wel erg veel. daardoor krijg je het acculampje (dit is niet alleen voor te weinig bijladen maar ook voor te hoge spanning)
De dynamo hoort zo'n 14.2-14.5 max te geven.
Als je de dynamo net hebt vervangen dan zou ik hier even mee terug gaan.
Bij de meeste garages of bv de brezan kun je gratis een accutest doen. Dit geeft je duidelijkheid over de toestand van je accu en het laadproces van de dynamo.
een redelijke indicatie van de toestand van je accu is ongeveer
12.65V 100%
12.45V 75%
12.24V 50%
12.06V 25%
11.8V of minder is ontladen
Ik zou in eerste instantie zorgen dat de boordspanning weer normaal wordt om te voorkomen dat andere elektronica gek gaat doen.
10 jaar
17 volt is inderdaad veel en dat stationair. De dynamo wordt gerepareerd. Ik heb maar 1 zekering op de accu, ik heb wel eea gevonden onder de vloer bij de bestuurder. In rust meet ik een stroomafname van 0,5 Ampere. Deze is voldoende om een volgeladen accu in 1 nacht leeg te trekken. Zit het beroemruchte relais onder de vloer? Ik zal nagaan of ik daar iets vind wat de stroom gebruikt. Alle zekeringen uit de zekeringskast weggehaald en daar was geen verbruiker achter.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A2 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar