auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4-Avant: G28 veroorzaker andere foutcodes??

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 ALT

Ik ben al een tijdje op zoek naar de reden van het niet lekker lopen van de motor van m'n 2.0 ALT: stationair soms iets schudden, en soms even inhouden na opschakelen. Geen valse lucht kunnen vinden, bobines zijn nieuw. Van de week uitgelezen met VCDS lite, toen fout 16705 - krukassensor G28, onlogisch signaal gevonden. Gereset, en een aantal dagen gereden.

Gisterenavond testrit gemaakt met de laptop eraan, en dat ging niet echt lekker... lambda waarde in groep 1 schommelde eerst een paar procent rond de 0, maar vloog vervolgens naar de 25%. Later ging het EPC lampje branden; rustig naar huis willen rijden maar opeens ging het olie-alarm in het display aan, en viel de motor uit.

Veel foutcodes:

16705 P0321-002 Sensor voor toerental van de motor (G28) geen signaal
16706 P0322-004 Sensor voor toerental van de motor (G28) geen signaal
16514 P0130-008 Cilinderrij 1, lambdasonde 1 storing in circuit
16521 P0137-008 Cilinderrij 1, lambdasonde 2 spanning te laag
16523 P0139-004 Cilinderrij 1, lambdasonde 2 langzame reactie

Codes gewist, opnieuw starten ging niet, startmotor draaide rond maar motor sloeg niet aan. Na een kwartiertje lukte starten wel, en toen naar huis gereden.

Vandaag G28 nagemeten, grijze stekker tussen pen 2en 3: 890 ohm koud, maar zo'n 13kohm warm. Niet goed toch? Dit zou het uitvallen / niet direct opnieuw willen starten kunnen verklaren. Maar, waar komen die andere foutcodes dan vandaan, inclusief het plotseling tonen van de oliedruk waarschuwing? Is het hier een kapotte G28 als oorzaak van de andere codes, of is er een andere reden, bv slechte (massa) verbinding of zo? Ik heb de ECU al uit z'n doosje gehad, de connectoren zien er droog en goed uit, geen corrosie.

Alvast bedankt voor alle suggesties!

Geplaatst door

dupl-u-11089-5dd147ee73b36+maars (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou denk ik gaan voor eerst de bdp sensor (G28) vervangen en alles wissen en dan gaan rijden en dan aankijken en dan (mits storing terug komt) weer de fout melden hier op problemcar wat er terug gekomen is.

ricky 10
badge

13 jaar

Hoi Ricky, bedankt.

Ik kwam inmiddels een verglijkbaar probleem tegen op http://www.motor-talk.de/forum/kurbelwel... waarbij ook de oliedrukmelding werd getoond bij het uitvallen van de motor. Zou veroorzaakt worden doordat de oliedruk bij het stilvallen van de motor niet past bij het foute/ontbrekende signaal van G28. Klinkt op zich wel logisch.

Volgende week eerst maar G28 vervangen, en kijken of dan ook de lambdasensor fouten verdwijnen. Ik hou jullie op de hoogte.

Update:

Eergisteren G28 vervangen, de hiermee samenhangende storingen zijn niet meer terug gekomen. De fouten mbt de lambda sensoren echter wel, inmiddels toe te voegen aan het lijstje:

16522 P0138-001 Cilinderrij 1, lambdasonde 2 spanning te hoog
17522 P1114-008 Cilinderrij 1, lambdasonde 2 verwarmingsweerstand te groot

Verwarmingselement van sonde 1 (voor kat) is 3.6 ohm; sonde 2 is 65 ohm, dat lijkt me nogal hoog. Sensor 2 kapot zou natuurlijk kunnen, maar waarom dan ook code 16514 die op sonde 1 slaat? Beide sensoren kapot??? Voeding van de sensoren is aanwezig.

Inmiddels ook een klein stukje gereden met de achterste lambdasensor losgekoppeld. Tot nu toe alleen foutmeldingen voor de losgekoppelde sensor (logisch), geen fouten mbt sensor 1. Wel weer het rare gedrag mbt lambda veld in groep 001: in het begin schommelt deze rond de 0%, en na een tijdje ineens naar de 25%. Dit kan toch niet veroorzaakt worden door het ontbreken van de 2e sensor, die is er toch alleen als kat-controle?

VW heeft wat afwijkende ideeen over wat je met de achterste sonde kunt doen.
Bijna iedereen gebruikt deze alleen als controle voor de kat, maar VW gaat er doodleuk op regelen.

Bekijk (log) eens het voltage van de lambdasensor bij groep 1.
Waarschijnlijk gaat het signaal van de 1e sonde ook omlaag.
Misschien een lek in de uitlaat? Heeft deze een secundaire luchtpomp die koud werkt? Misschien dat daar wat lekt?

oldford 0
badge

13 jaar

Beste Oldford, in groep 1 is alleen maar het lambda factor veld te vinden, en dat zijn percentages. Voltages zie ik hier niet. Vanochtend een testrit gemaakt en groep 1 en 2 gelogd. Weer hetzelfde gedrag. Inmiddels ook foutcode 17536 - P1128 - 001 Lange termijn mengsel adapter (multi)bank 1 systeem te arm

LMM is uit te sluiten; tijdens de testrit meerdere malen doorgetrokken tot 6000+, LMM piekwaarde 102g/s, klopt mooi voor een 130pk motor. Ook wanneer de lambdacorrectie op 25% staat werkt de LMM nog goed.

Oorzaken die overblijven:

- luchtlek ergens tussen uitlaatspruitstuk en 1e lambda, pas optredend als alles door en door warm is
- 1e lambdasensor die er na opwarmen mee stopt
- valse lucht aan de inlaatkant; lijkt me niet erg logisch, dan zou waarschijnlijk ook bij koude motor het probleem aanwezig zijn

Secundaire luchtpomp zegt me niets, waar zou die kunnen zitten?

De vraag hier is of het mengsel echt zo arm wordt (afwijking van -40% of meer) of dat de lambdasonde dat alleen maar denkt.
In het 1e geval moet je aan de invoer kant zijn - iets dat plotseling heel veel afwijkt. B.v. luchtmassa meter of benzinedruk maar de helft.
In het 2e geval kan het een defecte lambdasonde zijn of een (groot) lek in de uitlaat.

Lees je uit met Vagcom/VCDS? Heb je een label-file voor deze ecu? Openen met b.v. kladblok en zoeken. Lambda zit waarschijnlijk in groep 30-35.
Heb je geen label-file? Geef dan het VW ecu nummer. Misschien heb ik een Duitse versie.

oldford 0
badge

13 jaar

[url=http://img96.imageshack.us/i/lambdavolts...][img]http://img96.imageshack.us/img96/3066/la...[/img][/url]

Lambda 1 spanning zit in groep 033, ik heb deze gelogd. Testrit start met koude motor. Het eerste kwartier ziet alles er normaal uit, lambdaspanning varieert rond 1.5V (labda=1); iets boven de 4V bij gas loslaten. Zoals te zien is treedt de foutconditie plotseling op. Lambdaspanning is dan ongeveer 3V, de pieken bij gas loslaten zijn nog even hoog.

Hoe kan je testen of het uitlaatsysteem 100% luchtdicht is?

De 1e lambdasonde geeft wel heel erg arm aan.
Kontrole: kijk naar het signaal van de achterste lambdasonde op het moment van de fout.
Is dit een hoog signaal (0,8-0,9 volt) dan geeft de 1e lambdasonde fout aan.
Is dit een erg laag signaal (0,1-0,2 volt) dan is ofwel het mengsel superarm of er is een lek in de uitlaat.

Wat gebeurt er als je tijdens de fout even de tankdop los haalt?

Andere mogelijkheden: testen op een rollenbank met een 4-gas tester aangesloten.
Dan kun je het mengsel zien. Erg veel CO en een hoop O2? Dan is er een uitlaatlek. Dat kan dan die secundaire luchtinlaat zijn als die er op zit.

N.B. Voorste lambdasonde is een breedband sonde en de achterste een ouderwetse sprongsonde.
Ongeveer 1,5 volt bij rijden is goed en bij gas loslaten (en brandstofafsluiting) is 4 volt ook normaal.

oldford 0
badge

13 jaar

Beide lambdasensoren staan inmiddels in bestelling; achterste sonde is iig defect (verwarming), dus die vertrouw ik sowieso niet 100% (weet niet of 'ie op temperatuur komt). Status B1-S2 wisselt vaakt tussen goed en fout. Er is nog geen 4gas test uitgevoerd, maar de motor lijkt me (behoorlijk) te rijk te lopen: stinkt naar benzine in de uitlaat, en de uitlaat is ook geroet. Als de sensoren vervangen zijn zal ik het resultaat melden.

Groeten, Marcel

Op het moment dat je voorste lambdasonde niet meer onder de 3 volt komt, gaat de motorcomputer (veel) verrijken. Dat klopt.

oldford 0
badge

13 jaar

Beide lambdasensor zijn inmiddels vervangen, en tot nu toe zo'n 150km zonder problemen gereden. Mocht het toch weer fout gaan laat ik dat hier weten.

Iedereen bedankt voor de hulp!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.