Audi A6: Hoe te zien dat 2.5tdi V6 blok (vag) is gereviseerd?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5tdi V6

Beste mensen,

Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een Audi A6 Avant, 1.9tdi of 2.5tdi.

** voordat de moderater hem meteen op slot gooit onder het mom van geen aankoop-advies vragen, want dan gaat ie op slot ** even verder lezen aub, dit is geen vraag om aankoop advies, dat heb ik elders op deze site al gevonden.

Nu heb ik al wat rondgelezen op internet (en hier) en gezien dat bij het 2.5tdi blok de nokkenassen en tuimelaars voor grote problemen en kosten kunnen zorgen. Op verschillende plaatsen staan Audi's te koop en bij sommigen staat ook dat de probleem onderdelen zijn vervangen. Als ik dat ga navragen zeggen ze (verkopende partij) natuurlijk dat alles vervangen is en alles 100% is, maar hoe kan ik (of een kennis van me die eerste automonteur/ keurmeester is) zien dat deze onderdelen ook daadwerkelijk zijn vervangen? Ik heb eigenlijk geen zin om een mooie Audi te kopen en te denken dat hij goed is, om vervolgens 5000 km verder met € 5000,- aan stukken te staan. Wordt dit ergens bijgehouden (net als NAP oid, misschien bij PON)?

Tips om dit te kunnen herkennen, buiten het 'woord' van de verkoper? Graag jullie reactie hoe ik dit kan zien.

Alvast bedankt!

andrehoutepen

Geplaatst door andrehoutepen (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Andre

Dit soort reparaties uit het verleden, of voorkort uitgevoerd zijn enkel goed aan te tonen middels een factuur.
Indien de verkopende partij zegt een reparatie te hebben uitgevoerd en kan daarbij geen rekening overleggen,
dan zou ik er met een hele grote boog omheen lopen. (deed ik zowiezo wel)

Hou er echt rekening mee. Dit type motor is geen ziekenhuis maar een compleet traumacentrum.

Succes

Gr. paul

andrehoutepen (0), 14 jaar geleden

Hoi Paul,

Bedankt voor je tip. Ik zal hem zeker gebruiken. Toch begin ik steeds meer te neigen naar een 1.9tdi. Hierbij vind ik op internet veel minder meldingen van dure problemen.. In ieder geval bedankt!

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=andrehoutepen]Toch begin ik steeds meer te neigen naar een 1.9tdi. Hierbij vind ik op internet veel minder meldingen van dure problemen.. In ieder geval bedankt![/quote]
Heel verstandig en dat druk ik je op het hart....

Gr. paul

a3/a6 (0), 14 jaar geleden

Ik heb wel eens begrepen dat bij de meeste V6 motoren de problemen al bij zo'n 150.000km begonnen. Mijn auto evenzo: bij 160k geconstateerd, bij 170k nokkenassen vernieuwd + distr. riem enz. Assen waren toen beetje ingesleten (< 0,5 mm).
Nu op 280k zonder noemenwaardige problemen.
mvg
a3

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=P. Kelder]Andre

Dit soort reparaties uit het verleden, of voorkort uitgevoerd zijn enkel goed aan te tonen middels een factuur.
Indien de verkopende partij zegt een reparatie te hebben uitgevoerd en kan daarbij geen rekening overleggen,
dan zou ik er met een hele grote boog omheen lopen. (deed ik zowiezo wel)

Hou er echt rekening mee. Dit type motor is geen ziekenhuis maar een compleet traumacentrum.

Succes

Gr. paul[/quote]
enig lichtpuntje, je koopt ze (de 6 pitter) voor een scheet en drie knikkers; en als je zelf een beetje handig bent en van sleutelen houd kun je er best een hoop lol aan beleven...
Moet je het sleutelwerk laten doen, asjeblieft luistert naar de dokter!!

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Harry

Die lol is er snel vanaf omdat revisie geen levensduur volstaat, je blijft er mee aan het modderen.

Gr. paul

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=P. Kelder]Harry

Die lol is er snel vanaf omdat revisie geen levensduur volstaat, je blijft er mee aan het modderen.

Gr. paul[/quote]
De echte km knaller heeft toch niets aan zo'n ding, die gaat voor zuinig. Die 6 pitter koop je voor het gevoel of de buurman :-)
na revisie duurt het weer 1,5 ton voordat de boel ligt te rammelen

mikedieselpower (0), 14 jaar geleden

Heren,

Beetje nuance mag. Ik heb de beruchte AFB en rijdt deze al 6 jaar en enige dure grap en onvoorziene kost was de brandstofpomp bij 230.000km en ABS pomp(revisie) maar laatste viel nog mee (€350,- incl montage). Auto aangeschaft bij 182.500km en heeft nu ruim 327.00km op klokje staan.
Heeeeel veel rijplezier aan beleefd en koop zo weer een 2.5 tdi. Monster!

Gewoon aan een paar regels houden;
- Altijd netjes alle beurten.
- Juiste olie gebruiken (vooral ook voor de nokjes)
- Koud niet hard wegtrappen (je wil ze de kost niet geven die daar geen fuk om geven en jaa daar kunnen ze niet tegen)
- Warm juist lekker op z'n donder geven...blazen gewoon.

Ohw en Andre, ik zou ook voor de bewijzen op papier gaan en anders idd met een grote boog eromheen.

Gr. Mike

jos-br (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb hier nu een paar V6en lopen waarvan de nokkenassen langer lijken mee te gaan na vervanging. Misschien is het materiaal (Febi) beter dan de eerste montage? Dat van de bewijzen (rekeningen) is inderdaad raadzaam.

Jos.

Hisham (0), 13 jaar geleden

ik ben ook wat aan het rondkijken voor een a4 en zie inderdaad nogal wat van deze 2,5jes voor weinig met de vermelding dat de brandstofpomp defect is. Heeft iemand een indicatie van wat een nieuwe of gereviseerde brandstofpomp kost? alleen onderdelen, werk kan ik zelf wel doen. dan kan ik besluiten of ik zo'n auto kan kopen of kan laten staan...

alvast bedankt

primera p11 (0), 13 jaar geleden

ik neem aan dat je met een auto wilt rijden.
Neeem het advies van Paul en Jos ter harte,deze mensen hebben er vele gezien met een hoop ellende.
En geloof me,als de boel los moet gaat het niet meer om een paar tientjes en van die bouwjaren zitten de meeste al boven de drie ton.
Dan overstijgt de raparatie al snel de waarde van de auto en het blijft een motor waarbij je de portemonne moet blijven trekken.
En eerlijk is eerlijk,als je in die bouwjaren moet winkelen heb je eigenlijk geen portemonnee om zulke auto's te rijden.

rhunter (0), 13 jaar geleden

Heren,
Volg al heel lang de verhalen over de 2.5tdi blokken. Zelf een AFB blok en alleen nog maar het filter van de carterventilatie zelf vervangen. Nu probleemloos 340000 km op de teller (alleen normaal onderhoud en doe het allemaal zelf) met alle originele onderdelen. Waar ligt het aan dat de ene bij 150000 km al opgeeft en de ander maar door blijft draaien???

gr Rene

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

René

Indien ik al jou vragen uit het verleden bekijk heb jij het e.a ook al meegemaakt.
Het is dus niet alleen het carterventilatie wat problemen gaf...

Ik weet ut wel, de man en z'n auto is altijd een gevoelig onderwerp,
indien het om bespreken van problemen gaat.

Gr. paul

Hisham (0), 13 jaar geleden

ik snap dat het geen tientjes-werk zal zijn. maar toch vraag ik me af wat zo'n brandstofpomp dan ongeveer zal kosten.

heb een leuke a4 2,5tdi avant gezien van bj.2001 , 200k km, met een defecte pomp, voor 2900euro. alleen de brandstofpomp is kapot
vandaar mijn vraag

primera p11 (0), 13 jaar geleden

En Rene,jij doet het onderhoud zelf.
Maar de meeste die moeten er mee naar een garage en dan kost het klappen met geld.
Een audi,bmw,mercedes,dat zijn leuke auto's als je mag leasen.
Maar zo'n auto prive rijden moet je wel een goede boterham verdienen of een bijpassende baan hebben.
Wat eigenlijk ook normaal is voor die prijsklasse.
Mensen die naar zo'n auto kijken van 10 jaar oud waar al het mooie al van af is gereden hebben eigenlijk geen portemonnee om zo'n auto te rijden.
En dan loop je er ook nog eens op leeg.
Want degene die zo'n auto leasen,die rammen er in 3 jaar tijd 150 a 180.000km op en dan komt er weer een ander.

Hisham,die pomp komt maar zo op 2500 euro,dacht ik zo uit mijn hoofd.
Maar Paul kan je dat precies vertellen of Jos.
En ik denk dat het niet alleen de brandstof pomp is,maar dat kun je nu niet beoordelen.

jos-br (0) PRO, 13 jaar geleden

Revisiepomp kan voor € 1600,- geplaatst worden.

Jos.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

En daarbij, is alleen daadwerkelijk de pomp kapot ?? Dat kan de verkoper wel mooi vertellen, maar of het waar is weet je nooit en kom je alleen achter als je er al aan bezig bent..

Vaker loop je nog tegen andere ( dure ) dingen aan, en dan is de auto niet meer zo goedkoop..

Het is dus een gokje, maar net zoals in het casino verlies je eerder dan je wint..

Gr Stefan

Hisham (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de info jongens,
nu ik lees dat die pomp zowat 2000euro kost, laat ik m ook staan. risico dat er meer aan de hand is, is dan inderdaad te groot.

gr Hisham

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Zoals zo vaak, hier weer eens een topicstarter die een topic op het randje opent (aankoopadvies), een vraag stelt over allerlei technische problemen bij een bepaald type auto, daarbij ook nog aangeeft dat hij een kennis heeft die eerste monteur/apk keurmeester is. (Die heeft dus nog nooit iets over deze auto's gehoord of meegemaakt?) Die zou toch ook wel weten dat een factuur iets bewijs is? Maar veel erger is dat deze man zich nu bijna 2 weken later niet meer laat horen.... naar de noorderzon vertrokken met een 2.5 v6? De " kers op de taart" voor de vag-specialist
In principe ben ik er zo ver mee: hij kan wel dicht, maar ik gun Andre (topicstarter) nog even de kans om te reageren.

Met vriendelijke groet,

Mercury, moderator problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.