Audi A6 Avant: Homokineet wielzijde

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.6

ik moest de manchet wielzijde vervangen, hierbij zag ik dat de homokineet niet meer zo best was. na montage bemerkte ik dat de aandrijfas uit de homokineet was los gekomen. Ik bemerkte dit omdat toen ik van de brug wilde rijden ik wel de kon schakelen (automaat) echter voertuig bleef staan. ik mag aannemen dat bij monteren van nieuwe homokineet het voertuig weer kan schakelen en rijden.

DJazzman

Geplaatst door DJazzman (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Waarschijnlijk is de borgclipring niet goed meer, of versleten, waardoor de as uit de homokineet schuift. Als de homokineet nog goed is, de ring vernieuwen.
Anders homokineet mee vervangen.

Highway (145) PRO, 10 jaar geleden

waarschijnlijk wel

DJazzman (0), 10 jaar geleden

Nieuwe homokineet en manchet is besteld, bij uitbouwen vielen kogeltjes eruit. kwestie van inbouwen en dan moet ie weer kunnen rijden. IK was bang dat ik iets in de automaat had beschadigd. wordt vervolgd.

DJazzman (0), 10 jaar geleden

Het is gelukt. De nieuwe Homokineet ingebouwd plus nieuwe ashoes. Dit keer heb ik het stuur geheel naar rechts gedraaid hierdoor kon ik de as makkelijk verwijderen, hierna de oude homokineet eruit gehaald. Bij inbouwen aandacht voor de meegeleverde ringetjes en de borging aan het eind van de as. [Volgorde heb ik uit garage handboek Audi]. Op naar het nieuwe project: de handremkabel vervangen.

W11081 (0), 10 jaar geleden

Ik heb dit ook meegemaakt, borgring versleten, de hele auto begon te trillen en dreunen in de bocht (wel een quattro)

De garage kon niks vinden en wou de cardan as laten balancereren en weet ik wat voor onzin nog meer terwijl ik al aangaf dat ik het gevoel had dat het van rechts voor homokineet vandaan kwam... nee dat dacht hij toch niet.
Dus kijk ik 'm zelf na daar op de brug met monteur erbji kon ik de rechter voor aandrijfas gewoon op en neer bewegen! Zat er dus gewoon los in!

Maar goed, komt volgens mij wel vaker voor bij Audi, originele hoes is trouwens van thermoplastic (hard plastic) de universele hoezen zijn rubber, weet niet wat het verschil in levensduur of kwaliteit is.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=W11081]Maar goed, komt volgens mij wel vaker voor bij Audi, originele hoes is trouwens van thermoplastic (hard plastic) de universele hoezen zijn rubber, weet niet wat het verschil in levensduur of kwaliteit is.[/quote]
Audi heeft origineel nooit een hoes van hard plastic gehad....

Gr. paul

W11081 (0), 10 jaar geleden

Nou ik heb bij mijn A4 2.5tdi quattro van 2000 toch echt een harde plastic hoes gekregen van de dealer, zo'n stugge zeg maar.

Bij de groothandel kreeg ik een ''immitatie'' hoes mee van rubber, en die paste totaal niet. De juiste konden ze dan ook niet leveren.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat is dan een tekortkoming van je ´groothandel´. Niet van die auto.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=W11081]Bij de groothandel kreeg ik een ''immitatie'' hoes mee van rubber, en die paste totaal niet. De juiste konden ze dan ook niet leveren.[/quote]
Origineel en af fabriek zijn homokineet hoezen van zacht rubber.
De juiste maat in de rubber versie is gewoon te leveren, geen enkel probleem.

Niet kunnen leveren is iets anders dan het niet bestaan van een bepaald onderdeel.

Gr. paul

W11081 (0), 10 jaar geleden

Ze hebben er echt alles aan gedaan door de originele nummers om te nummeren e.d en was niet leverbaar, de automaat met quattro uitvoering was net weer anders zeiden ze.

Maar de originele hoes, van de dealer op chassisnummer besteld is echt van dat harde plastic hoor!

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=W11081]originele hoes, van de dealer op chassisnummer besteld is echt van dat harde plastic hoor![/quote]
Mogelijk wordt dit type en maat hoes voor meerdere type voertuigen gebruikt.
Normaal gesproken is het altijd een rubber hoes dat gemonteerd wordt.

Gr. paul

DJazzman (0), 10 jaar geleden

Het is een tijd geleden, hiervoor mijn excuses. Het begon met de aandrijfas-hoes na demontage zag ik dat de homokineet versleten was. Na enkel vervanging van de ashoes kreeg ik de aandrijfas niet meer gemonteerd. Hierdoor had ik weer moeten demonteren. Dan toch maar een nieuwe homokineet gekocht [ dit scheelt toch enkele uurtjes extra werk] Nadat ik alles terug gemonteerd had ging de aandrijfas gewoon terug op zijn plaats. en kon ik weer schakelen.

Dit is de foto hoe het begon:
[url=http://postimg.org/image/etnzypxp3/][img]http://s7.postimg.org/etnzypxp3/DSC_0020...[/img][/url]

Dit is de nieuwe set:
[url=http://postimg.org/image/udvdp97tj/][img]http://s7.postimg.org/udvdp97tj/DSC_0043...[/img][/url]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.