Audi audi 80 2.3i NG motor: Hoog benzineverbruik (krap vermogen?)

Bouwjaar: 1992

Het volgende betreft een audi80 2.3i 1992 (NG motor, zou 136 pk moeten zijn) met kilometerstand 228.000. Het benzineverbruik van 1:8.7 is vrij hoog bij 75% snelwegkilometers. Omdat ook de temperatuurmeter niet werkte, zou vervanging van de 2-polige koelwatersensor het hoge verbruik kunnen verhelpen (bij dit motortype zendt de sensor niet alleen naar de temp meter maar ook naar het brandstofmanagement systeem). Ik heb de sensor (2 polig) vervangen door een nieuwe, alsook de voltstabilisator achterop het instrumentenpaneel. De tempmeter werkt nog steeds niet en het benzineverbruik is nog steeds bijna 1:9. Ook heeft de wagen naar mijn smaak wat weinig vermogen (van 0-100 duurt ongeveer 12 tot 13 sekonden en doortrekken in 4 gaat redelijk tot 160, maar daarna wordt het kruipend door naar 180. In de 5 is het voorts met 190 gedaan; dit is uiteraard niet de normale rijstijl, anders zou 1:9 nog heilig zijn). Heb inmiddels ook het luchtfilter vervangen. De bougies zijn overigens alle vijf licht oranjebruin van kleur op de 4 polige massa-electrode. De motor loopt verder mooi regelmatig, rookt of roet niet, verbruikt ongeveer 0.5 liter olie op 1000 km en houdt ook niet in. Overgens is er wel iets koelwater verbruik: ongeveer 0.5 liter op 1500 km. Wat kan er ten aanzien van benzine verbruik en vermogen nu nog aan de hand zijn?

donne

Geplaatst door donne (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

platour (0), 20 jaar geleden

Ik ga tog denken aan een lekke koppakking aangezien de kleur van de bougies en het koelvloeistof verbruik mist het niet weglekt.
Door de lekke pakking krijg je vermogenverlies, ga je het gas dieper in trappen en dan gaat het brandstof verbruik omhoog.

donne (0), 20 jaar geleden

Hoi, dank voor je antwoord. Ik denk (hoop) niet dat je gelijk hebt. Het verbruik van koelvloeistof, hoewel gering, is inderdaad niet fijn, maar ik zie echter geen extreme drukopbouw in het expansievat en is bovendien de olie zowel onder de olievuldop als op de pijlstok normaal van kleur. Ook loopt de motor zowel koud als warm toch mooi "rond". Vraag: wijst die oranjebruine kleur dan op het verstoken van koelvloeistof?

D. Moerman (0), 20 jaar geleden

Heb je de compressie al eens gemeten, het olie verbruik lijkt mij trouwens ook aan de hoge kant.

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

deze kleur van de bougies heeft niks te maken met een lekke koppakking.deze auto's staan er wel bekend om dat ze veel benzine verbruiken nl ik vind 1:8,7 nog helemaal niet slecht.Het olieverbruik van 0,5:1000 is echt nog wel binnen de normen hoor.het is niet weinig maar het is niks om je zorgen over te maken.als ie meer dan 1:1000 nodig heeft dan wel. alleen koelvloeistofverbruik moet je goed in de gaten houden.is dit echt structureel dan kun je pas denken aan een kleine lekkage ergens onder de kap(soms slecht te vinden),waterpomp,verwarmingsradiateur,of in het ergste geval de koppakking.in geval van koppakking is het vaak te merken aan starten op 4 cilinders,witte rook en/of te zien aan de olie. je kunt hem misschien het beste eens een nacht onder druk laten zetten dan zie je vanzelf of ie ergens lekt, hoe lang heb je de auto al in bezit??

donne (0), 20 jaar geleden

Hallo,
Dank voor het antwoord. Ik heb de auto sinds begin december vorig jaar. De wagen wordt overigens morgen onder handen genomen door een zelfstandige ex audi/vw monteur; deze heeft geconstateerd dat de lambdasonde defect is en vermoed verder dat de waterpomp niet ok is. Voorts blijkt de distributieketting wat aan de slappe kant. Voor de niet werkende temp meter is overigens nog geen oorzaak gevonden. Ik hoop in elk geval dat door de voorgenomen ingrepen in de eerste plaats benzineverbruik omlaag en power wat omhoog gaat. Koelvloeistof baart me echter wel zorgen, ook omdat de wagen een matige koude start (overigens vooral bij vochtig weer) heeft; ben dus toch wat bevreesd voor kop/koppakking.

donne (0), 20 jaar geleden

Inmiddels is auto onder handen geweest van een ex VW/Uadi monteur. Deze heeft vastgesteld dat de lambdasonde defect was, de thermostaat te laat opende, de waterpomp speling had, het bougie type niet ok was en dat de distributieriem slijtagesporen had en dat de aandrukrol verkeerdom (?) gemonteerd zat. Al deze onderdelen zijn vervangen (650 euro, snik): de wagen heeft weliswaar helaas niet meer vermogen gekregen maar loopt wel nog net even mooier dan hij al deed. Heb wel vraagtekens: de nieuwe distributieriem heeft een vreemd bijgeluidje en is circa 2 a 3 mm smaller dan de kettingwielen: betekent dit dat er een vekeerd type riem gemonteerd is of hoort dit zo? Verder afwachten of het benzine (en koelwater) verbruik nu naar beneden gaan.

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

dat de riem smaller is dan de poulies is normaal dit is altijd wat voor een bij geluid maakt ie?als je hem hoort janken dan staat de riem te strak

donne (0), 20 jaar geleden

Ik kan het niet goed omschrijven, het is een beetje zangerig geluid en het lijkt uit de voorkant in de buurt van distributiereim/waterpomp te komen (daar had ik overigens eerst een soort "knorrig" geluid hetgeen de monteur deed denken aan defecte waterpomp; waterpomp bleek volgens de monteur overigens te lekken op pakking dus met een beetje geluk ben ik nu van mijn koelwaterverlies af).

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik denk toch dat de riem dan te strak staat

donne (0), 20 jaar geleden

Is er een manier waarop ik dat nog verder kan checken en indien dat inderdaad zo mocht blijken te zijn is het verantwoord om hier uberhaupt nog mee door te rijden (moet ongeveer 30 km rijden om bij betrokken monteur te komen)?

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik kan niet vanaf hier zien wat er aan de hand is maar als de riem te strak staat kan die 30 km geen kwaad,maar wel effe naar laten kijken

donne (0), 20 jaar geleden

Ok laat ik doen, dank voor je snelle antwoord!

donne (0), 20 jaar geleden

Nog een vraag: welk type koelvloeistof moet er in de 2.3i NG motor? Bij Gamo beweerden ze speciale rode (en er zat geelbruine in), maar "mijn monteur" heeft er blauwgroene in gedaan (die er volgens Gamo juist niet in mocht vanwege aantasting van de kop): wie weet hoe het echt zit?

vincent11806 (0) PRO, 20 jaar geleden

g11........... de rode koelvloeistof was er toen nog niet.
de blauw groene koelvloeistof is oke.
gegroet

donne (0), 20 jaar geleden

Ben inmiddels naar de garage geweest. Is volgens monteur inderdaad distributieriem, en staat iets aan de strakke kant. Maar, aldus monteur, beter iets aan de strakke kant dan aan de losse kant; het kan volgens hem in elk geval geen kwaad zoals hij nu staat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.