Hallo!
Sinds deze winter heb ik iets raar met mijn b4.
De koude motor maakt een ratelend geluid, alsof er iets los zit en tikt tegen iets anders. Het geluid tikt samen met het toerental, dus hoog toerental = meer tikken.
Ook heeft de koude motor minder vermogen. Bij het schakelen naar een hogere versnelling valt het toerental ook zeer snel naar stationair.
Na minder dan 1 minuut werkt de motor weer normaal.
De bougies zijn droog en de riemen zien er nog 'ok' uit. Al hoorde ik in de winter wel een riem een klein beetje slippen.
Iemand van jullie een idee? Riemen eens vervangen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de wiedeweerga je oliedruk controleren. En niet meer rijden.
Ralf, bedankt om te antwoorden!
Met oliedruk bedoel je de hoeveelheid olie die in de motor zit? Ik heb de olie overlaatst nog vervangen en er zit voldoende in.
Ook heb ik geen waarschuwingslampje op de boordcomputer.
13 jaar
Ik bedoel in principe niet het niveau, maar de druk. Deze is niet afhankelijk van je nivo.
De druk moet je meten. Het waarschuwingslampje kan defect zijn. Dus eerst de oliedruk meten.
Het zou ook een lekke (nde) klepstoter kunnen zijn welke eerst op druk moet komen. Dit moet je stap voor stap uitsluiten. Het laatste geval hoeft niet direct gevaar te betekenen.
S6
klepstoters !
Als het de oliedruk was dan had je motor het nu al niet overleefd.
Gebruik je de juiste olie?
Heb je last van sludge?
Kleppen gaan bij koude motor niet ver genoeg open wat het gebrek aan vermogen verklaart.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar