Audi A4: kraken / tikken bij optrekken

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 TDi -- 1z

Dag mensen,

sinds een dag of 2 hoor ik rechtsvoor een vreemd kraken/tikken bij het in een bocht vertrekken vanuit stilstand.
wanneer ik rechtdoor vertrek vanuit stilstand hoor ik het niet.
Het scheelt ook of ik langzaam of snel optrek. hoe sneller ik optrek, des te beter ik het hoor.

iemand enig idee van wat dit zou kunnen zijn.

ik zelf vermoed de aandrijfas, ofwel de homokineet. deze wil ik vanmiddag of morgen gaan controleren, maar ik heb geen flauw idee van hoe ik deze zou moeten controleren. gewoon wat duwen en trekken en draaien om te kijken of er speling opzit neem ik aan?

alvast bedankt voor alle hulp.

Hisham

Geplaatst door Hisham (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

ik zou eerst eens naar de draagarmen kijken of daar geen speling op zit.

groetjes jan.

poppekast (0) PRO, 15 jaar geleden

als je getikker hoort in een bocht is het één van de buitenste homokineten van je aandrijfassen het is moelijk te controleren door er aan te trekken en duwen en dat soort dingen je moet gewoon een bocht naar rechts maken hoor je hem dan tikken is het vermoedelijk je linker kineet en andersom de rechter als je goed luidters hoor je wel van welke kant het wegkomt

gr

Hisham (0), 15 jaar geleden

mn draagarmen heb ik bekeken vandaag daar zit geen speling op. die geven ook een ander soort gekraak wanneer ze het begeven hebben.
ik vermoed zelf ook de homokineet, deze was namelijk droog. de hoes zat er niet strak op.
ik hoor het getik/gekraak het ergst wanneer ik naar rechts draai en optrek tegelijk.
maar het komt toch echt van rechts.

ik zal eens gaan kijken wat die dingen kosten en er maar eens eentje halen.

Ik wil binnenkort ook mn wiellagers vervangen.
kan ik dat het beste meteen doen, of is er geen sprake van dubbel werk als ik de lagers later pas vervang?

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Homokineet wielzijde, ongeveer 150/175 euro. Waarom zou je je wiellagers willen vervangen, zit hier een bijgeluid in ofzo ????

Indien je een homokineet wil vervangen, moeten er ( een gedeelte van ) de draagarmen los. Je bent dan al half op weg om je complete naaf uit te bouwen. Dussehh, ongeveer half dubbel werk zou ik zeggen.

Groeten Marcel

Hisham (0), 15 jaar geleden

Marcel, ik wil de wiellagers vervangen omdat de auto nu 280.000km heeft gelopen en ik ze heel soms (als ik goed luister) begin te horen.
Dat zal dus niet lang meer duren voor ik ze echt goed ga horen.

Maar het is dus efficienter om ze meteen ook te vervangen wanneer ik de homokineet vervang.

ik heb gezien dat ze op ebay duitsland voor een stuk minder worden verkocht.
Toevallig iemand ervaring mee? of zijn dat goedkope imitaties die sneller kapot gaan?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.