We krijgen een Audi A4 TDI Sedan van 1996 binnen met een krakend geluid bij de linker voorwielophanging.
Het geluid is moeilijk te lokaliseren, zelf denken we aan de onderste fuseekogel, maar er zitten nog een aantal draaipunten op en wellicht dat dit een bekend probleem is bij de Audi A4. Wie kent het probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Let heel goed op alle fuseekogels meestal gaande voorste draagarmen (lees kogels stuk) ook de verticale stabilisatorstangestjes mogen graag stuk gaan.
Ik ken het probleem het komt zeer veel voor bij alle audi a4 a6 en alle passat types meest al bij km standen vanaf 140 duizend km.
Meestal is het de voorste draagarm.
Het probleem word veroorzaakt doordat de kogel ondersteboven zit gemonteerd en vet word hard en loopt naar beneden dus kraakt hij dan.
Ik weet een adres de ze nieuw verkoopt voor f 114,- ex btw
orgineel vw
Maar wat een veel goed koopere oplossing is een klein gaatje boren in het aluminium bij de kop van de kogel let op de in en uitdraai stand van de wielen dan schroefdraad er in tappen en een smeer nippel er in draaien .
dan de vet spuit pakken en het probleem is opgelost .
ongeveer 15 minuten werk per kant.
en ongeveer f 1,50 aan kosten. + werkloon
99 van de honderd gevallen zijn met deze simpele en goedkope oplossing klaar.
22 jaar
IK SLUIT ME GEHEEL BIJ ENNO ROS AANIK KEN HET PROBLEEMWIJ VERVANGEN DE ARMEN MAAR DAT MET DIE VET NIPPELGAAN WE ZEKER PROBERENBEDANKT
22 jaar
Bedankt voor de tip ENNO,heb het uitgetest maandag op een vw passat tdi en het geluid is weg,was van plan om alle kogels te vervangen,klasse.klant tevreden,ik tevreden
22 jaar
Een goede manier om uit te vinden welke draagarm het krakende geluid veroorzaakt is het draaien van de draagarm met een grote waterpomptang terwijl de auto met zijn wielen op de grond staat (of op een vierkoloms brug)
22 jaar
met dank aan Auto bedrijf Enno Rosan vanwege het verhelpen van een krakende draagarm van een Audi A4 door het plaatsen van een smeernippel. Een ritje van vv 320km was niet voor niets geweest.
21 jaar
De tip om vetnippels te plaatsen is super.Probleem is niet meer opgetreden.
Aanrader!!
21 jaar
Ik heb het zelf gedaan vorig jaar , dit werkt perfect met een smeernippel.ik doe 1 tot 2 keer smeren per maand
21 jaar
Mijn wagen is nog in garantie, dus eigenlijk kan ik dan alle kogels laten vervangen. maar treed na een tijdje dan niet terug hetzelfde probleem op???
Eigenaardig is wel dat ik nog maar 45000 km heb, terwijl ik hoor dat het gekraak meestal maar voorkomt bij een stand van meer dan 100.000!!
groeten
21 jaar
Ik heb na een rit met 5 personen en bagage lichte kraakjes in mijn audi a4 uit 1995 onder de 80 km per uur bij lichte hobbels, ik kan niet goed lokaliseren of dit door de stoel of door de voorwielophanging wordt veroorzaakt. Iemand een idee hoe ik dit makkelijk kan achterhalen? Alvast bedankt!
19 jaar
Frank; 5 man en bagage.... klinkt gewoon als teveel belading??
En anders; 1995, spuit alle ophangingsrubbers maar eens in met teflon (ook achter). Is het weg dan zit het in je rubbers. Of ga in je stoel zitten en beweeg maar eens flink alle kanten op.
Soms hoor je ook nog wel eens de gordel/gordelslot kraken op het plastic van de stoelbekleding.
Hoi Alex bedankt voor de tip, ik weet inmiddels zeker dat het niet de stoel is, aangezien het geluid er ook is als ik op de motorkap druk.
Goede tip van die ophangingsrubbers, ik zal het eens proberen, bedankt!
19 jaar
graag gedaan.. nu nog hopen dat het werkt!! Ben benieuwd...
Ik heb inmiddels bij ros een smeernippel laten monteren, dit verhielp de ene kraak maar doordat de auto op de brug heeft gestaan is hij uit de vering geweest, dit veroorzaakte eerst een nog erger gekraak, naar een paar maanden wordt het gekraak minder (waarschijnlijk door het vochtige weer). Ros gaf net als alex het advies om de ophangingsrubbers in te spuiten (alleen hij zij me pleds meubel spray ipv teflon), binnenkort ga ik de auto een kleine beurt geven en ben ik van plan de rubbers in te spuiten om het kraken (dat nu slechts nog af en toe voor komt) te verhelpen. Nogmaals bedankt Alex en Ros voor het advies.
19 jaar
Achteraf bleken de bovenste draagarmen totaal versleten te zijn (wel gevaarlijk dus!), hier kwam de garage bij toeval achter, toen ze de olie hadden vervest en op de brug even naar de speling keken op het linker voorwiel. Deze worden vrijdag vervangen, waarschijnlijk is dit de oorzaak van het gebonk.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
23 jaar