Mijn motormanagement lampje brandt. Volgens de garage is het een fout op de lambdasonde, deze hebben ze inmiddels vervangen. Het lampje is twee weken uitgeweest, maar brandt nu weer, vrijwel steeds. Aan het rijden en brandstofverbruik merk ik niets.
Ik vermoed dat mijn katalysator kapot is omdat hij rammelt rond de 3000 tpm. Omdat de auto wel door de keuring komt, wil ik de katalysator helemaal leegslaan. Ik vermoed dat de tweede lambda een anders dan verwacht signaal meet doordat de kat kapot is.
Ik dacht eigenlijk dat mijn A3 2 lambdasondes heeft, één voor de katalysator en één erna? Heeft de tweede regeltechnisch nog een functie, of dient deze alleen ter controle van de eerste lambdasonde? Dan moet het mogelijk zijn om de 2e lambdasonde (na de kat) te verwijderen en het signaal te manipuleren. Ik heb wel een ideetje in mijn hoofd om het signaal met wat elektronica na te bootsen.
Maar als de 2e lambda ook meedoet om de mengselverhouding te bepalen dan kan dat waarschijnlijk niet.
Moeten de 1e en 2e lambdasonde niet gewoon hetzelfde signaal geven? Dan zou ik de signaaldraad af kunnen takken en van 1 sensor naar 2 ingangen op de ecu kunnen brengen.
Kortom, nogal wat vragen en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat wat jij in gedachten hebt daar zou ik absoluut niet aan gaan beginnen!
Gewoon de storing verhelpen voordat het je nog veel meer geld gaat kosten.
Wat was de storing precies?
"Ik vermoed dat mijn katalysator kapot is omdat hij rammelt rond de 3000 tpm. Omdat de auto wel door de keuring komt, wil ik de katalysator helemaal leegslaan. Ik vermoed dat de tweede lambda een anders dan verwacht signaal meet doordat de kat kapot is."
Met een lege kat ben ik niet zo zeker van dat de auto nog bij de APK goedgekeurd wordt.
Bovendien ben ik er wel zeker van dat de tweede lambda een anders dan verwacht signaal gaat produceren, waardoor het storingslampje continue zal gaan branden.
In theorie zou je het signaal kunnen nabootsen, maar in de praktijk kon je hier wel eens tegen problemen gaan aanlopen. De software in het motor-management zou (wettelijk verplicht) het nabootsen moeten kunnen herkennen, waardoor wederom het storingslampje aan zal gaan.
Als de kat werkelijk kapot is, eerst oorzaak gaan zoeken, anders sneuvelt de volgende kat ook weer.
tweede lambda dient enkel om de werking van de kat te controleren, deze geeft in principe hetzelfde signaal af als de eerste maar dan met een lagere amplitude. Indien de twee lambda's hetzelfde signaal gaan afgeven, krijg je een motorstoring, omdat dan de kat niet functioneert.
Het signaal van de tweede lambda is in principe wel na te bootsen, maar zoals mijn voorgangers al zeiden, dit is ten zeerste af te raden, omdat de oorzaak niet opgelost is.
Uitlezen is mijn advies.
Groeten Marcel
Heb je deze storing ook op benzine?.
16 jaar
Ja, zowel op benzine als op gas, daarom vermoed ik juist de kat.
Op gas zijn de mengselverhoudingen misschien net weer iets anders dan op benzine.
De auto is juist uit de garantieperiode. Tijdens de garantie ben ik een aantal keren teruggeweest. Men heeft de lambdasondes en enkele vacuumslangen vervangen en het uitlaatsysteem op gasdichtheid gecontroleerd. Volgens de garage betrof het "een storing op de lambdasondes", meer weet ik niet.
Vaststaand feit is dat de wagen met rammelende, en dus waarschijnlijk defecte kat, toch door de CO meting kwam tijdens de APK bij aflevering. En dan rijst bij mij de vraag: wat moet ik met een katalysator die toch niets doet?
Inderdaad, uitlezen lijkt me verstandig. Omdat ik normaal gesproken alle onderhoud zelf uitvoer wil ik een vag-com setje aanschaffen, weet ik tenminste waar ik kan gaan zoeken. In ieder geval wil ik proberen de lambdas na te meten met de multimeter of anders met 'n scoop. Kan ik in elk geval zien of ze goed zijn, en wellicht ook wat zinnigs zeggen over de werking van de katalysator.
Overigens, klopt het verhaal dat een LPG (G3) ook zonder katalysator door de 4gas meting kan komen?
16 jaar
waarschijnlijk heb je foutkode p0420 en dit betekend te lage efficientie van de katalysator
het signaal is niet na te bootsen omdat deze de zg restzuurstof meet na de katalysator
ook moet deze sonde een schakelverhouding hebben van ongeveer 1op10 met de voorste lambdasonde om de katalysator als goed te beoordelen
en net als oldford ook zegt zit er in de software nog wel een extra controle functie die niet na te bootsen is
een voorbeeld is dat de motor kortstondig even rijk gaat lopen en de motorecu beoordeeld of beide sondes ook rijk aangeven
simpel toch ??????? signaal eerste lambda aftakken, diode ertussen om het signaal 0.7 volt te onderdrukken en terugsturen op ingang van lambda 2
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar