Audi A3: lampje koelvloeistof temperatuur knipperd

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDi AGR

Hallo,

Het lampje van de koelvloeistof temperatuur knippert sinds vanochtend. Vogels het onderhoudsboekje moet in het peil controleren of de temp. is te hoog. Vloeistof is op peil en laatste kan niet want de motor was koud...?

Weet iemand wat het probleem kan zijn? Ik zit zelf te denken aan een kapotte sensor. Waar zitten deze bij een A3 uit '98. En kun je hier mee rijden...?

Ik hoor het graag van jullie!

Gr. Marcel

Auwdie adrie

Geplaatst door Auwdie adrie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

poppekast (0) PRO, 14 jaar geleden

de sensor van het koelvloeistofpijl zit geíntregeerd in het tankje tankje moet dan compleet vervangen worden bij de polo wilde het ook wel aan het instrumentenpaneel zelf liggen het kan ook wezen dat die is gaan branden ivm de buitentemperaturen electronica kan daar niet altijd tegen zal het eerst even aanzien wel het pijl in de gaten houden maar rijden wil wel als die blijft branden kun je wel eens tot actie overgaan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Tankje kost € 30,- ongeveer en gaat wel vaker kapot ( de sensor die erin zit dan )

Gr Stefan

Auwdie adrie (0), 14 jaar geleden

Geen melding meer sinds de buitentemperatuur weer boven nul is.

Bedankt voor de reacties.

Gr. Marcel

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mocht hij weer branden, controleer het kvs peil bij koude motor nogmaals..

Anders kun je nog altijd het tankje vervangen indien nodig..

Gr Stefan

lindaA3 (0), 14 jaar geleden

Ik heb ook een A3 uit ´98 en heeft exact hetzelfde probleem en weet het niet te achterhalen, garages ook niet...nu is t probleem bij mij sinds de dikke sneeuwval uitgebreid en knippert ie naar believen en gaat ook weer uit naar believen... temperatuur is niet te hoog en koelvloeistof is ook in orde...
WAT IS HET :'(

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Linda..

Ook hier kan de sensor in het tankje de boosdoener zijn, sommige auto's hebben ook een relai ervoor, Nr 42 zou daarvoor moeten zijn, nummers staan op de relai's

spoorzoeker (0), 14 jaar geleden

Ik heb hier ook last van alleen de temperatuur sensor gaat naar 120 graden,geeft alarm en zakt dan vrij snel naar 90 graden. Dit doet hij soms wel 3 keer op een rit van 20 kilometer. kan dit ook te maken hebben met de sensor in de tank?

gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis

Nee waarschijnlijk heeft dat bij jou een ander probleem, het lampje zal gaan knipperen en signaal geven omdat de motor te warm word.

Drukt hij ook koelvloeistof uit het reservoir of moet je wel eens bijvullen ?

Laat hem niet te vaak koken, dat kan je je koppakking kosten.

Gr Stefan

spoorzoeker (0), 14 jaar geleden

Nee hij drukt niet de koelvloeistof uit het reservoir en ik hoef ook niet bij te vullen. Ik heb hem tijdens het rijden aan mijn laptop gehangen met vagcom. Ik zag dat de temperatuur rond de 106 graden opliep en vervolgens zakte tot 92 graden. Maar de temp meter slaat de ene keer wel helemaal naar de 120 graden maar niet elke keer. Dus de temp meter loopt niet echt gelijk met de graden van de motor.
Ik heb al een sensor vervangen(groen met 4 aansluitingen vlakbij de thermostaat).

Als de temp 120 graden is en ik voel aan de slang die vanaf de thermostaat komt dan voelt die gewoon warm. De slang naar de radiator en vanaf de radiator voelt warm.

Is het mogelijk dat de thermostaat kapot is? Deze is wel afgelopen april vervangen?
Echter daarna is de distributieriem vervangen met een gebroken waterpomp. Kan het zijn dat hierdoor de thermostaat kapot is gegaan, van een te hoge temperatuur?

gr Dennis

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als alles goed heet word, dus ook de radiateur en alle slangen bij 120 graden lijkt de thermostaat goed te zijn en zou je het kunnen zoeken in de waterpomp..

Loopt de temp op tot 120 en zijn alle slangen warm behalve de radiateur, dan kan de thermostaat blijven hangen en niet of niet goed openen.

Als de meter op 120 gaat staan, bedoel je dan dat je op de laptop een veel lagere temp ziet ???

Als de motor zo loeiheet is, zou je bijna op zijn minst je handen moeten verbranden aan de slangen.

Gr Stefan

spoorzoeker (0), 14 jaar geleden

De waterpomp is reeds vervangen, de schoep was gebarsten. De slangen zijn gewoon warm, je kan ze vast houden. De laptop geeft max 106 graden aan en de meter in de auto 120 graden? En net wat je zeg als de motor loeiheet is moeten de slangen ook heet zijn lijkt mij. Dus ook die vanaf de thermostaat komen. Gezien de thermostaat nogal duur is wil ik het graag zeker weten. Via vagcom komen er geen fouten uit.
Heb jij een idee??

gr Dennis

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis

Een nieuwe thermostaat kost je ongeveer € 20,- en je krijgt er ook nog een nieuwe pakking bij :-)

Draait bij die 106 graden ook de fan ? en valt die bij +/- 100 graden ook weer uit ? Dan kan ook de sensor je voor de gek houden.

Gr Stefan

spoorzoeker (0), 14 jaar geleden

stefan,
Ik heb de fan zien draaien en weet niet exact of ze uit gaan bij ongeveer 100 graden. De thermostaat kost rond de 90 euro (is een compleethuis met sensor erinmotortype AKL) Ik las in een andere forum ongeveer hetzelfde probleem daar hadden ze het instrument vervangen en tot op heden was het probleem nog niet terug gekeerd. Ik denk dat een nieuw instrument wel duur zal zijn om even te proberen.

gr Dennis

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis

Een AKL motor ? Dat is een 1.6 benzine..

Ik ging ervanuit dat jij een AGR had, zoals ook beschreven staat bij het type, en daarvan kost de thermostaat amper wat.

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.