Sinds enige tijd gaat geregeld het oranje lampje van de motorelectronica branden, ik ben al vaak bij de dealer geweest,die resetten hem dan en die hebben de slang van de carterontluchting al vervangen en beide lamda-sonden, de storing die het systeem steeds aangeeft is 16804- Katalysator Systeemwerking Onder Nominale Waarde(bank1) P0420-35-00.
Het gaat om een 1.6 Benz. met slechts 60000Km op de teller.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft deze motor een lambdasonde NA de kat? Dan kan het zijn dat de katalysator zelf kapot is (of is deze leeg- of weg-gehaald?).
Ja heeft inderdaad ook een lambdasonde na de katalysator, maar kan deze al stuk zijn 60000Km?
19 jaar
De lambda sonde NA de kat wordt door de motor elektronica gebruikt om de werking van de katalysator te controleren.
Bij een afwijkend signaal kan dus de sonde en/of de katalysator en/of de bedrading defect zijn. En JA, elektronica gaat zo nu en dan kapot. Soms zijn sensoren al bij 15.000km kapot, soms pas bij 200.000km. Echter hier kan dus ook de katalysator zelf defect zijn.
Vraag blijft: is de katalysator leeg of weg-gehaald?
2e vraag: rammelt de katalysator wanneer je er tegen slaat (niet te hard slaan)?
Hallo mensen,
vandaag een week geleden heeft mijn astra (1.6 benz 1999) een grote beurt en APK keuring gehad. Na 2 dagen begint het lampje van de motorelectronica te branden. Omdat ik maandag toch een afspraak heb rijd ik door. (volgens boekje kan dit niet veel kwaad omdat hij overschakeld op nood systeem!!) Maar hij brand niet altijd. Ook kleine of grote rondes maken geen verschil! Na vandaag eens een luisterend oor bij de motor te hebben gehouden hoor ik een bonkend en tikkend geluid. Is er iets met de grote beurt/APK mis gegaan of ligt het echt aan de katalysator? (heb ik die eigenlijk wel??) Hopend op een antwoord:
Gr. Niels
19 jaar
Rare plaats voor deze vraag, dit is het gedeelte voor Audi, en niet voor Opel. Maar goed, JA je hebt een katalysator en NEE dit is waarschijnlijk niet de oorzaak. De oorzaak kan gevonden worden door de motorcomputer te laten uitlezen en de aanwezige storingen op te lossen.
Om jullie nog even op de hoogte te houden, ondertussen heeft de dealer er een nieuwe katalysator onder gezet, en tot op heden brandt het lampje nog niet. Maar als het daar aan lag denk ik wel te weten hoe die stuk is gegaan, een tijdje geleden was de ontstekingsunit ineens stuk en liep ie op een paar poten, er was niet mee te rijden. Ik denk dat daar de kat. van stuk is gegaan, of is dat niet mogelijk.
19 jaar
Hallo,
sorry had niet gezien dat dit voor audi was. Mijn excusses hiervoor.
Ondertussen bij de dealer geweest uit laten lezen en wat blijkt:
inlaatspuitstukpakking (leuk galgje of scrabble woord!!) is kapot. Hierdoor zuigt de motor valse lucht aan, rijdt op 3 cilinders ipv 4 en houdt in bij bepaalde toeren.
Gr. Nielske
19 jaar
Een kapotte onsteking en op 3 poten lopen kan inderdaad leiden tot een kapotte katalysator, het hoeft alleen niet altijd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar