Audi A3: Lampje stuurbekrachtiging brand, dealer wil stuurhuis vernieuwen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 TFSI, 147 kW

Onlangs ging het lampje "stuurbekrachtiging" branden en togen wij naar de dealer.
Daar is de storing uitgelezen en werd er verteld dat de storing eruit ou zijn. Auto
opgehaald en voila, lampje begint weer "spontaan" te randen. Dus weer nieuwe afspraak
gemaakt voor vandaag.
Monteur is er enkele uren mee bezig geweest en nu blijkt het volgende;
volgens de monteur moet de gehele stuurbehuizing worden vervangen, ondanks dat hij niet
kan zien of deze defect, beschadigd of storing oplevert. Dat leest de computer nl. niet uit?
Maar het is ook geen zekerheid dat na vervanging deze storing verdwenen is, want het zou
ook de EPS kunnen zijn of iets anders?
Je mag toch verwachten dat je voor een dergelijke ingreep weet waar het probleem zich voordoet voordat je een rekening presenteert?


Iemand enig idee hoe lang een stuurhuis mee zou moeten gaan, auto is net 5 jr. oud, betreft een
A3 SB Quattro 2.0 TFSI (147kW).

Viaantjuh

Geplaatst door Viaantjuh (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Dead Silence (0), 13 jaar geleden

Ja, dealers en hun "vakspecialisten" doen niets liever dan blind onderdelen verwisselen die na uitlezen storingen hebben gegeven en zo vooral veel euries kunnen vangen. Nu moet ik zeggen dat er vaker bij auto's van het VAG concern (Audi, VW, etc) lekkende stuurhuizen vervangen worden, vanwege lekjes en daardoor de stuurbekrachtigingsolie wegloopt en je stuurbekrachtiging droogloopt waardoor deze wijlen is / gaat. Ik neem overigens aan dat dit ook jouw probleem is. Bevestig even. Als dat zo is vrees ik dat je stuurhuis inderdaad vervangen moet worden. Binnen VAG is hiervoor een coulanceregeling als ik mij niet vergis. En denk dan toch evengoed aan 400-500 euries. Paul Kelder kan je dat precies vertellen.

Viaantjuh (0), 13 jaar geleden

Hallo "Dead Silence",

Kom net terug van een gesprek bij de dealer (waar we overigens de auto niet hebben gekocht), maar dit type stuurhuis schijnt een EMS te zijn, heeft ook geen oliereservoir met het bekende groene dopje.
Het te vervangen stuurhuis is al een gereviseerd type, en kost bij de dealer al ruim 900 euro.
De coulanceregeling is tot auto's van 5 jaar oud, deze is net 5 jaar en 4 maanden oud, met 108K aan km's.
Deze Paul Kelder is van dit forum of elders... zou wel meer van hem willen weten mbt. dit stuurhuis.
Helaas kan de dealer met het meetapparaat meten dat het storing 00573/008 met een sensor voor stuurkoppel G269.
Op de uitdraai staat een negatieve storingstest Functie 4, J401_91_1_0708_21 RNSE_TPI_2018152 (of dit er iets mee te maken heeft...
Vreemd genoeg is bij Gebeurtenissengeheugen 2, een andere functietest wel ok uitgevoerd, en deze is voor de G269 stuurkoppel met Functietest 7 (G269_8P__48_1_-0103_121_G269)

Hoop dat iemand mij zinvol advies kan geven.. Alvast bedankt daarvoor.

Dead Silence (0), 13 jaar geleden

Paul Kelder is van dit forum en gerespecteerd lid (moderator). mogelijk is hij met vakantie anders had hij al lang gereageerd.

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Dealer heeft gelijk,deze sensor zit op het stuurhuis gemonteerd en gaat wel eens stuk.
Probleem is dat PON deze sensor niet los kan leveren,alleen een compleet stuurhuis met sensor erop,dus de dealer kan jouw alleen maar een compleet stuurhuis aanbieden.
Misschien dat een extern bedrijf deze sensor wel los kan leveren,maar je kan ook de sloop benaderen en de sensor door een universele garage laten inbouwen en inleren.

Dat die 2e functietest OK aangeeft kan opzich wel,de sensor deed het op dat moment even goed,dat soort dingen gebeuren vaker.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.