Audi 80: Lege Accu

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb sinds kort een mooie Audi 80 uit '91 in mijn bezit. Km 285000, goed onderhouden en loopt nog als een beer.
Afgelopen week nieuwe APK erop. Had wel wat reparaties nodig, stofhoezen, remcilinders ed.
Maar van t weekend willen rijden... en "iets" trekt de accu leeg...

Normaliter start hij direct, de motor draait nog net niet 1 keer rond en slaat al aan, ook bij koude motor. Volgende gedaan:
Dynamo vervangen, nieuwe accu erin gezet. De startmotor is goed deze draait (nu met startkabels) goed rond. Zekeringen zijn gecheckt en brandstof relais hoor ik netjes zoemen, en ik hoor de "tikken" van het contact maken onder de kap. Er zit alleen niet genoeg prik in de accu om de startmotor de juiste zwiep te geven. Ik heb alle mechaniekjes van de centrale deurvergrendeling met WD-40 ingespoten, deze liepen wat stroef waardoor de vacuumpomp achterin misschien bleef "hangen". Dit was echter niet het geval. Alle stroomkringen mbt de verlichting zijn mooi gesloten, hier zit geen lekkage. Voor de rest zit er niks ingebouwd wat naar mijn idee de lekkage kan veroorzaken (radio etc).

Ik hoop dat er iemand is die dit probleem bekend in de oren klinkt. Zat te denken aan bv bekabeling tussen accu en dynamo/startmotor, dat deze vanwege ouderdom hier wat "lekt". Maar hoe stel ik dat vast?

En na wat graven op diverse en deze fora: kan het probleem liggen in de centrale deurvergendelings "pomp"? Daar ook de binnenverlichting niet meer werkt?

Ik zie uit naar jullie reacties,

mvg Jasper

Jk8080

Geplaatst door Jk8080 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

ofstone (0), 8 jaar geleden

Als hij met een nieuwe accu het ook niet doet, was de accu niet het probleem.
Ik denk aan een verbinding probleem. Controleer alle massa kabels en voedingskabels naar de startmotor.
Je kan bijvoorbeeld als test een startkabel van de min accu naar de motor/versnellngsbak aansluiten. En kijken of hij het dan wel goed doet.
Het testen van de startmotor, heb je dat gedaan met de startmotor uitgebouwd? Dan zegt die test niet zoveel. Kan dan toch een slechte startmotor zijn.

Jk8080 (0), 8 jaar geleden

Dank voorje reactie.
Hier zaten we ook al aan te denken. Nu kwam het idee om de centrale deurvergrendeling vacuumpomp te vervangen. De binnen verlichting deed ook al raar. Dit werkt nml samen met de centrale deurvergrendeling. Ik vraag me dus af of dit de stroomlekkage kan verklaren??

ofstone (0), 8 jaar geleden

Stroomlekkage, ofwel lekstroom kan er voor zorgen dat een accu vrij snel leegraakt, en dat de auto niet meer wil starten, na een dag/aantal dagen.
Zoals ik begrijp start hij bij jouw niet, ondanks dat er een nieuwe opgeladen accu inzit. De lekstroom is dan niet direct het probleem.
Door slechte electrische verbindingen krijgt je startmotor niet genoeg vermogen om de auto te kunnen starten. Je startmotor kan zoals eerder gezegd ook stuk zijn.

Jk8080 (0), 8 jaar geleden

We gaan steeds meer naar verbindingen. Wat fijn deze reacties.
Eens goed doorgemeten:

Stilstand op accupolen: 12,7v
In bedrijf op accupolen: 13,7v
Met kachel en lampen aan zakken naar de 11,8v
Minpool met minkabel met meter ertussen gaf netjes 0,2A. Dus geen stroomlek.

Denk toch dat de dynamo wat doet, is net nieuw. Maar wat nieuw is kan ook stuk:)signaalverder/diode?
Of gewoon iets lulligs als een rotre kabel?
Van het weekend maar eens lekker met de wd-40 langs alle contactpunten... Zullen zien wat het oplevert.
Iig was de 12,7v voldoende om direct te starten. Defecte startmotor is dus uitgesloten:)

Hans4040 (310) PRO, 8 jaar geleden

0,2A is teveel....maximaal 50mA oftewel 0,05A
Sommigen hanteren 100mA oftewel 0.1A maar dat vind ik persoonlijk al teveel.

Toch maar even zoeken in welk circuit dat zit...

ofstone (0), 8 jaar geleden

Dus als de accu vol is start hij wel. Inderdaad 0.2a is te veel.
1 voor 1 zekeringen eruit trekken, en kijken wanneer de lekstroom lager wordt.
Zeker weten dat er geen lampje blijft branden, bijvoorbeeld in de koffer?

Jk8080 (0), 8 jaar geleden

Dank jullie wel voor de reacties!
Het was 0,02A. Kommatje verkeerd gezet... Sorry voor t ongemak.
Vanmorgen even gemeten ivm de meetactie van gisteravond (zie hierboven) 12,5v zit er nog in.

Zou hetstijgen van het voltage met 1 volt bij draaiende motor genoeg zijn om uit te sluiten dat de dunamo naar de haaien is? En zoals ofstone zegt: een verbindingsprobleem?

Dank!!

Viel me op dat de massakabel welke aan een plaatje zit gebout behoorlijk groen is. Alle maasacontacten cleanen dus...

Jk8080 (0), 8 jaar geleden

Toch nog 2nd opinio erbij gehaald. Naar de accuboer geweest. Echter nu gaven de accupolen bij stilstand 12,7v en in bedrijf 13,94v. Alleen bij lichten, kachel aan etc bij draaiende motor was het duidelijk dat de audi de stroom vanuit de accu trok. Voltage daalde direct. Bij uitzetten van lampen schoot de spanning weer terug naar 13,5/13,8v.
Vervolgens motor uitgezet, spanning 12,7v. Bij starten kwam de daling in spanning niet onder de 10v.
iemand een idee?

kaleido 1 (1600) PRO, 8 jaar geleden

Je zegt het voltage daalt als de verlichting en de andere genoemde dingen aangezet worden , hoever daalt de laadspanning ?
Laadspanning zou niet erg ver mogen zakken .
Vermoed toch dat de dynamo niet goed is , zal niet de eerste keer zijn .

Jk8080 (0), 8 jaar geleden

Dank voor je reactie!

[quote=kaleido 1]Je zegt het voltage daalt als de verlichting en de andere genoemde dingen aangezet worden , hoever daalt de laadspanning ?
Laadspanning zou niet erg ver mogen zakken .
Vermoed toch dat de dynamo niet goed is , zal niet de eerste keer zijn .[/quote]
Het was draaiende motor: 13,94v.
Bij inschakelen van de verbruikers bij draaiende motor zakte de spanning tot 11,1v. Heel langzaam kroop het omhoog tot 11,4. Toen alle verbruikers weer uitgezet en schoot de spanning weer naar 13,94v. Bij uitschakelen motor weer keurig 12,7v
Kan het eventueel zijn dat door ouderdom de verbruikers gewoon meer spanning gaan trekken?
Ergens heb ik het idee dat deze week veel korte stukjes met alle verbruikers aan => auto parkeren
niet echt meewerken in het goed volladen van de accu. En met deze korte stukjes bedoel ik 3km max tussen knutselhonk en thuis. Zou dat kunnen?
Misschien moet ik gewoon even ring amsterdam gaan ronden.

Bij een spanning van 12,7 is het starten-lopen. En rijdt hij als een speer. Geen hapering niets. Mooi rond en stil stationair. wel wat krachtverlies dooor de jaren maar dat is eigenlijk verwaarloosbaar. En die dynamo zit er nog geen 3 maanden in.

kaleido 1 (1600) PRO, 8 jaar geleden

Bij alle verbruikers ingeschakeld moet de dynamo nog steeds voldoende spanning kunnen leveren om de accu bij te laden , dat hij zakt naar 11.1v is absoluut niet in orde .
Ik zou de dynamo laten controleren in belaste toestand , vermoed defecte diodebrug.
Je weet zeker dat je plus en massa aansluitingen tussen motor en chassis goed zijn ? plaats anders eens tussen je motorblok en de min klem van de accu een startkabel , en kijk eens of dit verbetering geeft.

Hans4040 (310) PRO, 8 jaar geleden

Ook de behuizing van de dynamo zelf moet goede massa hebben...

Jk8080 (0), 8 jaar geleden

Dank voor de input. Ik ga van get weekend met een maar eens rustig verder kijken.
Ik geef nog niet op, ben niet zo happig op een "nieuwe" dynamo terwijl t ook iets andrs kan zijn.
De zoektocht blijft voorlopig nog even aan! Zodra ik wat vind zal ik reageren!

jans1961 (0), 8 jaar geleden

Hoi gaat je rien niet slippen heb dit medere keren gehad zonder te piepen poylij word dan wel heet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.