Deze auto loopt op lpg, heeft 300.00 km gelopen en loopt zowel op gas als benzine, niet lekker rond. Net alsof hij op 3 cilinders loopt, maar dit is lastig te vinden omdat er een bobineblok met een rechtstreekse aansluiting op de 1e 2 cilinders zit en met losse kabels naar de 3e en 4e loopt. We hebben nu aparte kabels gemonteerd en daarbij kunnen we een ogenschijnlijk goede vonk zien op alle cilinders, maar toch valt hij in bij cilinder 2 en 3 minder ver in toeren terug dan met 1 of 4 losgekoppelt. Wij verdenken nu het bobineblok, maar hoe zouden we dat zeker kunnen uittesten?(nogal prijzig en gebruikt moeilijk vindbaar)
Uiteraard kunnen er met deze km-stand een paar slechte kleppen in zitten, maar de compressie meting geeft niet echt een duidelijke aanwijzing hiervoor. Deze varieert nl. van 10 tot 13,5 bar. Dus de kop eraf is voor ons pas de 2e optie.
Iemand een tip?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
siem
probeer eens een blikje carburateur reiniger een nacht op de cilinders te laten staan en dan nog eens proberen met toerenval meting
anders met warme motor een olie nevel in de inlaat en testen
kan zijn dat door de schrale verbranding de veren kleven op de olie
heb dat een keer gehad met een 80
die heb ik daarna 500 km met een engine flsh laten rijden en toen met dunne olie
werd beter maar bleef soms hikken
anders de bobines eens op de plek van de kabel en de kabels op de bob plek
missch slechte bougie met grote werstand
Ik zou ook eens de aansluiting controleren waar de kabels op het bobine blok zitten,is wel eens ingebrand of geoxideerd.
Al een lektest uitgevoerd? Een toerenvaltest? Volgens mij zijn ruilkoppen via VAG niet eens zo prijzig.
ogenschijnlijk op 3 cilinders lopen wil ook wel eens de LMM zijn.
Bij deze km standen is het ook niet onverstandig de verbindingsketting, geleider en nokkenasversteller aan te pakken. Deze motor/inspuiting combinatie is aardig gevoellig voor timing.
Als de kop niet gescheurd is kun je hem beter laten reviseren dan een VAG ruilkop pakken.
Bobine hebben we via een donor-auto kunnen testen en is gewoon goed. Kop eraf is een hele (prijzige) klus en voor we dat gaan doen gaan we morgen eerst nog eens meten aan de LMM.
Wat me vanmiddag opviel was dat hij bij de koude start gedurende zo'n 30 a 40 sekonden mooi rondliep en toen na een paar keer gasgeven pas begon te schudden.
Die nokkenasversteller wist ik niet dat die erop zit Harry en ik heb ook geen idee hoe dit in elkaar steekt, maar kan je die checken of is dat gewoon een kwestie van vervangen?
Als het een ADR motor is; (zijn de meeste 20v van dit bouwjaar) dan heeft ie een nokkenasversteller, dat gecombineerd is met de spanner. Het geval werkt hydraulisch. Hij zit onder de ketting in een sparing in de cilinderkop gebouwd. VAG Beeldtafel 109-15 pos. 5 is hem. Overigens een gruwelijk duur onderdeel; maar als hij vast zit of zware punten heeft weet je genoeg.
Deze nokkenasversteller beinvloed dus de timing van de inlaatnokkenas.
Geeft ie niet toevallig een storing met iets van adaption limit reached (mul)??
Lijkt verdacht veel op het verhaal van het vastzitten van die spanner harry. Het is inderdaad een ADR en dat verklaart het soms even goed rond lopen en na een paar keer gasgeven even heel beroerd draaien.
Maar geeft geen enkele foutmelding met uitlezen.
Ga eens met de kant overleggen wat hij kan en nog wil besteden aan deze auto, want het zal een behoorlijk kostenplaatje kunnen worden voor het is opgelost en dan nog heeft ie 3 ton gelopen he.
Bedankt voor je duidelijke uitleg harry.
Siem
je zou kunnen kijken of je een complete kop kunt scoren van een total los gereden wagen met de helft aan (benzine) km's; dan kost het een pakking en bouten, D-riem en een ochtendje werk.
Blokken zijn erg veel gebruikt, in audi 4 en 6, passat, golf, en seat.
Ruilkopje vag incl nokkenassen staat maar voor een kleine 1800 ex btw in de prijslijst..... Dan komt bovenstaand verhaal er nog bij.
mijn gevoel zegt trouwens inruilen en exporteren naar polen. Hant natuurlijk van de rest af, maar als b.v. de 1e koppeling er nog in zit, en de uitlaat lekker opschiet dan wordt dit al snel een schip van bijleg.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar