auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A6: LPI probleem

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: ASN (3.0 V6)

Een inbouwstation in Nederland heeft in mijn Duitse wagen LPI ingebouwd van Vialle. Deze installatie loopt momenteel niet in het hogere toerental bereik en stottert/hapert wanneer de motor koud is (alsof het gaat afslaan). Tevens heb ik overschakel schokken bij het overschakelen benzine en LPG (ook andersom) die soms heel fel kunnen zijn (toerental afhankelijk).

Ik krijg diagnose codes (Verbrennungsaussetzer/Misfire) op cilinder 3 en meerdere cilinders.

De auto is zowel door de vorige eigenaar als door mij altijd keurig in onderhoud geweest bij een Audi werkplaats (luckenlos zoals ze het in DE zeggen).

Ik heb op eigen initiatief bougies/luchtfilter laten vervangen, omdat ik niet meer kon achterhalen wanneer dat voor het laatst was gedaan.
Het probleem echter is dat de Multitronic bak ook steeds schokkeriger loopt. De Multitronic specialist (in Krefeld) wilde/kon niet meer doen dan te constateren dat de bak nog goede meetwaarden doorgaf.

Daarnaast heeft hij gezegd dat er eerst gezorgd moet worden dat de auto goed lopen moet, voordat er echt vastgesteld kan worden of de bak kapot is. Hij heeft de bak ge-reset en de auto liep weer super zonder schokken en stoten op benzine. Na een ochtend na mijn werk op LPG begon het verhaal weer.

De auto gaat pas volgende week dinsdag weer terug naar de inbouwer. Het probleem is dat ik het gevoel heb dat elke dag wat ik met mijn auto rijd tot motorschade - danwel bakschade - kan leiden. Die hebben al wat dingen veranderd (vertraging i.v.m. kookpunt/volgorde inspuiting). Dat heeft 1 probleem opgelost namelijk het enorm schokken bij het plots gasgeven in het 2000 toerental bereik.
Ik heb niet echt het idee dat er een standaard installatie procedure wordt gevolgd. Waar kan dit aan liggen? Ik krijg het idee dat de inbouwer een beetje twijfelachtig begint te antwoorden. Cylinder 3 zou kunnen aanduiden op drukverlies. Is misschien de druk niet voldoende? Het uitlaatgas storingslampje gaat dan branden. Ik kan het echter niet echt makkelijk reproduceren. Een aanloop vanuit 100 km/u met kick-down is nodig. Bij 6000 toeren en 160 km/u begint de auto te stotteren (toerental loopt ook iets terug) en dan tegen 180 km/u begint het lampje te knipperen. Bij benzine uiteraard geen enkel probleem.


Van Vialle heb ik vernomen dat er vanuit hun geen systeem is geproduceerd voor de ASN motor. Kan ik eisen dat ze het spul eruit nemen en mijn geld terug geven? Ik loop nu dagelijks het risico dat er iets gebeurt met mijn auto (die ik nodig heb voor mijn broodwinning). Ik kan het me niet veroorloven dat er over mijn rug wordt getest (dat is mijn belevingssfeer op dit moment), terwijl ik alle risico's draag. Ik denk niet dat de inbouwer zich laat bewegen om klep/kop schade te vergoeden naar aanleiding van deze martelpraktijken. Of denken jullie daar anders over. Graag jullie meningen.

Uiteraard alvast heel erg bedankt voor al uw hulpen en antwoorden..

Geplaatst door

Toolman (0)

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zij moeten gewoon zorgen dat de auto goed loopt op de door hun ingebouwde LPG installatie.. lukt dat niet dan moeten ze hem er maar weer uithalen.. Beetje simpel gezegd maar hier komt het uiteindelijk in mijn beleving wel op neer

Succes

Ps Laat wel alle aanpassingen door de LPg specialist doen die hem ook heeft ingebouwd. Als je ook een ander inschakelt wordt het alleen maar lastiger dan wordt het probleem straks steeds heen en weer geschoven..

garageburgwal 0
badge

17 jaar

Ik kan niet helemaal opmaken of hij ooit wel goed op LPG gelopen heeft of dat het probleem later is ontstaan.

audia4 0
badge

17 jaar

[quote=audia4]Ik kan niet helemaal opmaken of hij ooit wel goed op LPG gelopen heeft of dat het probleem later is ontstaan.[/quote]
Hij heeft de eerste dag goed gelopen (geen schokken bij het acceleren etc). Toen dat begon dacht ik eerst dat het kwam vanwege de Multitronic bak die de geest gaf. Totdat ik ontdekte dat een van de injectoren ijskoud was met de nodige condensaanslag erop (dit is opgelost). Tevens had de auto bij 120 km/uur (ong 2000 toeren) op de cruise control hevige schokken bij het gasgeven. Dat is ook opgelost. Daarvoor heb ik teruggekregen dat de auto nu schokt bij het terug schakelen van gas naar benzine.

De andere problemen (storings lampje bij 6000 toeren) en schokken bij het schakelen naar gas en het enorm onrustig stationair lopen bij een koude motor op gas zijn er geweest vanaf het begin.

Toolman 0

17 jaar

Gewoon terruggaan naar de LPG specialist en het hun laten oplossen..

garageburgwal 0
badge

17 jaar

als je van vialle hebt vernomen dat zij geen motorset hebben ontwikkeld voor een asn motor heeft de inbouwer toch wel een probleem
de gasinspuittijd word via een vertaalslag berekend van de benzineinspuittijd en dit zit geprogrameerd in de lpi computer en dit is voorelk merk\type anders.

henk4359 0
badge

17 jaar

De auto gaat morgen terug naar de inbouwer. Bedankt voor jullie antwoorden. De reacties zal ik morgen meewegen bij het officieel aangeven van mijn bezwaar tegen de gang van zaken.

Toolman 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.