Wie weet het volgende.
Mijn wagen A4 1900 TDI 90 pk heeft een tijdje geleden een chiptuning gehad bij VW-Audi en heeft nu 112 pk op de testbank.
De vraag die me wat bezig houd is: De lmm blijft die hetzelfde of moet er, gezien de chip tuning, een ander type lmm in?
Is er trouwens een verschil van lmm tussen een originele 90 pk en 110 pk versie?
En kan men de lmm, en op welke pin dan,uitmeten op een multimeter?( welke waardes) bv op weerstand? of is dit enkel mogelijk via de dealer?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bert,
De LMM is niet zo simpel uit te meten. Een echt goede indruk van zijn conditie krijg je door 'm te meten tijdens een testrit, ik meen met volgas versnellen vanaf 3000 tpm.
Succes, Thijs
Bedankt Thijs, ben weer wat wijzer geworden.
Lmm boost lijkt me wel wat (de link naar geocities). kwestie van hem nog te maken, en je bent van die ellende vanaf....
Iemand hier al ervaring mee? laat het me weten.
20 jaar
Hey Bert,
Ik heb een A3 uit 2000, 1.9 TDI 90pk. Ik zou ook vast wat meer vermogen willen. Hoeveel heeft jouw A4 op de teller en wat koste de tuning bij de VW-Audi dealer?
20 jaar
90.000 Km op teller. ± 800 ¤ voor Chip-tuning = +22pk
Op http://tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-6.html#... staat een artikel dat gaat over het plaatsen van grotere verstuivers / injectors.
kostprijs zal minder zijn dan chiptuning en het resultaat zou hetzelfde zijn. Alleen wel egr-klep dichtmaken om het roken tegen te gaan en k&n luchtfilter plaatsen. staat zeker ergens beschreven op deze site. ( gebruik zoekfunctie).
groeten,
Bert.
20 jaar
Hallo Bert,
Bedankt voor je reactie. Ik houd het liever bij tunen, dan aan de rest liggen te klooien. Tunen is makkelijker ongedaan gemaakt. Verder heeft mijn A3 er 180.000 km opzitten. Ik weet niet of het verstandig is om deze nog te laten tunen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit de levensduur van de motor niet verkort. Anders waren alle 90pk motors in West-Europa wel op 110 pk afgesteld.
20 jaar
Ik heb me laten vertellen dat het enige verschil tussen 90 en 110 pk de injectors zouden zijn.
Misschien zijn er mensen die dit kunnen bevestigen of tegenspreken.(graag uw reactie dan)
Gezien dat jij reeds 180 000 km op de teller hebt zou de beste tuning de injectors zijn dan gezien uw huidige injectors al hun beste tijd gehad hebben.
Wat de levensduur betreft is het zo dat als je de motor niet te zwaar belast voor hij op bedrijfstemperatuur is ( en dan moet je toch al wel minstens 15 km gereden hebben) dan zal het weinig uitmaken. Alles hangt af de rijstijl.
Bert
20 jaar
Bert,
De 90 pk en 110 pk TDI's verschillen veel meer dan alleen de verstuivers. Zo zit er een heel andere turbo op (bij de 90 pk versies een vaste met waste gate, bij de 110 pk een turbo met variabele geometrie en zonder waste gate).
Een goede chiptuning leidt bij normaal gebruik niet tot extra belasting van de motor. Pas als de maximale prestaties worden aangesproken, wordt de belasting groter. Als je dit niet te vaak doet, lijkt het me niet zo'n punt. Tenminste, ervan uitgaande dat de motor nu in goede conditie is (compressie, olieverbruik, etc.). En inderdaad het gas niet te ver naar beneden voordat-ie warm is...
Succes, Thijs
Thijs,
klopt het dan (of niet)dat je op een 90 pk motor de verstuivers kan plaatsen van een 110 pk? Of heeft dit, buiten waarschijnlijk extra rook, nog andere (nadelige) gevolgen?
Ik zou dit nl.bij mijn TDI willen doen.(heb ook al wel chip tuning gehad 112pk)
Bert.
20 jaar
beste, mensen wat zij jullie toch allemaal aan het doen..? sleutelen, chip,lmm,turbo, voor zo ver ik weet zijn de snelle audi's en vw's gewoon te koop hoor.( remmen beter..! liggen beter op de weg..! géén risico's, ) hoef je niks meer aan te doen..ze gaan als een kogel dat willen jullie toch...? je hoeft er alleen maar brandstof in te doen verder is ie al klaar!!
paul,
Hallo Paul,
Daar heb je gelijk in. Gewoon een RS4 of RS6 kopen. En hoppa, knallen. Wel effe de beurs omschudden.
Sleutelen doe ik niet, hoogstens een chiptuning (geen powerbox of iets dergelijks). Dat is goedkoper dan een auto met rooje I of DI. Ondanks dat mijn A3 er 180.000 km heeft opzitten, valt het oliegebruik mee (0.5 - 0.75 liter per 15.000 km) en krijgt hij netjes zijn beurtjes om de 15.000 km. De auto rijdt lekker soepel en doe er geen idiote dingen meer, d.w.z. GEEN planken of zo. Soms is het wel handig om wat extra vermogen te hebben om in te halen, of in te voegen. Wat betreft warmdraaien...volgens de temperatuurmeter is mijn auto na een minuutje of 10 (7 km) op 90 graden. Het is ook de nieuwsgierigheid die mij aantrekt om wat extra power te hebben.
Dus tunen of niet?
20 jaar
hoi, een rs4 of een rs6 hoeft niet ( zijn wel de toppers )..... koop mits geld...? natuurlijk een 130 pk dan gebeurd er wat... nooit dingen er aan zetten die er eigelijk niet op horen.....! gaat altijd tenkoste van je levensduur van je motor. ik heb er al velen gezien met zo'n boxje er tussen allemaal bende... neem eens kontakt op met a.b.t in duitsland die kunnen het wel. en krijgen hem wel goed....!!( tja..! wel even 900,euro's )
paul,
Hallo Paul,
Bedankt voor de info. Kan natuurlijk ook naar Wetterauer gaan :-). Die kan het denk ik ook en doet het voor ¤660.
20 jaar
kijk niet naar de prijs..? dat leren mensen toch nooit af.. nu zul je denken daar gaan we weer..!!!!! geloof mij maar niemand weet het beter of zelfs kan het beter dan a.b.t die haalt er voor 99% uit wat er in zit die hebben een veilig programa.. het is niet voor niets.. dat ( pon, inporteur, ) met dit bedrijf in zee is gegaan........!!!!
paul,
Hey Paul,
Ik had niet om je persoonlijke mening gevraagd hoor,mijn wagen is trouwens door abt ge-chip-tuned!!!
Deze site is er trouwens om andere te helpen bij het zoeken naar hun zoektocht, de welke dat ook is.
Dus als je geen antwoordt weet op een gestelde vraag hoef je uw persoonlijke mening zeker ook niet te geven...er zijn mensen die bv een occasiewagen hebben gekocht...(zoals ik) en als je dan een wagen kan kopen in vertrouwen waar je van weet dat deze altijd goed onderhouden is enz. maar niet de gewenste pk hebt...!!!? Dan moet je maar oprotten of wat...? Of misschien heb jij wel aandelen bij abt? :)
Ik wil maar duidelijk maken, of je geeft een duidelijk antwoordt op de vraag of je zegt niets maar begin aub niet met persoonlijk uw mening te geven...daar zijn andere site's voor.
Bert.
20 jaar
Heren, please no fight.
ABT is zeker een hele goede tuner, zo niet de beste. Maar Wetterauer is in dit de bekendste tuner. Het geld interesseert mij niet, of dat nu 660 of 900 euro is. (ABT kost voor mijn auto 760 euro). Tevens wil een hoge prijs niets zeggen over de kwaliteit van een product in het algemeen. Maar goed, dat moet iedereen zelf weten.
Ik denk dat mijn auto (motor), ondanks de 180.000 km op de klok nog in goede conditie is. Voor de een enkele keer wil ik wat meer vermogen. Tunen is een oplossing voor relatief weinig geld, t.o.v. het kopen van een zelfde auto met meer pk's.
Bert, nog een vraagje. Je zegt dus dat je auto feitelijk door ABT is getuned via de VW/Audi dealer. Met andere woorden, de VW/Audi dealer heeft het ABT programma in je motormanagementchip gezet. Correct?
20 jaar
Dat klopt. Maar alles is zeker niet feilloos verlopen.
Na tuning was ik niet tevreden met het resultaat, garage zegde dat toch alles in orde was. Dan heb ik zelf (betaald) een vermogentest laten doen en had maar zoals verwacht 104 pk tegen de 112 beloofde pk's. Het heeft me veel moeite gekost om uiteindelijk toch mijn gelijk te halen.Zou het zeker niet meer door ABT chip laten doen.
20 jaar
mensen,, ik denk dat bert.nog niet helemaal snapt......!! hoe het allemaal werkt....? ook mag je je mening niet geven over de ervaringen..! die je hebt met bepaalde fabrikanten. ( en denkt dan dat je aandelen zou kunnen hebben ) bert wil dan ook graag een direkt pasklaar antwoordt op ( zijn ) de vraag. bert denk dan ook dat hij( veel ) weet over vw,audi...??
bert sorry, ik vind dat dat jij overkomt als een ( gevordede )beunhaas..!!! en dan ook nog een ander op een dwaalspoor zet..
( geef jij eens de oplossing dan als je denkt dat je het ( allemaal ) zo goed weet.....!!!!! ( dit zijn jou woorden.( VAN HOREN ZEGGEN )
paul,
ook het woord ( oprotten ) is niet zo gepast, deze site,is er ook voor pesoonlijke meningen..! ( OOK DAAR KUNNEN MENSEN WAT MEE )
Nou nou...Ik beweer niets...en zeker niet of ik veel weet...ik wissel alleen mijn ervaringen uit...die zijn gebaseerd op feiten en niet op van horen zeggen.
Ik haak hier af en ga zeker niet de persoonlijke toer op zoals jij bezig bent...
De groeten.
20 jaar
Verstandig Bert dit gaat nergens over en is ook niet de bedoeling van deze site.
Hans
het feit... is dat bert een andermans mening niet accepteert..! en dan vervolgens zegt....!!! oprotten als je je persoonlijke mening wilt geven...!! dat hij zich bij de benen heeft laten nemen door een dealer...!! met een chip van A.B.T, en dat nu niet geheel naar zijn zin is..? dat is zijn eigen schuld..!! had hij maar rechtstreeks naar duitsland moeten gaan ...! daar schijven ze een heel ander progama..!! voor vw & audi in de bestaande chip.
dan gaat ie wel als een kogel... bert !!
heb je weer wat geleerd...! van iemand die moest ( oprotten )
bert,, sorry dat ik het zo zeg..!! wat ik je wil vertellen is die abt chip die door dealers in NL, word uitgegeven..! die zijn zo ( beknepen ) dat er garantie kan worden gegeven.!! daarom heb je er teveel van verwacht..!! ( dit hoor je wel meer ) vandaar mijn persoonlijke mening...! bert,
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar