Audi A4 2000: Mag dit?

Bouwjaar: 2000

Het zou volgens een garagehouder beter voor de motor zijn als je het metalen buisje,dat van de uitlaat komt en gemonteerd is naar de inlaatcollector met twee inbusbouten, zou afsluiten met een metalen plaatje zodat de warme uitlaatgassen niet meer in de inlaat terecht zouden kunnen komen. dit zou allen voor milieu reden gedaan zijn maar een slechte invloed hebben op prestaties en levensduur motor? Heeft iemand hier uitsluitsel over?

bert1192

Geplaatst door bert1192 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

wicher (0), 20 jaar geleden

Afsluiten die handel zoals garagehouder aangeeft. Motor trekt beter en inlaatspruitstuk en motor worden niet verder vervuild.

Wicher

enerby (0), 20 jaar geleden

Ik heb gelezen dat opnieuw kalibreren van de ECU beter zou zijn.
Dit heb ik namelijk gedaan.

Met een warme motor login met 12233 selecteer adaptation en ga naar adaptation block 3. Duw een keer snel het gas pedaal in zodat de egr klep open gaat.(deze blijft dan 1 min open)
Tijdens deze minuut moet je de volgende stappen uitvoeren.
In het display verschijnt nu de standaard waarde 32768 en een lucht massa van 250 mg/stoke +/- 20 mg
wijzig nu de waarde in 33768 en enter dit en selecteer dan test.
Als het goed is wijzigd nu de lucht massa naar 370 mg/stoke.
klik op save en enter. ( NOX waarde gaat natuurlijk wel omhoog)

Nu is mijn vraag zijn er meer mensen die dit hebben gedaan?

wicher (0), 20 jaar geleden

Ik heb ergens gelezen dat het zo kan maar dat de egr niet volledig wordt afgesloten. Bovendien zullen er problemen ontstaan als de klep of de vacuumdoos niet meer goed afsluiten. Dit voorkom je door de klep eenvoudig af te sluiten zoals boven aangegeven. Ik rijd al ruim een half jaar met afgesloten egr rond zonder problemen (ook niet bij de APK)en tot volle tevredenheid. Nu de kat nog vervangen.
Zoek anders eens op www.tdiclub.nl. Daar staat het nodige over dit onderwerp .

Wicher

enerby (0), 20 jaar geleden

Maar ontregel je de ecu nu niet dan?
Deze denkt dat er meer lucht in de inlaat komt.
Nu wil ik niet zeggen dat hij nooit meer open gaat, dus mischien is óók afdoppen er bij wel beter.
Maar met opnieuw kalibreren regelt de ecu wel beter.

wicher (0), 20 jaar geleden

Ik heb tot op heden nog geen nekele foutmelding gehad dat de ecu ontregeld zou zijn. en auto is na dichtmaken echt wel uitgelezen. Ik zie ook niet in waarom na kalibreren de ecu de egr klep beter regelt. Geloof me nu maar die EGR klep is en blijft een onding. Geeft vervuiling; afsluiting geeft ook minder roet en mogelijk iets minder brandstofverbruik maar zeker betere trekkracht.Iedere echtgeaarde TDI rijder heeft dat ding al lang afgesloten. Maar goed de keuze is aan u.
P.S. met de kat vervangen bedoel ik of leegslaan of een katvervanger plaatsen

Wicher

bert1192 (0), 20 jaar geleden

Bedankt alvast, ik ga me dit weekend bezig houden met de egr af te sluiten. wat me ook intereseerd is hoe ik mijn katalisator kan leeghalen op mijn A4... lijkt mij niet erg simpel om te doen of vergis ik mij? alvast bedankt Wicher en Ener!

Erik.

wicher (0), 20 jaar geleden

De katalysator leeghalen is niet zo'n eenvoudige klus. Hij moet onder de auto uit en daarvoor heb je dan toch wel een brug nodig.
Zelf ga/laat ik er een kat vervanger onder plaatsen.

Wicher

bert1192 (0), 20 jaar geleden

Ik heb de egr klep dichtgemaakt met een inox plaatje, alleen was ik niet voorzien van een extra pakking en ik vermoed dat ik toch best een extra pakking ga halen en deze monteer om zeker te zijn zijn dat ik geen lekken heb waardoor de lucht die van de intercooler komt niet naar buiten lekt!
bedankt voor alle reacties.
Erik

caddy1492 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik gebruik een plaatje aluminium, dit is lekker zacht en tijdens het aandraaien past die zicht lekker aan aan het andere materiaal. als het inox plaatje (rvs neem ik aan) vlak genoeg is moet het ook wel gaan.

dutch123 (0), 20 jaar geleden

Waarom niet gewoon het slangetje naar de vacuumdoos afsluiten? Is toch veel simpeler dan een metalen plaatje?

caddy1492 (0) PRO, 20 jaar geleden

is ook een mogelijkheid. als je een dichte pakking monteert weet je wel zeker dat je geen lekkage hebt als de klep bijvoorbeeld op zijn zitting niet goed aansluit. en wat is er mooier dan de klep wel zien te bewegen terwijl de handel gewoon dicht zit. bij een jonge auto zonder veel vervuiling is de slang afstoppen wel een goede mogelijkheid.

bert1192 (0), 20 jaar geleden

weet er iemand welke functie de rooster (metaal en kunstof) die zich in de aanzuigbuis bevindt ter hoogte van de Lmm en mag ik deze probleemloos verwijderen. mijns inziens belemmert deze voor 30% de aanzuigdiameter.logischer wijze zou je denken dat de prestaties er alleen maar op vooruit zouden gaan als je deze verwijdert! Wat denken jullie?

caddy1492 (0) PRO, 20 jaar geleden

Neeee, absuluut niet verwijderen. eerst zaten ze er niet in en toen ging de lmm helemaal snel stuk. dit rooster is ervoor om de carterdampen die terug komen op te vangen zodat ze niet op die luchtmassameter terechtkomen. laat nou alstjeblieft zitten anders moet je binnen een korte tijd weer een lmm vernieuwen.
Alles is berekend in deze motor, ook roosters het helpt niets dit te verwijderen voor de hoeveelheid aangezogen lucht.

dutch123 (0), 20 jaar geleden

Klopt volgens mij niet helemaal: Bij een Pierburg LMM (oudere TDI's) zit er aan beide kanten een rooster. Bij een Bosch LMM alleen aan de kant van het luchtfilter. Daar helpt hij volgens mij dus niet om te voorkomen dat carterdampen neerslaan op het element. (Dit is inderdaad funest voor de hete-film luchtmassa meters van Bosch.)
Op www.tdiclub.com zegt men dat het rooster nodig is voor een laminar flow, wat zoveel wil zeggen dat de lucht netjes verdeeld langs het opneemelement loopt. Daar is wel iets voor te zeggen: als de lucht afhankelijk van de toestand meer of minder door het opneemelement zou gaan, krijg je onregelmatige luchtmassawaarden.
Ik zou dus ook niet adviseren om de/het rooster(s) te verwijderen.

bert1192 (0), 20 jaar geleden

Hier nog een vraagje dat mij en waarschijnlijk andere TDI rijders intrigeert.
Zoals jullie weten rijd ik een A4 1900 Tdi 90pk met chiptuning (had ik nog niet gemeld). Op tdiclub.com heb ik gelezen over het veranderen van de injectors. standaard injectors zouden184 zijn en dan heb je nog de 205 en de 216 injectors die zouden kunnen gemonteerd worden!
Nu mijn vraag is: kan ik inderdaad bv de 216 injectors monteren? en zo ja, moet ik de ecu laten afstelen? en als laatste: in welke mate verbetert deze ingreep mijn prestaties?
wie heeft hier reeds ervaring mee.
Dank u alvast (weeral) voor de reactie(s).
Groeten.

bert1192 (0), 20 jaar geleden

Is er niemand die mij hier verder mee kan helpen!

Thijs11385 (0), 19 jaar geleden

Rooster van de luchtmassameter aan de luchtfilter kant is voor het 'sturen' van de luchtstroom langs de luchtmassameter, het (metalen) rooster aan de motorkant van de luchtmassa meter is een vlam dover. Beide dus niet verwijderen. Luchtmassameter is volgens mij iets te duur om het risico van zelf modificeren aan te gaan...
Thijs

Markus (0) PRO, 17 jaar geleden

Motor wordt idd minder vuil, of de trekkracht ook merkbaar beter word weet ik niet, EGR werkt alleen bij deellast.

Mark

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.