auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi 80: merktekens distributiewielen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 66kw

Hallo,

Weet iemand de merktekens om de nokkenas,dieselpomp en krukas op tijd te zetten ?

Ik heb voor de krukas een "0" staan op het vliegwiel, volgens mij moet deze in het midden staan van de uiteinde van het gat (stompe kant van gat)

De dieselpomp kan ik blokkeren met een grote pen (geschatte diameter ongeveer 15mm)

Alleen kan ik op de nokkenas niet 100 % duidelijke merkteken vinden, ik zie een kleine put op een tand aan de achter zijde van de nokkenaspoelie, nu zit er aan de bovenkant-achterkant een gat in het deksel, is dit het juiste punt ?

Alvast bedankt

gr Rene

Geplaatst door

rb9349 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

voor de nokenas moet je het klepdeksel eraf halen daar zit een gleuf die je gelijk moet zetten met de rand dar doe je dan een strip tussen er is speciaal gereedschap voor maar een strip van die dikte kan ook.
als dat goed is kan er een pen in de het pomptandwiel.
dan moet er op de bak een gaat zitten die moet dan op nul staan.
wil je het makelijker doen dan doe je de pen of dop in het pomp tandwiel en zet je een streepje op het nokkenas tandwiel en kop en het krukas tandwiel en blok dan gaat het ook.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

hartelijk bedankt voor de informatie, ik ga vanavond weer verder.
Zal nu wel geen probleem meer zijn.

Gr Rene

rb9349 0

15 jaar

Rene

Indien je het gereedschap niet hebt,

Dat gat in de pomp is 15,7 mm als ik het goed heb..en voor de nokkenas uit te lijnen gaat ook nog met een kleine lijmklem..die past precies in de gleuf.

Erna wel even de pomp fijn af ( laten ) stellen met een meter.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Een lijmklem gaat niet passen, is te dik.
Voorkom een verrassing achteraf, maak gebruik van het juiste gereedschap.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

nog even een kort vraagje wbt de nokkenaswiel

er zit dus een gleuf aan de achterkant van het nokkenaswiel, die gelijk moet staan met de rand van de cilinderkop ?

Is deze gleuf alleen te zien vanaf de achterkant, want aan de voorkant heb ik geen "aparte" gleuven of gaten zien zitten dat misschien een merk teken kan zijn.

gr Rene

rb9349 0

15 jaar

kleppendeksel eraf pakken dan zie je het wel deze gleuf zit in je nokkenas en niet je nokkenaswiel

gok niet op de merktekens op t tandwiel
dr zit geen spie in
als ie los is geweest en zo weer gemonteerd loop je t risiko op een klep zuiger contact
doe wat ook paul zegt
gebruik t juiste gereedschap
je zal niet de 1e en ook niet de laatste zijn die net een half tandje klep zuiger contact maakt

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Paul

Misschien zijn de lijmklemmen in het noorden wat dikker :-) maar een kleine past er mooi tussen,tenminste,heb het met eigen ogen kunnen zien.

Beter is inderdaad om het gereedschap ervoor te gebruiken,maar veel stelt het bij zo'n motor niet voor..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Het plaatsje Ommen ligt niet in het noorden stefan.... ;)

Wat betreft die lijmtang... Je zou een dunner lijmtang kunnen gebruiken.
Het gaat er niet om of het iets voorstelt, een correcte timing zul je met die lijmtang niet verkrijgen.
Indien het echt niets voorstelde stond er op de tekening wel een lijmtang en geen borggereedschap en een voelermaat.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

weet je wat dat mij aan investeren in al dat afstelgereedschap scheeld

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Daar sluit ik me ook bij aan.

Ik heb al van diverse merken distr.riemen vervangen.
Als ik als hobby-ist al die speciale gereedschappen moet aanschaffen, dan is het niet meer te doen.

Vaak is inderdaad die "speciale" gereedschappen niet meer dan een pen van een bepaalde diameter, waar vaak ook een boor of dop voor gebruikt kan worden.

zoals er al werd gezegt, zou dus een strip of passende lijmtang waarschijnlijk ook prima functioneren, ik ga het gewoon proberen.

Gr Rene

rb9349 0

15 jaar

ik bedoel dat ik enorm veel geld uitgeef om ook de nieuwe modellen te kunnen afstellen
een passende dop die net iets te ruim is
een paspen met iets teveel speling
een boor die ook wel past
en op t end is er op 2 plekken een tand versprongen
en bij vw renault en diverse andere merken
moet je de nokken as tandwielen op lossen
alles monteren en dan door de pasgereedschppen goed afstellen
slijtage en rek en tussentijds afstellen doen de afstellingen soms een tand verlopen
als je bij sommige motoren ziet dat er nog geen 1/2 tandje speling tussen de zuiger en de klep zit
en bij sommige 16 v kan je de riem niet meer strak monteren zonder de tandwielen te lossen
en de tijd van ach t staat ONGEVEER WEL GOEDis voorbij

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

[quote=rb9349]Vaak is inderdaad die "speciale" gereedschappen niet meer dan een pen van een bepaalde diameter, waar vaak ook een boor of dop voor gebruikt kan worden[/quote]
Wat je kunt doen is heel simpel het nokkenastandwiel van een merkteken voorzien.
Borgging / blokkeergereedschap m.b.t nokkenas is alleen van toepassing indien het nokkenastandwiel is,
los genomen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Paul,

Natuurlijk is het beter om zo'n gereedschap te gebruiken maar laten we eerlijk zijn,welke hobby'ist gebruikt die voelermaatjes bij de nokkenas,bij deze motor bv ? Dan zijn er niet al te veel denk ik..

En als je beschikt over een draaibank,kun je heel wat mooi's maken.

Maar als ik vanaf hier recht omhoog kijk,kom ik zo in Ommen uit,dus het 'noorden' zeg maar[url=http://img159.imageshack.us/i/42055467.p...][img]http://img159.imageshack.us/img159/2858/...[/img][/url]

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Paul,

Natuurlijk is het beter om zo'n gereedschap te gebruiken maar laten we eerlijk zijn,welke hobby'ist gebruikt die voelermaatjes bij de nokkenas,bij deze motor bv ? Dan zijn er niet al te veel denk ik..[/quote]
Het zijn ook vaak de hobbyisten waarbij het fout gaat......, en dat zijn er wel heel veel.
Ommen ligt trouwens in het oosten van ons land, de provincie overijssel.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

kijk ook vaak naar t oosten
zie k 1rst ommen dan tokio

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

De klus is weer geklaard.
Bij Audi is het inderdaad zonder enige kennis bijna niet te doen om de boel weer op tijd te zetten.
Wel had ik het idee dat ik een andere manier van merktekens op de nokkenas heb.
Ik zie 2 strepen tegen over elkaar staan met een letter "W" of "M" als je hem andersom leest :)

Ik had voor de zekerheid eerst de 1e cilinder op tuimelen gezet, om voor het gevoel goed te zitten.
Toen bleek dat de nokkenas 180 graden gedraait stond, Dus audi heeft de 1e cilinder aan vliegwiel zijde ipv distr.zijde.

Na de riem gemonteerd te hebben en alles nog een keer extra gecheckt te hebben,auto gestart en loopt als vanouds.

Een ieder bedankt voor de informatie

Gr Rene

rb9349 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.