231 bezoekers online

Audi A6 2005: Misfire op cilinder 1,2 en 3

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Lpg, Motorcode: BDW, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 130

Ik heb een probleem met mijn A6 4F 2.4 (BDW)(220k km, 120k km op LPG). Plotseling begon mijn stationair onregelmatig te draaien en te trillen. Na enige tijd begon ook het motor amangement lampje te branden.
Bij uitlezen krijg ik foutmelding misfire op cilinder 1,2,3 (p301, 302 en 303) en foutmelding op nokkenassensor p40 (p341 p40 sensor implausible signal). Het probleem is zowel op LPG als benzine en bij koude en warme motor. Bij uitlezen met meetblokken groep 15 en 16 is duidelijk te zien dat de cilinder 123 overslaan bij stationair toerental. Bij hogere toerentallen (boven 1000rpm) ontstekende de cilinders wel goed volgens de meting, alhoewel ik wel soms een lichte trilling voel tijdens het rijden, maar dat kan ook van de MT bak komen.

Ik heb de bougies vervangen, waarbij ik ontdekte dat in de schacht van cilinder 1 olie zat. Klepdekselpakking zal waarschijnlijk lekken. Na alles goed schoongemaakt te hebben, heb ik de bobines verwisseld van blok 1 naar blok2 en vervolgens de nokkenas sensor verwisseld, nadat ik de foutmeldingen heb gereset. Beide hebben geen effect en foutmelding blijft terugkomen op cilinder 123. Volgens mij heeft deze motor geen aparte ICM voor elk blok, althans ik kon het nergens vinden. Injectoren worden bij LPG niet gebruikt volgens de inbouwer i.v.m. aparte ingebouwde LPG injector (Vialle).

Ik weet dat de V6 motor een probleem heeft met kettingspanners, maar omdat het probleem plotseling kwam lijkt het me niet waarschijnlijk. Bij koude start ratelt er ook niets. De auto is goed onderhouden, de olie is schoon i.v.m. LPG, dus geen extreme carter vervuiling.

Weet iemand wat de volgende stap in het onderzoek kan zijn of de oorzaak is?

GPO

Geplaatst door GPO , lid sinds 6 jaar geleden

3 Reacties

0

jaker, 2 jaar geleden

De fout in de nokkenas positie sensor duidt toch wel op een timingsprobleem,zou eerst de distributie timing controleren.

0

GPO, 2 jaar geleden

Weet je hoe je dat bij dit type het beste kunt doen? De ketting zit aan de achterkant van het blok en niet echt lekker te bereiken.

0

jaker, 2 jaar geleden

Dit is niet echt makkelijk,klepdeksels demonteren en dan de motor rechtsom tornen tot de openingen in de achterste lagerkap van de nokkenassen corresponderen met het het gat in de nokkenas .
Dan moet ook een blokkeerstift in de krukas kunnen worden geschoven.
Deze bevind zich aan de onderzijde van het blok bij cil 6 .
e.e.a moet bij de cilinder banken tegelijkertijd uitgevoerd worden.
Afwijkingen kunnen veroorzaakt worden door kettingspanner of nokkenas versteller..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.