Audi 80: motor aan de kook (koppakking al vervangen)

Bouwjaar: 1995

het volgende;
audi 80 2.0 benzine 8v (motorcode abt)
wanneer motor loop, start vlot, loopt 3 a 5 min (koud) goed en gaat dan koken, alle koelslangen worden warm, behalve onderste radiateurslang naar thermostaathuis.
Koppakking vervangen, thermostaat vervangen (oude was ook goed)
radiateur naar mijn weten niet verstopt, wordt ook niet warm, vandaar de vin ook niet aanslaat.
Waterpomp los gehad en is ook prima.

zou de kop gescheurd kunnen zijn?

wie kan mij helpen?

jaass84

Geplaatst door jaass84 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik zou toch eerst de radiateur doorspoelen, een gescheurde kop kan altijd nog vervangen worden.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Koken doet hij pas bij 100 graden en onder druk bij 110 graden dus het zijn luchtbelletjes die duiden op lekkage,koppakking of cilinderkop.

jaass84 (0), 18 jaar geleden

kop weer gedemonteerd, is niet krom, pakking is identiek aan de oude alle koelkanalen zijn vrij. alles duidt op een gescheurde kop.
Auto is rijdend gearriveerd (circa 30km gereden zonder problemen)
gooide koelvloeistof via uitlaat eruit, kan het zijn dat de kop al licht gescheurd was en via de pakking eruit blies, en nu met nieuwe pakking en montage verder is gaan scheuren....

raar verhaal....

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoe meet je of de kop vlak is,

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hieruit leer je weer, bij enige twijvel de kop even laten afpersen bij een revisiebedrijf scheelt je een hoop narigheid.
Mocht de kop nu dicht blijken dan moet je de cilinderbussen checken op scheuren of doorrotten. (laatste kan voorkomen als lange tijd met water/antivries is gereden in plaats van koelvloeistof.)

Kon je bij de eerste koppakking zien of er lekkage was opgetreden?

jaass84 (0), 18 jaar geleden

heb helaas geen goed gereedschap om het te weten, maar met een waterpas lijkt hij recht.
(maar 100%weten doe ik het niet)
laat de kop morgen persen en evt vlakken dus dan zal ik meer weten.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik heb nog nooit zoveel kromme waterpassen gezien. De vlakheid van een kop meten doe je met een haarliniaal hij moet minimaal op 0,01mm vlak zijn en dat kun je dus zelf niet meten.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Quote: Ik heb nog nooit zoveel kromme waterpassen gezien. De vlakheid van een kop meten doe je met een haarliniaal hij moet minimaal op 0,01mm vlak zijn en dat kun je dus zelf niet meten.

Binnen 0.01 mm meten met een haarlineaal, over de langste lengte van de kop?? Gaat je niet lukken. Als je hem te lang op een vaste plek in je handen hebt wijkt hij al.

Als je deze tolerantie aanhoud moet de kop juist ondersteund op een vlakplaat liggen, in een meetkamer van exact 20 graden celcius, met gecalibreerd lineaal enz... Laat staan het naderhand bewerken van een gebruikte cilinderkop binnen deze tolerantie's, economisch onmogelijk, en dus vele malen duurder dan een nieuwe kop.....

Houd maar 0.05 mm aan, dat is te meten met een normaal haarlineaal in werkplaatsconditie's en met een speciale set voelermaten, en vlak genoeg om hem te monteren. En bij motoren met gietijzeren onderblokken (zoals deze audi) trek je de kop toch alle kanten op met het aantrekken van de bouten.....

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Harry, als jij dat goed genoeg vind dan vind ik het best.

jaass84 (0), 18 jaar geleden

okee, kop is inmiddels gevlakt en afgeperst (kop is goed), nieuwe pakking(en)/bouten. Nog steeds zelfde probleem, stationair gaat hij niet aan de kook, maar wanneer er geacceleerd wordt begint hij te koken.
Circuleerd niet vanaf de thermostaat, (thermostaat weer los gehad is niks mee aan de hand) , kachel wordt heet.
retourslang radiateur naar expansie vat is prima, alleen komt vrij weinig uit omdat hij niet goed circuleerd.
radiateur doorgespoeld.

nog steeds een raar verhaal......

iemand ervaring hiermee?

Luk6715 (0), 18 jaar geleden

Hallo Jaass Wat gebeurt er als je de motor gewoon zonder thermostaat laat draaien ? Ook slechte circulatie ? Voel je dan geen temperatuurverschillen aan de radiator? Wat is er vroeger aan die motor gebeurt?Zou je ergens blokkage kunnen hebben door een stuk van een thermostaat of waterpomp dat vroeger eens afgebroken is ? En als je zegt dat het koelwater kookt meet je dan echt 100 graden of spuit het water weg door teveel druk ?

jaass84 (0), 18 jaar geleden

Probleem is opgelost.
Thermostaat eruit gehaald en alleen het het huis v/d thermostaat laten zitten.
Vanaf dat moment wel circulatie en vin sloeg gewoon aan.
Heb nu een gaatje geboord van 3 mm in de nieuwe thermostaat en thermostaat opent nu wel.

dus het probleem was waarschijnlijk lucht achter de thermostaat.

anders heb ik geen verklaring.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.