Audi A3 met 2.0 tdi AZV en versnellingsbak s-tronic HXS km-stand: 82500 heeft volgend probleem:
De motor schokt hevig bij het rijden op koppel, bv. aan 50km/h in 4 optrekken. Dit enkel vanaf een motortemp. van ong 70°C.
De wagen heeft geen foutcodes.
Op km-stand 78000 is het vliegwiel vervangen, op km-stand 80000 een nieuwe cilinderkop en de turbo is gereinigd geweest.
Het probleem deed zich voor vanaf km-stand 82000.
De kabelboom van de cilinderkop is vervangen, nieuwe brandstoffilter, nieuw motorregelapparaat, magneetklepblok eens met een andere auto gewisseld, maar probleem blijft.
Het brandstofverbruik ligt behoorlijk hoog.
De gemeten brandstofdruk aan de tandempomp is stationair ong. 3 bar, bij het schokken tijdens het rijden ong. 7 bar stabiel, op 4000tr/min ruim 11 bar.
Bij het vervangen van de cilinderkop zijn de dichtingen van de pompverstuivers vernieuwd.
Opvallend is dat de inspuittijd van de na inspuiting continu snel verlengd en verkort wordt tijdens het schokken, dit met de scoop gemeten.
De norm. laaddruk dat onder parameters gelezen wordt gaat dan ook zeer snel op en neer tijdens het schokken, De werkelijke laaddruk probeert dit te volgen maar op een trager tempo
Iemand dit al voor gehad, of een gedacht wat de oorzaak is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo,ligt de distributieriem niet te los?
een keer gehad met bora ajm motor maar die zaagde stationair.mvg
De distributie timing heb ik gecontroleerd met het streepje van de multi-riem poelie tegen over het deksel, en 2 pennen in de nokkenastandwielen. Dit staat perfect.
De stand van de automatische spanner is ook ok.
heb je de correctiewaarde van de verstuivers al bekeken in de parameters?
Maak de egr eens dicht.
Jos.
De EGR had ik ook al eens afgedicht maar geen verschil.
De afstelling van de stelschroeven van de tuimelaars voor de pompverstuivers waren ook nog ok.
Bij het bekijken van de inspuitcorrectie had ik de volgende waardes tijdens het schokken:
Cil 1: -0,8 mg/h cil 2: 2,9 mg/h cil 3: -1,3 mg/h cil 4: -0,7 mg/h
De schakeltijdbewegeging was als volgt:
Cil 1: -64 cil 2: -128 cil 3: -59 cil 4: -55
Daaruit dachten we dat de pompverstuiver van cil. 2 niet ok was.
Om dit uit te sluiten hebben we de pompverstuivers van cil 1 en 2 met elkaar verwisseld, zonder de dichtingen te vervangen. Zo kunnen we zien of het correctieverschil nu op cilinder 1 zit.
De 2 bouten van de verstuiverbevestiging hebben we weer vervangen, opvallend was dat 1 bout van cil. 2 krom was !
Hij zag er uit alsof hij bijna ging afbreken.
We hadden deze bouten nochtans vernieuwd bij de cilinderkopwissel en volledig de voorgeschreven montage procedure gevolgd inclusief aantrekkoppel
( 3 Nm + 90° +180°).
Terug gaan rijden met de auto, PROBLEEM OPGELOST!!
De inspuitcorrectie ziet er nu als volgt uit:
Cil 1: 0,0 mg/h cil 2: -0,6 mg/h cil 3 0,2 mg/h cil 4: 1,0 mg/h
De schakeltijdbeweging bedraagt nu alle 4 ong. -60
Deze parameters zijn met Gutmann diagnosetester bekeken.
We hebben meerdere malen de wagen goed warm gereden, en hij bolt perfect.
De grafiek van de laaddruk verloopt ook weer mooi.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar