Ik heb een Audi A4 3.2 FSI (B8) 2009.
Omdat sinds kort de koude motor bij iets te veel gas geven een foutcode gaf (EPC) en in de noodloop ging, heb ik de auto naar een garage gebracht. Telkens als ik bij die foutcode de motor weer uitzette en weer startte, was het probleem meestal verholpen en kon ik gewoon verder rijden.
Tot dan liep de auto als een zonnetje met het volle vermogen. Deze garage vertrouw ik volkomen en heb daar mijn Audi in onderhoud. Deze garage is echter geen VAG-garage en heeft de auto naar een andere garage gebracht (ook geen VAG, maar wel veel ervaring met Audi’s. Daar bleek (kort gezegd) dat er wat gebroken was bovenin (verstellers?? Zie foto). Deze zijn vervangen. Vanmiddag kreeg ik de auto terug. Omdat de auto niet soepel liep, denken ze dat de ketting te slap is geworden. Let wel: voor die vervanging liep de motor heel mooi soepel, zoals een 6-cilinder behoort te lopen. Nu lijkt het wel een oude trekker en schud deze helemaal. Wel kreeg ik te horen dat dit nog moest inleren? De kosten voor het vervangen van de ketting worden geschat op dik 3000,-- euro. Ik weet dat de hele motor uitgebouwd moet worden. Mijn vraag is: hoe is het mogelijk dat de auto, na het vervangen van die verstellers (?) zo schud en ook nog het motorstoringslampje blijft branden.
Is het mogelijk uit te lezen wat er aan de hand is en is het uit te lezen of de ketting inderdaad opgerekt is en aan vervanging toe is?
P.S.: Mijn garage gaat volgende week nog in overleg met die andere garage.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien het bouwjaar zal een uitgerekte ketting wel een specifieke foutcode opleveren.
Welke foutcode(s) staan er nu in? Want het lampje brandt zeg je. Liefst exacte tekst en/of nummer.
Aan de hand van de uitgelezen foutcode(s) kun je verder laten zoeken. Soms is de oorzaak heel gauw gevonden, soms moet je wat meer meten en controleren. Dat ligt er maar net aan welike foutcode je uitleest. Als het motorlampje dat je bedoelt geel/oranje is met het symbool van een motorblok dan kan ieder APK station de meest belangrijke foutcodes uitlezen met het uitlees-apparaat dat ook bij de APK keuring gebruikt wordt.
Ik word altijd een beetje huiverig als een garage gaat zeggen dat iets nog moet inleren.
Als een onderdeel ingeleerd moet worden, dan doe je dat met diagnose apparatuur voor aflevering.
De foutcodes weet ik niet. De auto heb ik vanmorgen teruggebracht naar onze garage (van een heel bekend Duits merk, echter geen VAG) en deze blijft daar totdat het opgelost is. Die eigenaar zat het ook niet lekker dat zij die auto zo teruggekregen hebben. Nu is het afwachten wat de uitkomst is. Ik ga er in ieder geval niet meer mee rijden. Dank voor je reactie, ik houd je op de hoogte. Fijn weekend.
3 jaar
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de Crown Victoria waar het motorlampje van brandde 4 jaar geleden?
Dat probleem heeft zich vanzelf opgelost. Na een poos ging deze niet meer branden. Mogelijk lag dat aan een sensor?? Geen idee.... De auto is er nog steeds en rijdt verder goed.
3 jaar
Het probleem is opgelost. Er waren 4 nieuwe verstellers(spanners) ingekomen, waarvan later bleek dat er één defect was. Ze hebben er tijdelijk weer een oude in gedaan (die ik nog bewaard had). De auto loopt weer als een zonnetje. Er is weer een andere/nieuwe besteld en die komt er binnenkort weer in. Met de ketting bleek (nog) niets aan de hand..... pfffff, gelukkig!
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar