Probleem van deze auto is dat de motor alleen start met een volle tank
zolang de auto rijdt is er niks aan de hand.
maar als je de auto met een half volle tank uitzet krijj deze niet meer aan het lopen.
Brandstof pomp op de motor is gecontroleerd.
Mvg William koen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je de opvoerpomp in de tank al nagezien of die nog goed werkt.
groetjes jan.
zou deze auto misschien een overhevelpomp in de tank hebben tussen de linker- en rechterkant? ik weet dat de 1e generatie 7-serie (E65) dit probleem ook hadden,en dit zat in de overhevelpomp....
tank heeft wel twee gedeelde helften.
als het de opvoer pomp is moet deze het toch ook bij een volle tank niet doen?
nou als de tank vol is heeft de mechanische pomp minder moeten met aanzuigen dus dat is mogelijk.
groetjes jan.
Hoi William,
Ik heb vorigjaar ongeveer een gelijksoortig geval gehad, na veel zoek en speurwerk was het toch de brandstofpomp.(kwam op de een of andere manier lucht in) Goed rijden maar na een tijdje de motor uitgezet te hebben niet meer aan de gang te krijgen. Was een A6 uit 2001 met 2.5 V6 TDI.
Succes
Dick
de pompen kunnen lekken langs de ingaande as; waar het riemwiel zit. meestal zie je ook wel wat dieselsporen als het zover is.
als dat zo is, bij bosch service een nieuwe keerring halen, riemwiel er afslopen en keerring vervangen.
Waarschijnlijk is er een zekering defect of eruit. ( ooit met een nieuwe A6 meegemaakt....) Zoniet dan is de opvoerpomp in de tank defect.
Eerst maar alle zekeringen controleren.
Succes Ary
Het probleem zit hem niet in de brandstofpomp voor als je de tank weer aftankt slaat de motor gewoon weer aan.
Heb ook de brandstof gebrek sensor gecontroleerd deze geeft op de multimeter niks aan.
Zoals ik al vermeld had William dien je de oorzaak te zoeken in de opvoerpomp die in de tank zit. Hoor/voel je deze draaien zodra je het contact aanzet? Je kunt ook de slang die vanaf de tank op het brandstoffilter zit loshalen en kijken of hier brandstof uitkomt zodra je het contact aanzet....
Doordat de tank volzit gaat door de wet van de communiserende vaten de brandstof vanzelf naar voren toe doordat de brandstofpomp op de motor wel iets brandstof kan aanzuigen. Zodra de tank half leeg is lukt dit niet meer en dient de opvoerpomp in de tank dit te doen.
Ary
probleem zat hem in de tank vlotters de enen keer gaven ze vol aan en dan weer leeg. en werkelijk heid was de tank bijna leeg ook hadden ze de pomp in de tank rechtstreeks door verbonden op de aanvoer leiding.
nu heb ik alle 3 de vlotters verv en de pomp inclusief stuwpot.
het volgende probleem doet zich nu voor als de auto even start hoor je de pomp in de tank lopen.
maar er komt geen brandstof uit de aanvoer uitstroming. de brandstof wordt alleen in de tank rond gepomt.
nu heb ik gekeken waar de aanvoer leiding in de stuwpot uitkomt deze zit niet rechtstreeks op de pomp aan gesloten. Klopt dit?
Ik krijg de auto ook met geen mogelijkheid ontlucht hij pomp namelijk geen brandstof naar voren.
even heel kort door de bocht: een bosch VE inspuitpomp zuigt zelf aan, dat ding heeft inwendig een opvoerpomp, die is ook nodig, anders werkt een roterende brandstofpomp simpel weg niet.
neem een fles met dieselolie, zet die naast de auto op de grond, slang naar het brandstoffilter, retourleiding van het filter terug in de fles.
starten met die handel, moet het zelf aanzuigen, je zult zien dat de diesel behoorlijk snel rondgepompt wordt. Binnen zo'n 30 seconden starten moet de motor aanslaan.
zo niet, checken of er lucht wordt gezogen, via b.v. aansluitingen branstoffilter. als dat allemaal in orde is, ga maar sparen, deze pomen geven vaker de geest.
loopt hij van een externe tank goed, dan zit het probleem in de aanzuigleiding uit de tank vandaan. Duikpijp in de tank kan b.v. stuk zijn.
Deze auto heeft weldegelijk een opvoerpomp inde tank ,hierbij de procedure om te ontluchten,
Wagens met 6-cilinder motor
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
◆ Slangklemmen 3094
◆ V.A.G 1348/3A met V.A.G 1348/3-2
◆ Handonderdrukpomp V.A.G 1390
◆ V.A.G 1390/1
Attentie!
◆ Voor het ontluchten van het brandstofsysteem steeds controleren of het binnenste gedeelte van het stuwhuis (inhoud ca. 0,5 liter) continu met brandstof is gevuld.
◆ Bij niet-draaiende motor (elektrische opvoerpomp draait dan niet) is het binnenste gedeelte stuwhuis alleen voldoende met brandstof gevuld, wanneer het vloeistofpeil in de brandstoftank meer dan 40 liter bedraagt. Daarom vóór het ontluchten zo nodig tot een vloeistofpeil van meer dan 40 liter tanken.
Aanwijzing:
Wanneer de brandstoftank vanwege aansluitende testwerkzaamheden niet moet worden gevuld, het binnenste gedeelte van het stuwhuis tijdens het ontluchten als volgt vullen:
‒ Deksel van de zekeringenhouder aan de linkerzijde van het dashboard openen.
‒ Zekering S228 uit zekeringsteun trekken (linker rij, 5e grote zekering van boven).
‒ → Afstandsbediening V.A.G 1348/3 A met adapterkabel V.A.G 1348/3-2 op het rechter contact van de sokkel van S228 aansluiten -pijl-.
‒ Krokodillenklem op accu (+) aansluiten.
‒ Schakelaar van afstandsbediening tijdens het ontluchten indrukken: de opvoerpomp moet (hoorbaar) draaien. Voor de storingdiagnose zo nodig ook de stroomopname meten=>blz. 20-155.
Ontluchten
‒ → Retourleiding tussen filter en brandstoftank met slangklemmen 3094 dichtklemmen.
‒ → Retourleiding naar verstuivers van rechter cilinderrij bij inspuitpomp lostrekken.
‒ Een kort stukje slang -3- op de vrije slangaansluiting van de inspuitpomp aanbrengen.
‒ Een passend reduceerstuk -2- uit V.A.G 1390/1 in het stuk slang steken.
‒ Reduceerstuk verbinden met slang -1- en ontluchtingsfles V.A.G 1390/1.
‒ Handonderdrukpomp bedienen en op deze wijze de ontluchtingsfles drie keer vullen.
Attentie!
Ontluchtingsfles tijdig legen. In de handonderdrukpomp mag geen vloeistof terechtkomen.
Aanwijzing:
Ook na drie keer vullen van de ontluchtingsfles kunnen nog luchtbellen in de leiding zichtbaar zijn.
‒ Retourleiding weer op inspuitpomp aansluiten.
‒ Slangklemset 3094 van retourleiding verwijderen.
‒ Indien losgetrokken, zekering S228 weer plaatsen.
‒ Motor starten en een visuele controle op lekkage van het brandstofsysteem uitvoeren.
Attentie!
Niet langer dan 15 seconden proberen te starten. Wanneer de motor niet aanslaat de ontluchtingsprocedure herhalen,
succes Jan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar