Hoi allen,
Mijn vader was zo vrij om hier een topic te starten, bij deze het volledige verhaal:
Een paar maanden geleden hebben mijn vriendin en ik een Audi A3 2.0 TFSI uit 2005 aangeschaft, met name het motorblok was voor mij een van de belangrijke punten om de auto te kopen. De auto had wel een geschiedenis want het motorblok was vervangen nadat de eerste te maken had gehad met een geknapte multiriem op de snelweg. Omdat wij bij twee proefritten niks vreemds hadden gemerkt hadden we wel vertrouwen. De auto stond te koop bij een reguliere garage en wij hebben hem bij een Audi dealer laten keuren (na aankoop). Een van de punten die werd genoemd in het rapport was weinig vermogen, maar dat leek ons wat vreemd want de auto leek goed te rijden.
Echter, na een paar ritten ging het motormanagementlampje aan. De EGR klep (heet dit ook zo bij benzine motoren?) bleek een storing af te geven. Na het verwijderen van de storingscode reed de auto weer als een zonnetje. Maar na een paar ritten verscheen het storingslampje, deze keer was het verschil in vermogen mij ook opgevallen. Namelijk de auto voelt aan alsof er geen turbo meer op zit (ook al is de auto vergeleken met de meeste andere nog steeds niet langzaam). De storing bleek voort te komen uit de klep, deze stond continue vol open waardoor de ECU dacht dat de benzine/lucht verhouding niet klopte. Daardoor ging de motor in een soort noodloop met minder vermogen als gevolg.
Hierop is de klep vervangen, in eerste instantie voor een niet origineel Audi onderdeel. Helaas mocht dit ook niet baten want na een paar ritten ging het lampje aan en het vermogen omlaag. In Duitsland was dit goed te merken want harder dan 190 ging de auto niet. De garage waar we de auto hadden gekocht stelde voor om de ECU te laten overschrijven, dit zou wel door een Audi dealer gedaan moeten worden. Zo gezegd, zo gedaan, al moest er wel een officiële Audi klep in. Toen we de auto terug kregen was het hele systeem gereset (alle radio zenders waren uit het geheugen etc) en de auto had zijn vermogen en er waren geen storingen. Helaas was ook dit niet de oplossing want na 5 of 6 ritten gaf het dashboard weer een storing aan en de motor was weer even traag als altijd.
Nu moet ik zeggen dat de garage waar we de auto hebben gekocht altijd erg behulpzaam is geweest en wij er geen kosten aan hebben gehad. Maar, na zoveel maanden is het probleem nog niet opgelost. Nu zit ik zelf te denken aan het softwarematig uitschakelen van de klep, zoals men dat vaak bij diesels doet. Maar misschien heeft iemand hier de oplossing?
Dank alvast voor het meedenken,
Casper
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er staat nog een belangrijke vraag open uit je 1e topic.
Namelijk wat zijn de de exacte storingteksten en het nummer van de foutcodes?
[quote=oldford]Er staat nog een belangrijke vraag open uit je 1e topic.
Namelijk wat zijn de de exacte storingteksten en het nummer van de foutcodes?[/quote]
Ik heb inmiddels reactie terug gehad van de garage wat betreft de storing. Zou gaan om 12691 - inlaatspruitstukklep voor, luchtstroomsturing: open aanslag buiten het geldige bereik
Schept dit meer duidelijkheid?
8 jaar
ja dat doet het zeker.
volgens mij zijn dat de wervel kleppen in je inlaatspruitstuk die niet goed meer werken.
naar mijn mening is dit ook gewoon een bekend probleem bij de 2.0 motoren.
inlaatspruitstuk zal daarvoor vervangen moeten worden.
[url=https://s18.postimg.org/rn8iqm6g9/Inlaat...][img]https://s18.postimg.org/4yjbr1p2d/Inlaat...[/img][/url]
die dus
Nuttige informatie! Ik zal het voorleggen aan de garage en kijken of ze hier al aan hebben gedacht.
8 jaar
Heb het even met de garage gesproken en het wassen de motor van de wervelkleppen die zij en de Audi dealer onafhankelijk van hebben vervangen voor een nieuw exemplaar. Kleppen zelf zouden nog goed moeten zijn.
Probleem zit volgens de garage in de motor die de kleppen continue open zou houden waardoor de sensor die de stand zou meten een foutieve waarde afgeeft..
Dit schept denken ik wat meer duidelijkheid, maa4 lost het probleem nog niet op.
8 jaar
oke, wat ook kan gebeuren ( is mij ook eens gebeurt ).
als ze dat hebben vervangen, maar de kleppen niet met vacuüm hebben gemonteerd kunnen ze niet meer bewegen zodra ze gemonteerd zijn.
ze kunnen wel zeggen dat het vervangen is, maar waarom blijft de storing dan terug komen ?
vraag of ze het vacuümpotje kunnen bedienen.
als ze die verkeerd hebben gemonteerd dan is er haast geen beweging in te krijgen
Het probleem zit in de sensor van de wervelklep motor. Deze kan op een of andere manier niet worden gecalibreerd waardoor de sensor een storingscode afgeeft. Immers de aanslagwaarde knop niet worden gematcht met de gecalibreerde waarden.
De Audi dealer zei dat ze dit konden, maar dat is dus niet gelukt. Alle bekabeling is ook gecheckt maar hier zitten geen breuken in. En een vacuum probleem zou het ook niet moeten zijn want het motortje zou niet door vacuum worden aangestuurd..
Wie het weet mag het zeggen..
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar