Audi A4 1998: niet goed werkende airco of climate controle

Bouwjaar: 1998

auto komt binnen met defecte airco. na controle drukken blijkt de airco fin totaal vast te staan waardoor druk oploopt en airco uitlaat. fin vervangen. airco doet het een beetje maar nog niet helemaal perfect. nossel in aanvoer leiding vervangen en droger vervangen. nossel zat inderdaad vol met alumiumgruis. airco doet het 2 dagen weer klacht. waarneer auto in werkplaats doet airco het perfect ook bij verhoogd toerental. ga je nu een stukje rijden dan lijkt de airco te stoppen. alle tempratuur zenders al doorgemeten op de juiste ohm waarde. airco laten uitlezen bij vw dealer en deze geeft geen storing, verwarmingsklep al vastgezet op koud(geeft geen verschil)

marrewijk

Geplaatst door marrewijk (0) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

axelsh (0), 20 jaar geleden

De airco is een gesloten systeen en als er dus aluminium gruis in het systeem zit heb je zeker een probleem! Simpelweg reinigen en weer in elkaar zetten heeft zeker de oorzaak niet weggenomen. Allicht dat de pomp kapot gelopen is en deze problemen veroorzaakt.


marrewijk (0) PRO, 20 jaar geleden

inmiddels zijn we weer iets verder gekomen, we zijn er achter gekomen dat het relais dat de aircopomp inschakeld soms uit gaat waarneer je plotseling gas geeft. het relais is goed alleen de stuurdraad naar het relais vant soms het signaal weg.

marcvan1 (0) PRO, 20 jaar geleden





vanuit de algemene airco techniek, dus niet merkgebonden denk ik dat het expansieventiel in het circuit vervuilt is met alu-gruis, de doorgang is nogal nauw en verstopt bij de minste verontreiniging. controle is mogelijk met een infro rood thermometer.



nochthans dient men elke werkzaamheid te starten met het meten van de drukken en het controleren van het drukverloop evenals de controle van de hoeveelheid koelmiddel.



het wegvallen van het signaal naar de compressor hoeft niet direct een probleem te zijn en is niet direct een aanwijzing voor defect.



diverse merken gaan hun compressor uitschakelen om een sneller acceleratie mogelijk te maken; een compressor gebruikt nogal wat pk. dit is merk en type gebonden

marrewijk (0) PRO, 20 jaar geleden

het expansieventiel hebben we zoals ik schreef al vervangen. wat me zo verbaast is dat waarneer we dus dat relais doorschakelen dan blijft de airco wel goed koelen en blijven de drukken in het systeem zoals het hoort. kan het niet zo zijn dat de centrale regelunit van de airco gestuurt wordt door een soort toerental snesor van de motor zodat de airco tijdelijk uitgaat, maar dan de storing heeft van niet meer aangaan. let op de storing is er niet altijd, maar wel steeds vaker.



marcvan1 (0) PRO, 20 jaar geleden





wat U "nossel" noemt veronderstel ik dat het "het expansieventiel" is, dat we maar over hetzelfde praten



ik veronderstel ook dat het relais dat je doorverbindt dat van de magnetische koppeling is? JA?? als je deze blijft doorverbinden zal de compressor gaan bevriezen en daar kan ie helemaal niet tegen



als je gaat doorverbinden ga je het max-min drukventiel en de temperatuurvoeler overbruggen en ook deze regeling uitschakelen



de basissturing van de airco gebeurt namelijk door deze twee sensoren. ik zou eens gaan kijken naar de temperatuurvoeler nabij de verdamper of deze wel goed functioneert. je zult wel een dynamische meeting moeten uitvoeren.



wat me nog steeds verontrust en waar ik niet zo direct een verklaring voor heb is het alu gruis in het systeem.



sommige compressoren hebben ook een temperatuurvoeler om de compressor tegen het bevriezen te behoeden



bij kleinere systemen is soms ook de voorziening, dat wanneer de compressor te zwaar gaat draaien door slijtage of te weinig compressorolie en deze motor te zeer gaat belasten de motor ecu de airco gaat uitschakelen



zoals ge ziet het kan alle kanten uit


marrewijk (0) PRO, 20 jaar geleden

vandaag, toch nog maar weer even de pomp bekeken, het feit is namelijk dat de airco soms wel werkt en soms niet, wat mij namelijk nogal dwars zat was dat de aircopomp wordt aangestuurt via het relais, en dat deze pomp ook inslaat maar dat de airco leidingen niet koud worden.(de drukken zijn in het systeem trouwens), volgens mijn airco specialist kan dit helemaal niet, hij zegt dat is het zelfde als een auto die rijd waar de wielen van stil staan. maar toch is dit het geval. ook valt me op dat het toerental niet echt sterk terug valt waarneer ik de airco aanstuur. ik nu een dikke plus draad geplaatst tussen de 12v accu en de aanstuurdraad van de pomp. hij slaat dus wel in maar kan het wezen dat hij slipt????? het is toch een soort koppelingsplaat?

voor de goede orde de storing van een niet koelende airco is er niet altijd en lijkt vooral weerneer je gaat rijden en snel gasgeeft.



weet er iemand iets van reviseren van airco pompen en of dit voorkomt bij audi pompen?

marrewijk (0) PRO, 20 jaar geleden

Uiteindelijk zijn we na veel bellen naar verschillende "airco specialisten" er achter gekomen dat in dit type pomp een soort stift zit die op en neer beweegt om de druk te regelen. Aangezien er nogal wat gruis in het systeem zat (waarschijnlijk van een oude niet goed gerepareerde airco reparatie) kan die stift af en toe blijven hangen.

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden




Het klopt wat de airco specialist zei over de aircopomp.Deze pompen hebben een variabele opbrengst.Het wil wel eens voorkomen dat ie vast blijft staan,waardoor de drukken in systeem niet naar behoren zijn.Het is me al opgevallen dat dit vaak gebeurt nadat ie een tijdje leeg is geweest.Dit verschijnsel kan je makkelijk waarnemen door naar je drukken te kijken in het systeem.



Als ie uit staat heb je hoge en lage druk van zo +/- 5,5 BAR.OP het moment dat ie inschakelt zal de hoge druk naar 10 a 11 BAR gaan en de lage druk rond 2 BAR.Als je deze drukken meet functioneert het systeem naar behoren.Op het moment dat ie niet goed meer koelt liggen de drukken rond:hoge druk +/- 6 BAR lage druk rond de 4,5 BAR.Vooral aan de lage druk kan je zien dat de pomp of het expansieventiel(inwendig lekt) niet goed werkt.



De pomp wordt hier wel erg verdacht in dit verhaal ,omdat je expansieventiel al vervangen hebt.Denk dat er niks anders opzit dan een nieuwe pomp te monteren.



Misschien een vraag voor andere collega's.Heeft iemand al eens een systeem gereiningd,omdat bijvoorbeeld zoals bij deze auto aluminium deeltjes in het systeem zitten.Hoe doe je dat precies?

Ben ik wel benieuwd naar.



marcvan1 (0) PRO, 20 jaar geleden





wanneer er een airco pomp wordt vervangen omdat deze is vastgelopen of te zwaar gaat draaien MOET het systeem steeds gereinigd worden



je airco station dient er wel voor uitgerust te zijn



er is in het circuit een groot filter aangebracht en de vulpomp zal in het systeem het koelgas rondpompen met behulp van het airco station dit gedurende een bepaalde tijd



de aansluiting op het voertuig gebeurt langs de aansluitleidingen van de airco pomp en wordt dus gedaan voordat de pomp wordt gemonteerd enveneens wordt het expansieventiel tijdelijk vervangen door een dummy (ventiel waarvan de klepjes zijn verwijdert



voorwaar een tijdrovend klus die zeer zorgvuldig moet uitgevoerd worden; uiteraard wordt ook de droger vervangen



voordat er wordt gespoeld wordt het droger element verwijdert of anders doorverbonden, na het spoelen wordt dus een nieuw element gemonteerd


alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

bedankt voor je reactie



vraagje over de dummy expansieventiel.Hoe kom hieraan en kan je het meest op de meeste auto's monteren?



Zelfde geldt voor de filter droger.Hoe verbindt je deze op een goeie manier door?



marcvan1 (0) PRO, 20 jaar geleden





het dummy ventiel is niets anders dan een oud ventiel waarvan het kleine klepje is verwijdert, ik werk voornamelijk met denso systemen en het huis van de ventielen passen allemaal



betreft het doorverbinden van de filter droger( als het een extrene betreft) opo de sloop twee passende nippels gezocht met een stukje leiding eraan, afgezaagd en verbonden met een rubber leiding en het werkt.



er bestaat ook professioneel materiaal voor, doch wanneer ik het nodig had was het niet in voorraad en de sloopwagen stond achter de hoek, dus



wanneer de filter/droger in den condensor zit verwerkt, de filter eruit, stop erop, spoelen, nieuwe filter/droger.


alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

TOP



bedankt voor je uitleg.Ga eens op zoek naar de juiste spullen(kijken wat we hebben) om dit mogelijk te maken en navragen of we het met ons service station dat kunnen doen.(UNICORN Ariona 4001).


marcvan1 (0) PRO, 20 jaar geleden

beste collega,



graag gedaan en succes



Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.