Ik start mijn a3, en wil wegrijden. Maar ik kreeg de auto niet in een versnelling, in geen enkele. De pook kon ik simpelweg niet in een versnelling duwen. Er leek dus geen verschil te zijn tussen koppeling wel of niet ingedrukt. Wel kon ik met de koppeling ingedrukt de auto in z'n achteruit zetten. Terwijl ik de auto in z'n achteruit zet hoor ik een geratel, en de auto slaat af. Alsof ik de auto in de achteruit zet zonder de koppeling in te drukken (wat ik dus wel deed). Ik heb de auto enkele keren opnieuw gestart, maar het probleem bleef.
Toen kwam ik er achter dat als de motor niet liep, ik de auto wel in een versnelling kon zetten. Ik heb m in de 1e versnelling gezet, en met ingedrukte koppeling de auto gestart. Ik kon vervolgends gewoon schakelen, en nu lijkt het probleem over. De auto rijd weer als voorheen.
Wat kan dit zijn geweest? Heeft de koppeling geplakt? Waarom kreeg ik hem wel in een versnelling als de motor niet liep? Is dit een teken dat de koppeling slecht is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niemand die dit probleem kent?
Het schijnt dat mn vriendin een maand geleden hetzelfde heeft gehad met deze auto. Ze kreeg hem niet in een versnelling met lopende motor, toen de motor af stond ging het wel.
Ps. het aangrijpingspunt van de koppeling zit erg hoog, een stukje voordat je het pedaal los hebt. Duid dit op een versleten koppeling?
Ter info. Dat de auto niet in z'n versnelling wil met lopende motor heeft waarschijnlijk te maken met een defect in de koppeling/drukgroep.
18 jaar
Een auto waarvan de motor niet draait krijg je altijd wel in z'n versnelling, dit omdat er nergens iets draait en je dus de tandwielen zo op elkaar kan drukken.
Bij een draaiende motor draait deel 1, en krijg je die niet zo maar in deel 2 gedrukt (die stil staat).
De koppeling vangt dit af door deel 1 ook stil te laten staan (door te ontkoppelen).
Het lijkt er dus op dat de koppeling inderdaad niets deed. Waarom weet ik niet, maar plakken zou kunnen natuurlijk.
18 jaar
Ik kijk het probleem nog even aan. Ik heb er sindsdien geen last meer van gehad. Als het probleem zich vaker voor gaat doen ga ik me verdiepen in het vervangen van de koppeling en drukgroep.
18 jaar
plakkende koppelingsplaat is mogelijk, door enige olielekkage bij de krukas bijvoorbeeld.
een hangende drukgroep is ook een mogelijkheid, maar het heeft dus in ieder geval met de koppeling te maken...
18 jaar
Ik heb een lekke kleppendekselpakking gehad (eigenlijk al sinds ik de auto kocht, alleen niet eerder kunnen vinden waar de lekage zat), sinds ik de kleppendekselpakking 2 maanden terug heb vervangen heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Toeval? Of heeft de olie (die zo'n beetje over het hele blok zat) ervoor gezorgt dat de drukgroep bleef hangen oid?
18 jaar
dat zou inderdaad goed kunnen. als tijdens het rijden de aanwezige olie verkoold en weggewerkt is, en er komt geen nieuwe meer bij, zal het probleem vanzelf een keer ophouden. wel zou je eigenlijk mogen verwachten dat de behuizing van bovenaf beschermd is voor vloeistof indringing (ook water)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar