Audi A3: Niet meer starten, uitlaatcontrole lampje brandt

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik heb eindelijk een nieuwe auto.
Audi A3 2.0 sportback ambition
Vrijdag opgehaald en alles deed het super.
Nu bijna een week niet gereden en ik stap in om hem te starten en hij gaat niet aan.
Na veel pogingen, gaat ie aan, begint het uitlaatcontrole lampje te branden.
De auto draait stationair slecht, tussen de 600 en de 800, omhoog en omlaag.
Dus de motor uitgezet, alles weer aangezet, lampje weg, stationair goed.
Ik rij de straat uit en het lampje gaat weer aan, de auto komt niet boven de 1200 toeren uit, en er komt rook onder de motorkap vandaan (waarschijnlijk condens)
Daarna hetzelfde probleem, niet meer aan willen slaan en het lampje knipperent of vol aan.
Dit hoort toch niet, deze auto hoort toch na een week in de kou meteen te starten ?

markdekker

Geplaatst door markdekker (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Er zit in ieder geval een foutcode (of meerdere) in de motor-ecu.
Als je die (laat) uitlezen en hier plaatst zijn we een stukje verder. Nu is het gokken.

Heb je nog garantie?

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

idd
maandag even langs de garage en uitlezen
kan je een kat kosten als je er me door rijd

markdekker (0), 14 jaar geleden

Ik heb 6 maanden bovag garantie, audi service, en standaard garantie, dus tja, hij is nu weggesleept, de sleper dacht ook dat de kat kapot gevroren was, hij gaf aan dat het een gevoelig item is bij Audi's maar ja, als een Audi niet tegen -15 graden kan, is het wel erg gesteld maar we zien het wel.
Hopelijk hoor ik maandag meer.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als de kat kapot vriest zit er veel water in
en dat geeft aan dat je veel korte stukjes rijd
en daar kan geen een auto tegen op termijn

Santa (0), 14 jaar geleden

[quote=markdekker]Ik heb 6 maanden bovag garantie, audi service, en standaard garantie, dus tja, hij is nu weggesleept, de sleper dacht ook dat de kat kapot gevroren was, hij gaf aan dat het een gevoelig item is bij Audi's maar ja, als een Audi niet tegen -15 graden kan, is het wel erg gesteld maar we zien het wel.
Hopelijk hoor ik maandag meer.[/quote]
Ten eerste kun je maar van 1 soort garantie gebruikmaken. Ik heb geen idee wat jij onder "standaard garantie" verstaat.
Ten tweede vind ik de diagnose van een bevroren kat wel een hoog gok-gehalte hebben.
Je hebt hem nog geen week en er amper mee gereden.........
Eerst de boel maar eens laten uitlezen.
Of misschien beter: bel de Audi storingsdienst dan maar. Daar heb je toch Audiservice voor?
Of bedoel je daar niet de Mobiliteitsgarantie mee....?

markdekker (0), 14 jaar geleden

Het zit zo:
toen ik de auto kocht kreeg ik het volgende te horen.
op het moment dat ik GEEN Bovag zou nemen, zou ik alleen garantie hebben op de motor en de versnellingsbak.
Ik heb nu WEL Bovag, en heb garantie op alles.
De Audi hulp is wat ik gebeld heb maar omdat de dealer waar ik hem gekocht heb verzuimd heeft om bij de laatste check stempeltjes te zetten, kan ik waarschijnlijk daarvoor gaan betalen, iets wat ik by the way niet ga doen, ik heb zelf nl. die dealer al gebeld toen de auto stuk ging en hij vertelde mij dat ik een Audi dealer moest bellen en dat de rekening naar hem moest.

markdekker (0), 14 jaar geleden

Ze hebben hem net uitgelezen, het is de bobine of anders de bougies die niet goed zijn.
Sowieso een slechte zaak van de dealer die hem aan mij verkocht heeft.
Ik hou jullie op de hoogte.

Santa (0), 14 jaar geleden

Mensen denken nog steeds dat een auto helemaal binnenstebuiten gekeerd wordt en gecheckt wordt en dat alle mankementen verholpen worden wanneer een auto verkocht wordt.

Praktijk is helaas anders. Elk mankement wat niet hersteld wordt en door de klant niet binnen de termijn opgemerkt wordt, is schone winst. De garantie betaal je immers zelf, zit in de aanschafprijs verwerkt.
't is dus een beetje een gokspel voor de verkoper en de koper waarbij de verkoper altijd zal proberen om het voor de garantie bepaalde bedrag NIET te overschrijden. Kopers komen er op zo'n moment ook vaak achter welke zaken NIET onder de garantie vallen...........
Daarom is en goeie proefrit EN visuele controle gewoon noodzaak. Vertrouwen op de mooie blauwe oogjes van de verkoper kost je altijd geld. Waarom? De naam zegt het al: verkoper.......

markdekker (0), 14 jaar geleden

Ja precies je hebt daar gelijk in maar dit valt gewoon onder Bovag garantie, ik betaal straks de rekening van 370 euro en die gaat vervolgens naar de dealer toe, mocht ie dat niet willen betalen, dan is 1 telefoontje naar de Bovag immers genoeg.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

En dan niet vergeten dat elektronika de gewoonte heeft om het lang goed te doen en dan van de ene op de andere dag kapot te gaan.
Auto heeft een week goed gelopen, dus er was voor de verkoper geen enkele reden of aanwijzing om het betrokken onderdeel te vervangen.

markdekker (0), 14 jaar geleden

Nee dat begrijp ik, de vraag is alleen of hij deze rekening gaat betalen maar ja dat is hier misschien niet de plek om het over te hebben.

Er waren trouwens 2 bobine's stuk en 4 bougies.
Ze hebben nu alle 4 de bobine's vervangen en de 4 bougies.

Santa (0), 14 jaar geleden

[quote=markdekker]Ja precies je hebt daar gelijk in maar dit valt gewoon onder Bovag garantie, ik betaal straks de rekening van 370 euro en die gaat vervolgens naar de dealer toe, mocht ie dat niet willen betalen, dan is 1 telefoontje naar de Bovag immers genoeg.[/quote]
Jij betaalt de rekening?? Waarom?? Heb je de auto elders ter reparatie aangeboden? Heb je de garantievoorwaarden gelezen..?
En geloof mij maar: daar waar mogelijk zal de dealer gaan aansturen op het zo vaak gebruikte excuus: het betreft hier een slijtagedeel en slijtagedelen vallen NIET onder de Bovaggarantie.
Ik hoop dat de dealer sportief zal zijn en zijn verplichtingen na zal komen....

En vergeet NIET: gelijk HEBBEN is NIET hetzelfde als je gelijk KRIJGEN....

markdekker (0), 14 jaar geleden

Op het moment dat de auto stuk ging zei de dealer dat ik naar hem moest gaan, dat kon niet want de auto kon niet meer rijden.
Hij stelde voor om hem naar de dichtstbijzijnde audi dealer te brengen, en dat is ook gebeurd.
Ik heb hem net gebeld, en hij zegt gewoon dat de rekening op zijn naam moet komen en dan betaald hij het bedrag naar mij terug.
Hij zei zelf dat het vaker gebeurd bij Audi's en dat het onder Bovag viel, dus tja, alles mooi opgelost, ik rij vanmiddag weer in mijn auto :-D

Hans4040 (320) PRO, 14 jaar geleden

mooi dat het weer klaar is, bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.