Ik heb een Audi a3 TDi. Toen ik in het koelvloeistof reservoir keek kwam ik erachter dat er olie in zat.
De auto loopt verder prima en er zit ook geen koelvloeistof in de olie deze heb ik namelijk ververst. Er komt verder ook geen witte rook uit de uitlaat. Wie helpt mij dit probleem te verduidelijken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lekke koppakking of een scheurtje in de kop c.q. cilinderblok.
Oliekoeler lek?
[quote=Santa]Lekke koppakking of een scheurtje in de kop c.q. cilinderblok.[/quote]
Is het niet zo bij een kapotte koppakking dat je ook koelvloeistof bij de olie moet hebben? Of dat er dan een soort van mayonaise op de dop zit?
16 jaar
Nee, dat hoeft niet.
Koelvloeistof bij de olie merk je niet zo gauw op.
Olie bij de koelvloeistof echter WEL. Dat kan o.a. die bekende mayonaise zijn maar die mayo kan OOK komen wanneer er uitsluitend danwel overwegend KORTE stukjes met de auto wordt gereden en de motor dus NIET volledig op temperatuur kan komen en dus zijn condensvorming niet kwijt kan.
Oliekoeler kan ook nog, zoals Henk oppert.
16 jaar
[quote=Santa]Nee, dat hoeft niet.
Koelvloeistof bij de olie merk je niet zo gauw op.
Olie bij de koelvloeistof echter WEL. Dat kan o.a. die bekende mayonaise zijn maar die mayo kan OOK komen wanneer er uitsluitend danwel overwegend KORTE stukjes met de auto wordt gereden en de motor dus NIET volledig op temperatuur kan komen en dus zijn condensvorming niet kwijt kan.
Oliekoeler kan ook nog, zoals Henk oppert.[/quote]
Ik rij met de auto alleen maar lange afstanden. Bijna nooit kleine stukjes. Ik heb niet echt een mayonaise laag er opzitten.
Misschien is het dan wel de oliekoeler.
Bedankt voor je reactie.
16 jaar
[quote=anolie][quote=Santa]Nee, dat hoeft niet.
Koelvloeistof bij de olie merk je niet zo gauw op.
Olie bij de koelvloeistof echter WEL. Dat kan o.a. die bekende mayonaise zijn maar die mayo kan OOK komen wanneer er uitsluitend danwel overwegend KORTE stukjes met de auto wordt gereden en de motor dus NIET volledig op temperatuur kan komen en dus zijn condensvorming niet kwijt kan.
Oliekoeler kan ook nog, zoals Henk oppert.[/quote]
Ik rij met de auto alleen maar lange afstanden. Bijna nooit kleine stukjes. Ik heb niet echt een mayonaise laag er opzitten.
Misschien is het dan wel de oliekoeler.
Bedankt voor je reactie.[/quote]
Ik reed vandaag naar mijn werk toen de computer wederom aangaf dat mijn oliepeil te laag is.
Ik heb het gevoel dat het de oliekoeler is omdat mijn auto niet wit rookt en er geen "mayonaise" op m'n dop zit. Ook zit er niks aan mijn peilstok.
Maar hoe controleer ik dat het de oliekoeler is en wat kan het nog meer zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
16 jaar
ik ben geen expert, maar ik had eigenlijk verwacht dat de olie in de oliekoeler wordt afgekoeld door lucht. eigenlijk net zoals een radiator.
maar uit de reacties in deze post merk ik dat ik dat verkeerd gedacht heb.
een manier om de oliekoeler te testen, zou dat niet het demonteren van de koeler zijn, en dan afpersen? dan weet je zo of er een lek in zit.
16 jaar
Oliekoeler controleren:
Waterslangen dichtknijpen en afkoppelen van de oliekoeler, motor starten en laten draaien, indien lek komt er olie uit de aansluitingen van de waterslangen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar