Het gaat om een Audi A4 1.8 20V met ADR motor. Deze heeft 302.000 km gelopen. Nu zijn de bougies vervangen en loopt de motor onregelmatig (alsof hij op 3 cilinders loopt)
Als ik de bougie kabel van cilinder 2 eruit trek dan loopt de motor even onregelmatig. Met een scoop is te zien dat deze cilinder niet altijd een vonk krijgt.
Nu is mijn vraag: kan het zijn dat tijdens het wisselen van bougies deze kabel/bobine stuk gaat?, maw. komt dit vaker voor?
En wat is nu wijsheid, kabels vervangen of een complete set incl bobine? Heeft iemand enig idee wat dit gaat kosten?
Of moet ik de oplossing van dit probleem ergens anders zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Cilinder 2 en 4 zitten toch op een bobine bij dit type?? Het gebeurt trouwens wel eens dat deze stuk gaan hoor, maar dan moet je bij cilinder 4 het zelfde probleem hebben..... Theoretisch kan het dus ook dat bougie nummer 4 de oorzaak is (doorslaat)
Probeer het eens met de oude bougie's er in. Probleem nog aanwezig, dan moet je het idd in de bobine zoeken. Verder heb je nergens aan gewerkt neem ik aan, en voor het vervangen van de bougies was er geen probleem?
Cilinder 2 en 3 zitten op één bobine. cilinder 1 en 4 op de andere. De bobines zelf zitten rechtstreeks boven cilinder 3 en 4.
Het probleem dat ik tot op heden was dat de motor 's morgens een beetje onregelmatig loopt en dat hij soms inhoud onder de 3000 toeren.
Ik heb het ook met de oude bougies geprobeerd maar dan blijft het probleem bestaan.
Er is tijdens het vervangen wel een klein stukje rubber in de cilinder gevallen wat ik er niet meer uit kon krijgen. Dit zal toch niet de oorzaak zijn dat b.v. een klep niet meer goed sluit?
Verdere info:
anderhalve week voor de onderhouds beurt liep de motor, koud bijna niet meer op gas. Inhouden met accelereren en afslaan stationair. Ik heb een paar dagen geleden de gasverdamper vervangen omdat deze gas lekte naar het onderdruk slangetje wat slecht starten tot gevolg had.
Tot voor vandaag dus koud, slecht lopen, warm loopt ie perfect.
Zins vandaag, bougies vervangen, het lopen op 3 cilinders (lijkt) zowel op benzine als op LPG en volgens de flitslamp geen goede vonk op de bougie kabel naar cilinder 2
18 jaar
Ik heb zojuist voor de zekerheid nog even de compressie gemeten en deze is nagenoeg gelijk op de cilinders. Hier kan het dus niet aan liggen lijkt me.
18 jaar
Dus ben je er eigenlijk al achter, bobine kapot, en waarschijnlijk gebeurd tijdens demonteren/monteren. dingen zitten erg heet en de kunststoffen hebben het zwaar te verduren. Harden dus uit. Zou eerst maar eens een nieuwe bobine proberen.....
Wat dat stukje rubber aangaat, dat verbrand hij wel, of werkt hij er met een hoog toerental wel uit.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga morgenvroeg meteen naar de Audi dealer om een nieuwe bobine te halen.
Ik laat nog weten wat het resultaat is.
18 jaar
Ik heb vanmorgen een 2e hands bobine op de kop kunnen tikken en hij loopt nu weer perfect.
Bedankt voor de reacties iig.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar