Audi A3: onrustig stationair toerental

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0L 140 pk

Heb een Audi A3 Sportback staan van 2005 met een onregelmatig stationair toerental. Uitgelezen met Bosch KTS 500, geen foutmelding.(enkel motormanagement module beschikbaar op KTS voor deze wagen)
Je ziet de naald van de toerenteller niet bewegen, maar als je in de wagen zit bij stationair toerental, dan voel je zo af en toe een trilling die duidelijk van de motor voortkomt. Probleem lijkt me erger te zijn als de auto warm is gereden dan in koude toestand.
Handen in het haar. Iemand tips?

Geplaatst door

andres1 (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je bedoeld dat de wagen even wat "schud" bij stationair, dan ken ik je probleem. Mijn eigen 2006 passat doet het ook. Het is inderdaad meer wanneer hij warm is, en ook meer wanneer de airco op eco staat. Soms doet hij het een tijd niet, en soms doet hij het zeer veel. Zelf zit ik er niet zo mee in, omdat ik het niet echt storend vind. Ik vermoedde dat het aan het tweemassavliegwiel lag, maar dit is reeds vervangen (owv een ander probleem). Nu doet hij het nog steeds.

Onlangs reed ik met een octavia RS 170pk TDI, en die had het ook...

Rosse 0

16 jaar

Rosse, Bedankt voor je antwoord, al schiet ik er niets mee op natuurlijk.
Maar je zal wel kunnen begrijpen dat mensen die meer dan 25.000 euro neertellen voor een auto het vervelend vinden t.o.v. medepassagiers dat hun auto schudt als ze aan de verkeerslichten staan.
Ik kan me der alllezins iets bij voorstellen.

andres1 0
badge

16 jaar

Ik kan me daar uiteraard ook iets bij voorstellen.

Je kan in ieder geval al uitsluiten dat het aan het 2massa vliegwiel ligt. En ik heb in het verleden ook gehoord dat er een software update zou zijn voor sommige TDI's om dit schudden tegen te gaan. Dit had echter ook te maken met slijtage van het 2mvw, dat dan gecompenseerd werd door het motormanagement. Dit lijkt me echter niet van toepassing hier, aangezien ik dus al een nieuw 2mvw heb, en het hier over recente wagens gaat, die normaal recente software zouden moeten hebben...

Op een amerikaans forum heb ik hier ook veel van teruggevonden, in hun geval met de 3.6l V6 in de passat 3C. Daar kwamen ze tot de conclusie dat de passat te zachte motosteunen heeft omwille van comfort. Dit lijkt me ook niet van toepassing aangezien een octavia RS het ook heeft, en bij jou nu een audi A3...

Ik ben in ieder geval ook geinteresseerd in de meningen van de anderen op dit forum in dit verband.

Rosse 0

16 jaar

Ondertussen kan ik het probleem iets beter omschrijven:

Het probleem doet zich niet voor bij een koude motor, enkel bij warme motor.
Er is geen verband met de airco aan of uit.
Het is inderdaad "schudden" wat de auto doet, dat is de juiste omschrijving, je hoort geen wisselend toerental, je ziet de naald van de toerenteller niet bewegen maar je voelt het wel. Dan is het erger , dan weer minder... Ik heb wel het gevoel dat het erger is na een ritje waarbij je het vermogen van de wagen echt hebt aangesproken.

andres1 0
badge

16 jaar

Goedendag
Ik zit met het zelfde probleem met mijn audi a3 tdi uit 2000 als ik bij een stoplicht aan kom rijden galopeerd het toerental en sta ik eenmaal stil is het probleem ook over.
als iemand er een oplossing voor weet hoor ik het graag

jan22 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.