Audi A4-Avant: Problemen Multitronic

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 Turbo

Hoi,

Ik kom met een vraag/probleem voor een goede vriend van mij. Hij rijdt een A4-avant 1.8T, met multitronic (of tiptronic, kan ook nog, weet zelf het verschil nie zo goed, auto is géén Quattro iig).
Nu begint de bak in "D" te stotteren bij een laag toerental, zeg zo rond de 3000rpm of bij snelheden rond 70km/h.
Hoger in de toeren verdwijnt dit weer, verder rijdt de auto goed en trekt ook goed.
Auto is uitgelezen, hier kwamen geen bijz. naar boven. Dealer zegt bak vervangen, kosten volgens dealer... €6700,- (soderjuu).
Ik vind dit tekort door de bocht. Zijn er nog andere opties voor hem? Kan er iets onbenulligs aan de hand zijn? (omdat de auto verder toch best goed rijdt).
Wat kan evt. meer a/d hand zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

mikedieselpower

Geplaatst door mikedieselpower (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

volkswagen1802 (0) PRO, 14 jaar geleden

Weet je zeker dat het uit de automaatbak komt??
Knippert/brandt in het instrumentenpaneel dan ook de aanduiding van de ingeschakelde versnelling??Heeft hij het probleem ook in de S-stand??
Het probleem kan ook vanuit de motor komen.
Heb zelf als eens mee gemaakt dat een bobine begint met overslaan.(had geen storing opgeslagen in de motor)
Klacht was goed merkbaar bij laag toerental en gaspedaal helemaal ingetrapt.

mikedieselpower (0), 14 jaar geleden

Heb net even gebeld. Vriend was vergeten te zeggen dat auto ook regelmatig na een middellange rit (hij rijdt niet enorme afstanden) ook branderig stinkt. Garage kon aan motor niet zo 1,2,3 wat ontdekken.
Uitlezen gaf ook geen resultaat.
Als je het gaspedaal helemaal intrapt trekt de auto gewoon goed door.
Automaat heeft geen S-stand overigens.

mikedieselpower (0), 14 jaar geleden

[quote=volkswagen1802]Weet je zeker dat het uit de automaatbak komt??[/quote]
Niet voor de volle 100%, maar het neigt er toch wel naar.

[quote=volkswagen1802]Knippert/brandt in het instrumentenpaneel dan ook de aanduiding van de ingeschakelde versnelling??Heeft hij het probleem ook in de S-stand??[/quote]
Auto heeft geen "S"-stand. Er knipperen verder geen lampjes op het dashboard. Hij geeft wel netjes aan in welke versnelling deze zit.

[quote=volkswagen1802]Het probleem kan ook vanuit de motor komen.
Heb zelf als eens mee gemaakt dat een bobine begint met overslaan.(had geen storing opgeslagen in de motor)
Klacht was goed merkbaar bij laag toerental en gaspedaal helemaal ingetrapt.[/quote]
Motor was wel nagegekeken en uitgelezen, ook niets gevonden.

Peter087 (0) PRO, 14 jaar geleden

er is een modificatie van 6 naar 7 lammel? dan moet de VW dealer uit de leerwaardenblokken op maken of de rest van de bak nog in goede staat is en dan kan je die modificatie uitvoeren met software updated.

mikedieselpower (0), 14 jaar geleden

Ik dacht niet dat er van een modificatie sprake is, maar dat zou ik nu een beetje moeten gokken.
Maar hij kan dus iig een softare update uit laten voeren, toch?

mikedieselpower (0), 14 jaar geleden

Hoi,

Wilde even laten weten wat er na grondig onderzoek eruit gekomen is.
Alles uit laten lezen. Geen storing kunnen vinden (althans electronisch) in de automaat. Verder nergens storingen.
Toen heb ik me kameraad geadviseerd om even een bezoekje aan "dokter Audi" te brengen. Onder het motto van twee weten meer dan één.
Hier is gebleken dat het WEL uit de bak kwam en het een mechanisch euvel betreft.
Zeer slecht nieuws dus. Oftewel, ruilbak, totale revisie of nieuwe bak.

Mijn kameraad heeft toch maar besloten om een nieuwe 2e handse HANDGESCHAKELDE Audi te kopen en deze in te ruilen.

Toch best jammer want het is/was zo'n mooie kar. Laat multi en tiptronics maar lekker staan! Hoop gezeik heb je ermee.... maar een beetje VAG-kenner wist dat al. ;-)

Gr. Mike

Nitro68 (0), 14 jaar geleden

Ehhhh, multitronics hebben vaker problemen (lamellen), tiptronics zijn normale automaten die weinig problemen kennen.

Chris en Pat (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo,

ik vind je probleem nogal neigen naar een probleem in de lamellen koppeling van je automaat. Overigens als je geen Quattro hebt is het een Multitronic (cvt). De dealer is bekend met deze problemen en hun geven aan dat de bak vervangen moet worden??? Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met een automaten specialist die gespecialiseerd is in CVT's zoals die van jou.

De specialist waar wij zaken mee doen is Euromatic in Oisterwijk www.eur-o-matic.com Zei doen reparatie met originele onderdelen naar mijn weten en de kosten zijn stukken lager als bij de dealer.

Ik weet natuurlijk niet of je ver van Oisterwijk af woont maar er zijn niet veel CVT specialisten in het land dus ja.


Succes.

mikedieselpower (0), 14 jaar geleden

Hoi. Bedankt voor de reactie.
Het betrof een auto van mijn kameraad. Hij heeft sinds gisteren een nieuwe 2e handse handgeschakelde Audi aangeschaft. Dus is van het multitronic probleem af. Is ook een manier..... ;-)

Grz. Mike

Chris en Pat (0) PRO, 14 jaar geleden

Jep, met de handgeschakelde bakken van Audi weinig tot geen problemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.