Audi A6 Allroad: Roetgehalte te hoog waardoor roetfilter continue verstopt raakt

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 TDI

Audi A6 3.0TDI 2006

We zijn bezig met een audi a6 3.0 tdi uit 2006.
Het probleem begon met dat de auto aangaf dat het roetfilter verstopt zat.
Deze in eerste instantie geregenereerd en uiteindelijk vervangen.

Na het vervangen van het roetfilter was de melding binnen enkele dagen terug.
Natuurlijk heeft dit een oorzaak. Aan de hand hiervaan hebben we de verstuivers gedemonteerd
en laten testen. hiervan waren er 4 van de 6 kapot. alle 6 de verstuivers zijn vervangen.

Vervolgens hebben we het roetfilter weer gedemonteerd om te kijken of de auto zo goed bleef lopen
en niet in de noodloop ging. Dit was het geval. Wat opviel was dat als de auto 5min stationair liep dat
er gewoon een hoopje roet achter de auto lag.

Tot op heden hebben we diverse dingen geprobeerd maar zijn we er nog niet achter waardoor de auto zoveel roet uitstoot.

- verstuivers zijn vervangen en geprogrammeerd
- compressie is goed
- geen foutcode's in de auto
- motor ecu is vervangen
- roetfilter is tot 2x toe vervangen
- brandstofdrukregelaar is vervangen
- drukverschilsensor is vervangen
- egr is afgesloten geweest.
- turbo is vervangen
- carterventilatie is gecontroleerd en buiten werking gesteld.
- software is aangepast ( met resultaat dat het roetfilter niet meer verstopt raakte maar de auto continue regenereerde en dus rookte en stonk)

geen van deze reparatie's hadden invloed op de hoeveelheid roet die de auto produceert.

Hazet14

Geplaatst door Hazet14 (0) PRO , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

MarcoVW (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat is een flinke lijst met wat er al aan gedaan is...
De koelvloeistoftemperatuursensor geeft wel de goede waardes aan? Als het goed is zitten er 2 (Eéntje voor de ECU en ééntje voor het instrumentenpaneel).
Het zou misschien een mogelijkheid zijn dat de motor constant te veel brandstof in staat te spuiten door een foutieve waarde (van bijv. een ijskoude motor) van 1 van de temperatuursensoren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.