Audi TT: Schakel probleem na vervangen koppelingset.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: APX / BAM, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 165

Beste Mensen,

Graag wil ik jullie vragen om een oplossing of mee te denken met het volgende probleem.
3 weken terug kwam er plotseling rook onder de motorkap vandaan, na inspectie bleek dit uit de V-bak / koppeling te komen.
Na uitbouwen van de V-bak ( 4 wiel drive) zag ik dat het probleem in het druklager van de Koppeling zat, deze was geheel weggesmolten.
Na het druklager en de frictie set vervangen ( al zag deze er nog goed uit) en het massa vliegwiel gecontroleerd te hebben, deze zag er op het oog goed uit. de V-bak weer terug geplaatst en alles weer aangesloten.
Nu wil het dat het schakelen zonder motor soepel gaat echter zodra ik de motor start wil deze niet meer schakelen, of met geweld.
eerst dacht ik aan lucht in het Hydraulisch druklager maar na ontluchten via 2 manieren gaf dit geen verbetering.
het pedaal voelt keurig stevig aan en als je rijdt en je trapt je koppeling in dan voel je ook dat hij wel vrij komt.
maar als je de motor start in zijn 1 of elke andere versnelling ook dan voel je toch enige wrijving in de auto.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn. of heb ik iets over het hoofd gezien.
graag jullie deskundige mening.

alvast bedankt.
groetjes Peter D.

Peter 62

Geplaatst door Peter 62 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi TT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Zo te horen komt de koppeling niet goed vrij ivm het feit dat schakelen wel goed gaat met motor uit.
Hoe voelt het pedaal aan? Je zegt keurig stevig maar voel je al gelijk tegendruk bij het intrappen of pas later na half intrappen en dan pas tegendruk? Bij het 2e het zoeken in het hydraulische systeem, bij het 1e (dus gelijk tegendruk, dus gelijk de drukgroep wordt bediend) dan het zoeken in misschien verkeerde koppelingsset of toch 2 massa vliegwiel stuk of axiale speling in vliegwiel of de prise-as of axiale speling krukas.

riennoot (0) PRO, 8 jaar geleden

zit de koppelingsplaat er wel goed in? staat op 1 kant zoiets als gearbox side.

Peter 62 (0), 8 jaar geleden

Hallo Ricky en Riennoot,
Even antwoorden op jullie vragen.
Errst had ik niet gelijk druk op de pedaal maar na informeren bleek dat het ontluchten op een bepaalde manier zou moeten gebeuren. dit gedaan hebbende heb ik gelijk druk en gaat het schakelen beter. wel gaat hij nog stroef in zijn 1e en achteruit.
daarmee heb ik eigenlijk ook de vraag van Riennoot beantwoord. koppeling zit er goed in.

ik ben verder op onderzoek gegaan en kom nu bij de schakelkabel , daar zit op de bak een 2 tal ogen met veren aan om de lengte en slag te kunnen regelen. deze waren gescheurd uit hun rubber.
ik heb 2 nieuwe bested en ga die vanmiddag plaatsen.
hopende dat het dan beter gaat.
mocht dit niet het geval zijn laat ik het hier weten en misschien kunnen jullie dan nog even meedenken.

alvast bedankt voor jullie reaktie

Peter 62 (0), 8 jaar geleden

De nieuwe stelrubbers op de schakelkabel naar V-bak hebben niet geholpen. helaas zit ik nog met het zelfde problem. wil niet schakelen naar zijn 1 of achteruit als motor loopt..
wie heeft er nog suggesties.

Groetjes Peter 62.

voyager (0), 8 jaar geleden

Vraag. Als je vanuit neutraal naar achteruit wil gaan schakelen, hoor dan tanden geknars? Ook als je de koppelingspedaal langer ingedrukt houdt?

Peter 62 (0), 8 jaar geleden

Hallo Voyager,

Je hoort geen tanden knarsen. het is net of de schakelpook niet verder wil.
het problem zit ook enkel in zijn 1e en achteruit. andere versnellingen gaan wel maar niet echt soepel. maar dat hebben ze nooit gedaan.

Groetjes Peter.

Peter 62 (0), 8 jaar geleden

Beste Mensen,

Het probleem met de koppeling is verholpen, Het bleek uiteindelijk in de frictieset te zitten.
Nieuwe set geplaatst en probleem over. oude set is opgestuurd voor controle.

Bedankt voor het meedenken en tot een volgend keer.

Groetjes Peter 62

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.