Audi A3: schakelen zeer moeilijk in 1 of achteruit

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI

Goede middag beste mensen,

Ik heb een lastig probleem bij het schakelen van de auto.
Tijdens het rijden op doorgaande wegen schakelt hij prima en heb ik nergens last van. Maar wanneer ik voor bijvoorbeeld een stoplicht moet remmen en stil komt te staan en wil gaan schakelen naar zijn 1 krijg ik hem er regelmatig heel lastig in, dan zal ik hem eerst in zijn 3 moeten zetten voordat hij in zijn 1 kan. Het gebeurd ook dat hij er wel in 1 keer in wilt gaan maar dan hoor ik de motor meer lawaai maken en terwijl dat de koppeling nog helemaal tot op de bodem is rijd gewoon heel langzaam weg. dan moet ik echt mijn rem met koppeling ingedrukt houden om stil te blijven staan. Op zo een moment kan ik de versnellingpook ook niet meer soepel uit de 1e versnelling krijgen, maar moet ik echt eraan trekken. Hetzelfde verhaal geld als ik in zijn achteruit wil gaan. Zo af en toe blijft het pedaal ook op de helft hangen bij het schakelen. Voor de rest geen rare geluiden of iets.

Nu heb ik de koppeling cilinder bij het pedaal laten vernieuwen, alle slangetjes, de drukgroepen en de koppelingplaat zijn ook vernieuwd en een paar keer laten ontluchten maar het heeft helemaal niks geholpen. Nu zegt de monteur dat het of het vliegwiel is of de versnellingbak. Zal iemand mij misschien een tip kunnen geven of uitleggen wat het probleem is en wat helpt? Want deze auto heb ik net 3 maanden en heb al behoorlijk dure onderdelen vernieuwd, wat dus niet heeft geholpen, en nu zal ik eerst willen weten wat wel helpt want het vliegwiel en de versnellingbak zijn ook dure onderdelen en zomaar op de gok kost een hoop geld.
Kan iemand mij helpen hieruit te komen?

Ik hoor graag van jullie! Groetjes!

Geplaatst door

alpha (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als alles al vervangen is dan blijft het 2 massavliegwiel over als dit teveel speling/ruimte gekregen heeft kun je dit krijgen alleen jammer dat dat niet gezien is bij het vervangen van de koppeling of was het darna inorde.

groetjes jan.

jan T 115
badge vip badge

11 jaar

Hoi Jan,
Dankjewel voor je reactie, het vliegwiel was nagekeken maar de monteur vond de speling niet zo erg groot. Maar dat ligt zeker erg gevoelig?
Groetjes

alpha 0

11 jaar

Trouwens nadat de koppeling cilinders, drukgroepen en koppelingset en slangetjes allemaal waren vernieuwd was het niet minder geworden.

alpha 0

11 jaar

ja als hij uit elkaar gekomen is dan wordt de speling minder dus er moet altijd goed naar gekeken worden.
het probleem is dat ze duur zijn en dan wil je ze niet tesnel vervangen maar soms is het beter om gelijk tevervangen.

groetjes jan.

jan T 115
badge vip badge

11 jaar

Hallo mensen,
even een update....
we zijn er nu achter gekomen dat er allemaal onderdelen inzitten met verschillende serie nummers, dus nu is het uitzoeken geblazen welke de originele onderdelen zijn om alles origineel er weer opnieuw in te zetten. het is een hele uitgave maar ik denk dat dat het probleem oplost? het schijnt wanneer er iets vervangen moest worden, gewoon vanaf de sloop of iets dergelijks, een goedkoper onderdeel terug geplaatst is. dus nu is ook niet zeker of de nieuwe koppelingsplaat plus druk groep wel de goede is die ik er opnieuw in heb laten zetten.

groetjes

alpha 0

11 jaar

Hallo mensen,
Last but not least, mijn auto is nu helemaal gemaakt! hij rijd nu echt heerlijk zoals het hoort! Alle juiste onderdelen zitten er nu in en dat was dus het probleem.
Groetjes

alpha 0

11 jaar

nou mooi dan kun je er tenminste weer met plezier in rijden.

groetjes jan.

jan T 115
badge vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.