Audi A4: Schokken tijdens gasgeven en gas loslaten op LPG

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 20V

Bij het gasgeven of gas loslaten schokt de motor. Vooral als deze op temperatuur is.
Dit probleem is er alleen bij het rijden op gas, bij benzine geen last.
Af en toe doet hij het weer even goed (netjes oppakken van de motor), maar meestal niet.
Ook is het zo, dat bij het snel intrappen van het gaspedaal (bij stationair in zijn vrij) het toerental eerst inzakt naar ca 500 t/min.
Daarna neemt het toerental pas toe, bij voorzichtig intrappen neemt het toerental normaal toe.

Is dat een kwestie van de verdeler laten schoonmaken? klein vuiltje of zo?
Of is er meer aan de hand? Verder doet i het goed op gas, geen hapering of motor die af slaat.

Groeten,
Jos

Jos S.

Geplaatst door Jos S. (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

ja jos daar zou ik zeker mee beginnen want dat wil nogal eens de oorzaak zijn zeker omdat het probleem zich alleen op gas voor doet.

groetjes jan.

Jos S. (0), 17 jaar geleden

Thank's.. Is dat ook makkelijk zelf te doen door de verdelerkap er af te halen?
Of springt er dan van alles uit? Speciaal gereedschap nodig?
Heb hem de laatste 40dkm al 2x laten schoonmaken, meestal rijdt i dan helemaal niet meer op gas.
Kan ook veroudering zijn. Hij heeft nu bijna 300dkm gelopen.
Wel net een nieuwe ruilkop er op laten zetten bij 280dkm..

Wat ook nog steeds niet helemaal lekker is dat ik steeds ca. 6-10 sec. moet starten. Dat doet i wel goed op benzine.
Dat heeft i altijd gehad in de 100dkm die ik gereden heb, zelfs nu na een nieuwe ruilkop.
Als ik hem een paar dagen niet start, dan slaat i meestal meteen aan. Als hij (vooral op LPG) een tijdje gelopen heeft,
duurt het starten weer langer..

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

jos dat gasverdeelhuis kan je goed zelf reinigen.
gewoon complete ding eruit halen wat streepjes zetten zodat het voor jezelf makelijker is om weer in elkaat tekrijgen.
pas alleen op als je de regelaar voor de plunjer bovenop eraf haalt dan zit daar een kogeltje; dit zit goed op zijn plek alleen als je hem door blaast met lucht hou dan je vinger op dit kogeltje.
kijk ook goed of inwendig de sleuven onder aan niet verstopt zitten kijk daar met een lampje naar.

groetjes jan.

Jos S. (0), 17 jaar geleden

Immiddels is er een nieuw verdelerhuis geplaatst.
Dit blijkt niet te helpen. Hij schokt nog steeds bij het gasgeven en gas loslaten.
Verschillende contactjes en stekkers zijn schoongemaakt. Niets lijkt te helpen.
Ook als je het gaspedaal langer intrapt bij b.v. het versnellen in zijn 5 van 70 naar 120km/uur houd de motor in en gaat het rode lampje op de LPG paneeltje branden, na enkele tellen springt deze weer op oranje.
Zijn er nog meer ideeën?

Alvast bedankt.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik begin te twijfelen aan een losse vacuum slang op het inlaat spruitstuk. Komt ook overeen met het start probleem.

Sytze

VG392 (0), 17 jaar geleden

Hallo Jos,
Heb je al gecontrolleerd of er gas uit het vaccuumbuisje aan de voorzijde van de verdamper komt.
Dit is namelijk het teken dat de verdamper lek is en dan krijgt de motor bij het starten benzine en gas tegelijk.
Deze verdampers zijn te reviseren, dus je hoeft niet meteen een nieuwe te monteren.
Ook een gasverdeelhuis hoeft nooit te worden vervangen.
Is ook de lambdasonde al gecontroleerd?
Ik kan je ook een handleiding sturen voor het uitlezen van de gasinstallatie.

Groeten,

Kees

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.