Volgend probleempje:
Auto start goed maar tijdens het rijden wil hij af en toe wat schokkerig rijden.
Ben er al een tijd mee bezig om het uit de wereld te helpen.
Het volgende heb ik al ondernomen:
- Uitlezen met VagCom: LMM kortsluiting, Lambda upper limit. 00537
- Aanzuigbuizen en andere slangetjes gechecked op lekken en scheuren.
- Nieuwe LMM geplaatst.
- Gasklep gereinigd, teruggeplaatst en weer terug gezet naar de basis instelling. (VagCom)
- Nieuwe bougies erin.
- Na een aantal ritten weer uitlezen met VagCom: LMM is ok, lambda sonde upper limit. 00537
- Nieuwe lambda sonde geplaatst. (orgineel bosch) Zat er 1 in voor een 1.8T.
- Uitlezen met Vagcom, foutcodes gewist.
- Enkele ritten gemaakt, nog steeds schokjes voelbaar.
- Uitlezen VagCom: Lambda upper limit is er nog steeds. 00537
Het is net of de motor dan achter elkaar even een cilindertje overslaat of een fractie geen brandstof krijgt.
Bij 00537 zou een te lage brandstof druk een oorzaak van de foutcode kunnen zijn, verstopt brandstof filter?
Nog andere ideetjes?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Code 00537 slaat ook niet op de Lambda-sonde maar op de Lambda-regeling. De sonde werkt dan perfect.
Waarschijnlijk staat de motor te arm, maar dat moet je ook in de meetwaarde blokken met Vag-com kunnen zien.
Meeste heb je al gedaan, dus volgende is brandstofdruk (liefst rijdend meten), brandstoffilter (hoe oud is die) en opbrengst van de brandstofpomp meten.
Daarnaast LMM op maximale waarde controleren (zal wel goed zijn als deze nieuw is).
Wat geven de lucht temperatuur en koelwater temperatuur aan (liefst rijdend bekijken)?
Ik zit ook sterk aan de brandstof druk te denken aangezien ik de auto nog niet zo lang heb en het onderhoud niet altijd je van het is geweest.
Brandstoffilter is vaak zo een vergeten item, zit op een slecht toegangkelijke plek.
Ik ben nog niet helemaal thuis met VCDS, maar daar kan je ook de brandstof druk mee meten?
Koelwater temperatuur is in orde, staat keurig strak op 90 graden zoals altijd. Zal het met VCDS nog eens extra meten.
Zal in ieder geval het brandstoffilter gaan vernieuwen, kan nooit kwaad.
15 jaar
Met VCDS kun je brandstof druk meten als die ergens in de meetwaarde blokken staat. Alleen de sensor om dat door te geven zit hier niet op, wel op diesels.
Dat wordt ouderwets met een analoge meter meten. Als je geen echte brandstofdrukmeter hebt (of kunt lenen) dan kan het ook met een mechanische oliedruk meter.
Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen?
Vergeet ook de lucht temperatuur niet. En zoek dan gelijk ook naar de leerwaardes van de lambda-regeling.
Hij heeft 205000 gelopen.
15 jaar
Kan vervuiling van injectors zijn. Injector-rail met injectors demonteren en teiltje eronder. Dan starten en sproeipatroon beoordelen.
Bij twijvel ultra-soon laten reinigen en dan opbrengst meten.
Heb het brandstoffilter vervangen en de injectors eruit gehad.
Injectors zelf waren zover ik kon beoordelen brandschoon, de nozzles waar de gaatjes in zitten glommen tegen je aan.
Sproeibeeld heb ik niet kunnen bekijken daar ik alleen was, starten en kijken gaat even niet samen.
Heb nog wel even in de gaten naar de inlaatkleppen kunnen kijken, zag er mooi schoon uit.
Heb de O ringen schoongemaakt, ligt ingevet en toen de injectors terug geplaatst.
De lambda foutcode komt wel weer terug en hij loopt ook wat onregelmatig stationair.
Het rijden op zich gaat goed, motor pakt goed op en tijdens de rit ook geen schokken meer gevoeld.
In z'n 3 van 1500 tot 5000 rpm gaat ie zonder hikken doorheen.
Zal er eerst eens een fles injectie reiniger door heen gooien, kijken of dat helpt......
15 jaar
Even een update:
Brandstof filter vervangen en een fles Motul brandstof systeem reiniger in de tank gegooid.
Vanmorgen maar weer eens de garage ingedoken en de inlaat temp sensor maar eens gecontroleerd.
Die werkt naar behoren, contacten gereinigd en terug geplaatst.
Motor gestart en echt lekker stationair liep ie niet ........................tot ik op het idee kwam om de LMM stekker eraf te trekken.
Motor liep direct mooi stationair en ben gelijk een stuk gaan rijden.
Helemaal goed! Motor liep als een zonnetje, trekt prima, geen hikje, pruttel of wat dan ook.
De lambda foutcode komt nu ook niet meer terug, wel een LMM melding omdat de stekker eraf lag.
Dan zou er iets niet goed zitten in de nieuwe LMM?
Zag wel dat het onderdeel nummer van de orginele AFH60-10B was en de vervanger die er nu inzit AFH60-10A-RR, beide van Hitachi.
Is dat het probleem? (aangesloten krijg ik geen foutmelding)
Nu is het niet de bedoeling om de LMM uit de loop te houden, dat ding zit er niet voor niets..............
Wat veroorzaakt deze ongein?
Kan het kwaad om de LMM een tijdje los te laten?
15 jaar
Is wel heel waarschijnlijk dat de LMM te weinig aangeeft. Nergens een lekje, een scheurtje in een slang of een poreus slangetje?
Lekjes in het aanzuigtraject: Heb vanmiddag de boel weer helemaal na gekeken maar kan niets ontdekken......
Kan je dat nog met remmenreiniger controleren? Beetje op alle slangen en aansluitingen spuiten dat bij een eventueel lek het stationair toerental wat omhoog gaat?
15 jaar
Ja, controleren met remmenreiniger is een goed plan.
Ok, gaan we dat maar eens doen! :-)
Maar kan het kwaad om even zonder LMM rond te rijden.
Auto wordt niet zwaar belast en snelwegen hebben we hier niet...........
15 jaar
Vanachter de PC kan ik niet zien of voelen wat de auto doet.
Dus ik kan alleen op jouw beschrijving af gaan. Zo gauw je hikken, horten ogf stoten voelt, dan uit dat gebied wegblijven.
Even uitlezen met Vagcom (liefst rijdend) of de lambda-sonde pendelt. Doet de sonde dat, dan wordt het mengsel geregeld en denk ik dat het weinig kwaad kan.
Als je geen valse lucht vindt dan ben ik ik bang dat de je de verkeerde luchtmassameter hebt.
Ik heb een flink stuk gereden zonder dat de LMM aangesloten was en hij rijdt zonder horten of stoten.
Het is net of ie weer helemaal de oude is.
Heb nog even op het web gezocht, maar deze zou ook geschikt moeten zijn voor de 1.6 ALH.
Als ik geen lek kan vinden gaat ie gewoon retour.
15 jaar
Flink in de weer geweest met remmenreiniger.
Op iedere slang en slangaansuiting wat van het spul gesproeid...............geen enkele reactie op de stationairloop.
Mag dan wel aannemen dat alles dicht zit.
LMM dan toch waarschijnlijk stuk.
15 jaar
Zo, ff een update............temperaturen zijn iewat sleutelvriendelijker.
Aangezien de motor alweer een half jaartje zonder LMM rondtuft, wat overigens prima gaat tot nu toe, heb ik me vandaag maar weer eens op het probleem gestort.
Dus de hele zooi pijpen en slangen meuk er weer af, die narigheid moet toch ergens vandaan komen.........
Wat een aangename verrasing was, was dat de motor overheerlijke mayonaise aan het produceren was, de slang van de klepdeksel naar de aanzuigbuis zat bijna dicht.......als tevens de olievuldop zat onder.
Toen maar besloten om ook het kleppendeksel maar ff te lichten om het daar ook maar ff op te frissen.
Ter#&%£, wat een bagger zat daar onder........Calve zou er jaloers op worden.
Het zat alleen onder het deksel, de kunstof kap die over de nokkenas/kleppen zit was keurig schoon van binnen, waarschijnlijk omdat dat stuk blik het koudste blijft en al de condens daar neerslaat.
Na alles schoon te hebben gemaakt de boel maar weer eens dicht geschroeft.
Nu ondekte ik dat er een O-Ring in de koppeling tussen de aanzuigbuis vanaf het luchtfilter en het stuk buis vanaf de luchtklep 1/5 deel naar binnen was omgevouwen! en dus niet meer helemaal goed afsloot.
Zou dit alle narigheid veroorzaakt hebben?
Alles weer netjes inelkaar gezet met een beetje vet op de O ringen, stekker van de LMM erin en op hoop van zegen.......
Eerst met VCDS even de foutcodes gewist, gestart en even laten lopen.
Na een paar minuten liep ie weer te horken...... ,stekker LMM eraf en weer prima.
Wist het toe effe niet meer.
LMM stekker er weer op, ging ie weer onrustig lopen.
Weer foutcodes uitlezen en gewist terwijl de motor nog liep.........ging gelijk beter lopen.
Na 2 keer wissen bleef ie mooi lopen.
Moest de ECU weer aan de situatie wennen dat er weer een LMM mee deed?
Whatever:
Tiet veur een proefrit!
Laptop mee om ff een LMM metingtje te doen om te zien of dat mormel goed werkte.
De grafiek ziet er wel een stuk mooier uit dan de vorige keer.
Kar reed weer heerlijk, trok als een lier! (voor een 1.6 dan)
Zo een tijdje rondgereden, nog even wezen tanken dus motor uit, tanken en weer starten, ging prima, bleef mooi lopen.
Ook in het halfuur daarna bleef ie het prima doen.
Thuis nogeens gechecked op foutcodes.......Nix!
Het plezier was van korte duur..............
Nu heb ik vanmorgen weer eens onder de motorkap zitten rommelen nadat ik wat gelezen had dat de magneetklep van het koolstof absorbtie systeem ook de lambda foutcode kan veroorzaken. (00537, 18-00 upper limit)
Dus de motor gestart, begon ie na enige tijd weer te harken, foutcode weer terug, wissen, even goed lopen, etc.
Heb toen eens goed geluisterd of je die klep hoorde tikken, wat niet het geval was, paar tikjes met de achterkant van een schroevendraaier, en daar ging ie, lekker tikken of het een lieve lust was.
Fout weer gewist en hem zo een tijd laten draaien.
Foutkode bleef weg.
Me happy! en we zijn naar Hamar gereden vanmorgen. (55km)
Geen centje pijn, motor liep als een zonnetje.
Toen weer naar huis....................not, weer schokkerig, dus onderweg de LMM maar weer los getrokken.
Thuis weer geluisterd naar die magneetklep.........doodse stilte, en dezelfde problemen.
Begin die klep nu toch echt er van te verdenken dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Zou dat kunnen?
Ik snap er nix meer van.......dan weer wel goed, dan weer niet.
Hoort dat ding altijd tikken of doet ie het af en toe?
14 jaar
Nog ff de garage ingedoken...........
Als je 12V op die stekker aansluiting zet, moet die klep toch gewoon open gaan?
Edit: Klep werkt gewoon, beetje spanning erop open, spanning eraf dicht, klepperdeklep dus, teruggebouwd..........motor gestart, krijg geen spanning op het klepje als de motor draait.
Heb het ook met een klein lampje geprobeerd, gaat niet knipperen.
Iemand een electriek schema in z'n databank waar die draadjes van de klep heen gaat?? A4 97 1.6 AHL
Toen ik zaterdag de stekker van die klep eraftrok kreeg ik een fout melding, dat doet ie dus ook niet meer.
Stekker los geeft geen foutmelding.
Bedrading duikt een grote bos in die naar de CPU gaat.
Ben kompleet LOST.................vrees dat ie dan maar de rest van z'n carriere zonder LMM door het leven moet.
Dan is er nog "normaal" mee te rijden.
14 jaar
Hallo.
Ik heb zo probleem gehad.
Als bougies vervangen.Probleem nog niet geloosd moet je ook bougie kabel vervangen.Als dat nog probleem blijven,Moet je bobine vervangen,
Dan lucht jij op.
(Ik heb nu andere probleem.Dat is CO gas hoog katalysator en lambda sonde vervangen nog steeds heb probleem,
Kan iemand hier voor mij helpen alstublieft.
Grt,
Tufan
7 jaar
Misschien even zelf een nieuwe topic openen met alle relevante gegevens?
Welke auto/ motor etc. Wat is er al gedaan en getest?
Liefst compleet met alle waardes van de 4-gas test - dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar