Audi A6: Slecht aanslaan wit/grijze rook

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: AEL

Wie o wie kan helpen? Mijn TDI slaat slecht aan als de motor een uur stil heeft gestaan na op bedrijfstemp. te zijn geweest. Koude en bedrijfswarme start geen probleem. Iets wit/grijze rook te bespeuren.
Bij Audi is nu zo'n beetje alles vervangen.. brandstofpomp, verstuivers (5), startmotor, voorgloeibougies, distributie, temp.sensor, motorregelapp. omgewisseld (geen nwe) voor dat alles koop je een leuke andere auto. Andere storingen: Koelwater temp. blijft laag (50), minder vermogen: top 180 ipv 205. Turbodruk en compressie zijn goed volgens Audi.
Bij vervanging temp sensor is de storing even verholpen, maar vervalt dan weer in z'n oude gewoonte.

Zoek dus een eerlijke en vakkundige TDI expert!
Alvast bedankt!
Rick

A6C4 2.5TDI

Geplaatst door A6C4 2.5TDI (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

als ik dit zo lees.. denk ik aan een lekke koppaking.. nu blijft de vraag! mis je ook koelvloeistof?

paul,

A6C4 2.5TDI (0), 17 jaar geleden

Dank Paul voor je reactie, mbt de koelvloeistof kan ik eigenlijk geen goed antwoord geven: auto wordt bij Audi onderhouden gebruikt tussen de beurten door geen olie, koelvloeistof iets wat. Wat ik wel vandaag zag toen ik het deksel verwijderde is iets olie bij de eerste schroef van de kop. Heb je hier iets aan? En hebben al die storingen met elkaar te maken (slecht starten bij afkoelende motor) en lage motor temp.?
Tks,
Rick

bruko (0), 17 jaar geleden

Ja dat lijkt mij ook de koppaking de compressie was goed zeg je dus schiet er weinig over

Gr Wim

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je compressie hebt gemeten met koude motor is het logisch dat je geen aanwijzing vind. Toch ben ik ervan overtuigd dat de kop iets lekt en er water in de cilinder loopt als je hem warm uit zet. Vervolgens zit er koelvloeistof boven de zuiger wat je motor slecht doet aanslaan de eerst volgende keer dat je hem start.

Sytze

A6C4 2.5TDI (0), 17 jaar geleden

Paul, Sytze en Wim..
Dank voor jullie reactie, moet voor deze reparatie ook de distributie los? Die is nm over 20.000 km weer aan de beurt, kan mooi alles tegelijk. Of moet je dit snel doen om (meer) schade te voorkomen? Volgens Audi inderdaad een reele oorzaak, alleen plaatst men vraagtekens bij een combi met lage motortemp. dit zou bij een lekke pakking juist hoger worden.

Dank voor jullie hulp!
Rick

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=A6C4 2.5TDI]Wie o wie kan helpen? Mijn TDI slaat slecht aan als de motor een uur stil heeft gestaan na op bedrijfstemp. te zijn geweest. Koude en bedrijfswarme start geen probleem. Iets wit/grijze rook te bespeuren.
Bij Audi is nu zo'n beetje alles vervangen.. brandstofpomp, verstuivers (5), startmotor, voorgloeibougies, distributie, temp.sensor, motorregelapp. omgewisseld (geen nwe) voor dat alles koop je een leuke andere auto. Andere storingen: Koelwater temp. blijft laag (50), minder vermogen: top 180 ipv 205. Turbodruk en compressie zijn goed volgens Audi.
Bij vervanging temp sensor is de storing even verholpen, maar vervalt dan weer in z'n oude gewoonte.

Zoek dus een eerlijke en vakkundige TDI expert!
Alvast bedankt!
Rick[/quote]
weet overigens de dealer wel wat het woord RIEEL inhoud?? hun vervangen maar ''raak'' en jij maar betalen!
persoonlijk vind ik dit een hele slechte zaak.. metname hoe men omgaat om een storing verholpen te krijgen.

dit gaat alles te boven.... persoonlijk vind ik dat hun zich moesten schamen als dealer zijnde. besef je je wel dat door hun onkunde er bakken geld over de balk zijn gegaan..> ik lees verstuivers,brandstofpomp,startmotor allemaal onderdelen die men had kunnen testen alvorens te vernieuwen..

''ik weet niet hoe diep jou portomonee is? maar de bodem komt zo aardig in zicht''

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Rick, hier valt me de bek toch wel een beetje open........accepteer je dat allemaal? Als ik een storing zoek dan ZOEK ik altijd! Domweg alles maar vernieuwen doen mensen die niet weten waar de storing zich bevind. Deze mensen zijn dan ook niet aan het storingzoeken echter zij zijn bezig met hun omzet van een toch maar vervelende klant met een storing waar moeilijk uit te komen is. Dan kunnen we net zo goed ff een flinke cent eraan over houden......en halen we toevallig daarmee de storing eruit, nou dan yippie! Tjonge man, je kon wel gek zijn om dit allemaal te accepteren, ik hoefde het mijn klanten niet te flikken.

Ze snappen evenmin waarom de temperatuur aan de lage kant blijft??? Maar ze zijn het dan weer wel eens met de diagnose??? Beetje vreemd dunkt me. Welnu, waarom kan jou motor kouder blijven terwijl de kop toch enigzins lekt? Omdat een lek danwel in de kop, danwel in de pakking, mogelijk een luchtbel blaast in het koelsysteem. Dit is gebruikelijk bij lekkage. Voorts meet de temp.sensor niet meer in de koelvloeistof maar in de lucht. Dat de temp dan te laag aangeeft moge duidelijk zijn. Ik hoop niet dat je t' me kwalijk neemt maar ik wordt een beetje kriegel van bepaalde werkwijzen..........

Sytze

A6C4 2.5TDI (0), 17 jaar geleden

Beste Sytze en Paul.

Dank voor jullie feedback! tevens dank voor je belangstelling en medeleven, laat me je gerust stellen dat ik een en ander echt niet heb geaccepteerd van de dealer. Deze heeft dan ook fors bijgedragen in de kosten.
Neemt niet weg dat sommige zaken wellicht (nog) niet nodig waren om te vervangen. Dat is mijn keuze geweest en nog steeds, omdat ik deze A6 4 jaar geleden gekocht heb, om er lang in te blijven rijden.

Neemt niet weg dat dealers goed kunnen vervangen maar minder goed zijn in het echte "ouderwetse speurwerk".

Mag jullie nogmaals vragen of de distributie ook los moet voor het vervangen v/d koppakking?
Feit blijft dat het een dijk van een auto is (heb de 140pk versie)
Tks,
Rick

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

rick..

dit is een behoorlijke ingreep. metname de cilinderkop moet worden gedemonteerd alsmede de distributie. ook zal de cilinderkop moeten worden afgeperst en natuurlijk ook moeten worden gevlakt..

al met al een kostbare ingeep... hou rekening met een kleine 1200,- als je het daarmee red?

paul,

A6C4 2.5TDI (0), 17 jaar geleden

Dank Paul, het is dan dus verstandiger alles (pakking + dist.riem/spanrol/waterpomp)in 1x te doen lijkt me zo.
Wat kan de gevolgschade zijn als je dit te lang uitstelt? dwz nog 20.000 km? Zag op je website dat je vw-audi specialist bent: kennis heb je zeker. Ben je aangesloten bij de bovag?
Tks,
Rick

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Al zou Paul niet aangesloten zijn bij de BOVAG, ik schaar me DIRECT achter zijn oordeel en expertise.

Ik heb al teveel van hem gezien en gelezen om te weten dat hij absoluut GEEN prutser is, die iemand geld afhandig probeert te maken met kwakkelige reparaties.

Indien je besluit met je probleem naar hem toe te gaan, denk ik dat je de juiste beslissing maakt.

Groeten Marcel

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Helemaal mee eens, voor VW en VAG geen beter adres dan PAUL. Normaal maak ik geen reklame maar hij is een kei in VAG. Weet zelf ook wel het e.e.a. van auto's, maar ik ben blij dat ik hem kan bellen bij problemen. Hij heeft me dan ook al meer dan eens in de juiste richting geholpen. Hij weet gewoon bijna alles van VAG!

Sytze

Santa (0), 17 jaar geleden

En ook van Santa's arreslee weet hij voldoende om deze in conditie te houden!
Nee, bij Paul heb je geen Bovag nodig...
Santa's slee is al eens slachtoffer geworden bij zo'n Bovag-boer maar ja, boeren melken nu eenmaal.
En het liefst melken ze je helemaal uit!
Bovendien: Paul heeft klanten uit ALLE lagen van de bevolking.
ZELFS BN-ers............
Daarnaast geeft hij nog service, iets wat Bovag-boeren vaak alleen nog maar weten te schrijven....

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Eindelijk iemand die weet wat echt belangrijk is.........waar de trap nog van hout is en de werkplaats ruikt naar olie en je niet kunt pinnen, kortom geen komkak.

Santa (0), 17 jaar geleden

Nee, Paul stamt nog uit de tijd dat raven achteruit vlogen en sex nog vies was en de boten van hout en de kerels van staal waren...............

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

het wordt de laatste tijd ook steeds maar drukker en drukker..... ik weet bij GOD niet meer... waar ik die auto's moet parkeren en moet laten.. pfffffffffffffffffffff [url=http://imageshack.us][img]http://img201.imageshack.us/img201/7099/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img181.imageshack.us/img181/3185/...[/img][/url]

paul,

bruko (0), 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]het wordt de laatste tijd ook steeds maar drukker en drukker..... ik weet bij GOD niet meer... waar ik die auto's moet parkeren en moet laten.. pfffffffffffffffffffff

[url=http://imageshack.us][url]http://img181.imageshack.us/img181/3185/...[/url][/url]

paul,[/quote]
HAHAHAHAHA Lol Lol hij is goed

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je nou es wat minder 8ter de pc en wat meer onder de brug zou zitten, ging het ook wat vlotter. Ik zie op de foto dat je de 1e klaar hebt?!

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je nou es wat minder 8ter de pc en wat meer onder de brug zou zitten, ging het ook wat vlotter. Ik zie op de foto dat je de 1e klaar hebt?!

Santa (0), 17 jaar geleden

"Doe mij DIE maar......"

A6C4 2.5TDI (0), 17 jaar geleden

Hoi Paul,
Naast vakkundigheid heb je dus nog een gave: je raakt mensen! Wat een toffe reactie's op mijn simpele vraag over Bovag (als groentje op problemcar). Kan nog best een wagentje bij op die foto zo te zien.. bel je wel.
Suc6
Rick

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.