(A4 / 2003 / 2.4 V6 / motorcode MC BDV / verkooptype 8H70HH / MODEL AA4C)
Hallo allemaal,
Ik hoop hier wat hulp te vinden:
Starten gaat perfect als de auto minder dan 10 minuten uitstaat, maar daarna duurt het meestal rond de 6 seconden voordat de auto pruttelend aanslaat. Soms start ik de accu helemaal leeg en moet ik met hulp 30/45 minuten lang (met tussenpauze) doorstarten voordat de motor eindelijk aanslaat. Na zo'n moment heb ik de auto weleens direct uitgezet (wat je eigenlijk niet wilt als íe eindelijk loopt maar goed). Hoppa, meteen starten.
Ik heb best al veel vervangen: de temperatuursensoren (twee stuks), brandstoffilter, de bougies en vorige week heb ik een tweede hands bobine en bougie kabels kunnen proberen. Daarbij is er ondertussen ook nog een "motor revisie" uitgevoerd (zuigerveren vervangen e.d.). Niets heeft geholpen. De distributie staat op tijd, volgens de dealer.
Iemand een idee?
Een beetje ten einde raad hoop ik hier op een antwoord of een nieuwe denkrichting.
Bedankt vast,
Tom
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, meetfouten kunnen ook door beschadigingen aan kabelbomen komen.
Ik zou alle meetwaarde blokken eens goed kontroleren als de motor een kwartier uit staat.
Ook een 4-gas meting op zo'n moment kan extra informatie verschaffen.
ik noem maar eens een oorzaak: lekkende injector waardoor het hele handeltje vol benzine komt te staan....
[quote=oldford]Tja, meetfouten kunnen ook door beschadigingen aan kabelbomen komen.
Ik zou alle meetwaarde blokken eens goed kontroleren als de motor een kwartier uit staat.
Ook een 4-gas meting op zo'n moment kan extra informatie verschaffen.[/quote]
Dat is een goede tip oldford, dankje. Ik zie op marktplaats VCDS - VAG COM diagnose kabels + software (11.8) voor rond de 50 euro. Geen idee of ik daar betrouwbare metingen mee kan verrichten.
Zo op het oog is over het VCDS veel informatie te vinden via [url]http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html[/url]
Op welke tijdstippen kan ik de waarden het beste uitlezen?
Is dit een plan?
1) 's ochtends uitlezen als de auto nog niet is gestart
2) uitlezen nadat de auto 's ochtends gestart is (en nog steeds draait)
3) direct uitlezen nadat de auto uit is gezet
4) 30 minuten wachten en dan nogeens uitlezen (terwijl de motor uitstaat)
Heeft het ook zin om metingen te verrichten tijdens het starten of tijdens het rijden?
> Ook een 4-gas meting op zo'n moment kan extra informatie verschaffen
Die zal ik denk ik bij een garage uit moeten laten voeren.
Ik denk dat ik er snel werk van ga maken om over een VCDS te beschikken, zodat ik de waardes kan inzien en vergelijken.
12 jaar
[quote=audia4]ik noem maar eens een oorzaak: lekkende injector waardoor het hele handeltje vol benzine komt te staan....[/quote]
Bedankt voor je antwoord audia4.
Ik heb de injectors wel even los gehad om te zien of ze (ook na een kwartiertje) allemaal direct brandstof spoten. Met het ongetrainde oog zag het er goed uit. De straal wordt op alle injectors gesplitst tijdens het verstuiven en zien er hetzelfde uit. Of ze nalekken? Da's een goeie, daar heb ik eigenlijk niet zo op gelet. Kan ik dat op de een of andere manier zien?
De theorie zou dan zijn dan de lekkende injector (na meer dan 15 minuten) de cilinder verzuipt?
12 jaar
niet alleen de betreffend cilinder verzuipt, het hele inlaatraject komt vol met benzinedamp te staan, cilinders waarvan de inlaatklep toevallig open is verzuipen, voor de rest krijg je vaporlock in de leidingen door het wegvallen van druk. Dat verklaart dan weer dat hij slecht gaat starten.
wel ffe iets om goed te controleren, ze moeten echt potdicht zijn. Slecht starten kan een gevolg zijn, maar het kan ook kaboem zijn en dan ca 600 naar je audi dealer brengen voor een partij nieuwe kunstof inlaatonderdelen...
[quote=audia4]niet alleen de betreffend cilinder verzuipt, het hele inlaatraject komt vol met benzinedamp te staan, cilinders waarvan de inlaatklep toevallig open is verzuipen, voor de rest krijg je vaporlock in de leidingen door het wegvallen van druk. Dat verklaart dan weer dat hij slecht gaat starten.
wel ffe iets om goed te controleren, ze moeten echt potdicht zijn. Slecht starten kan een gevolg zijn, maar het kan ook kaboem zijn en dan ca 600 naar je audi dealer brengen voor een partij nieuwe kunstof inlaatonderdelen...[/quote]
Bedankt voor je uitleg weer Harry. Volgens de beschrijving hier [url]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...[/url] kan je injectoren testen op lekken door er perslucht op te zetten. Dat lijkt me wat ingrijpender dan een oude tip van olford die ik hier [url]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...[/url] tegenkwam :
[quote=olford]Motor starten door middel van kabeltje naar de startmotor en GEEN contact aan, anders wordt er brandstof ingespoten.
Zie je nu benzine naar buiten vliegen uit de bougiegaten dan weet je dat er een injector lekt.[/quote]
Die laatste quote ging weliswaar over een Opel, maar ik vermoed dat het ook van toepassen is op mijn Audi?
Ik zat trouwens nog wat te filosoferen, misschien is mijn fantasie wel op hol geslagen (niet lachen hè ;-) : kan het zijn dat de inmiddels vervangen versleten zuigerveren te maken hadden met een eventueel lekkende injector? (Doordat de brandstof(damp) de olie van de cilinderwand verdunt en de olie pas na een paar slagen van de zuiger weer goed op de cilinderwand zit).
12 jaar
Je hebt je injectors toch al los gehad? Kwamen er druppels uit in dat kwartier wachten of NA de test toen het contact weer uit stond?
[quote=oldford]Je hebt je injectors toch al los gehad? Kwamen er druppels uit in dat kwartier wachten of NA de test toen het contact weer uit stond?[/quote]
Klopt, ik heb de galerij waar de injectors inzitten afgelopen weekend pas losgemaakt nadat ik een kwartier had gewacht, maar was toen geconcentreerd of het toefje benzine van de injectors er goed uit zou zien. Bij nalekken heb ik eigenlijk niet stilgestaan. Dat ga ik morgen controleren. Mijn plan is dan om een stukje te gaan rijden, na uitzetten direct de galerij los te maken en me een kwartiertje blind te staren op de injectors...Ik ga het laten weten. Bedankt weer voor het meedenken!
12 jaar
Stukje rijden is overbodig. Gewoon rail loshalen, teiltje eronder en even starten. Dan heb je benzinedruk.
Misschien is contact aan al genoeg als de brandstofpomp dan even loopt.
Het is een gokje: maar controleer ook gelijk of de brandstofdruk regelaar niet lekt naar de vacuüm slang.
Dan krijg je ook een te rijk mengsel bij starten. Slangetje eraf en je kunt het zo zien.
[quote=oldford]Het is een gokje: maar controleer ook gelijk of de brandstofdruk regelaar niet lekt naar de vacuüm slang.
Dan krijg je ook een te rijk mengsel bij starten. Slangetje eraf en je kunt het zo zien.[/quote]
OK, ga ik ook morgen proberen. Als ik het goed begrijp mag het vacuümslangetje dus geen sporen van brandstof bevatten? Kan ik bijvoorbeeld ook mijn duim op het slangetje zetten, en iemand anders laten starten, om te controleren of er vacuüm ontstaat, of help ik dan wat anders om zeep (bijvoorbeeld mijn duim) ;-)
12 jaar
Als het vacuüm slangetje los is van de brandstofdruk regelaar, dan wordt de benzinedruk bij stationair iets (rond de 0,5 bar) hoger.
Normaal gesproken zou een goed werkende lambda regeling dit moeten kunnen opvangen.
Op het slangetje moet vacuüm staan met draaiende motor. En Nee, er mag geen benzine in staan.
En Ja, je moet hem tijdens het draaien van de motor afsluiten, anders creëer je valse lucht.
Ah, duidelijk. Ik ben benieuwd naar wat ik morgen ga aantreffen. Ik ga het laten weten. Bedankt weer voor zover oldford.
12 jaar
heb er recent nog eentje van een 4 cilinder gehad, spuitbeeld prachtig, opbrengst goed, maar piste gewoon door.
brandstofpomp laten draaien (relai overbruggen) injectors mogen geen druppel brandstof lekken. niet vochtig worden ook. beste is bij warme motor checken, zou best eens kunnen dat de betreffend injector alleen lekt als hij heet word.
2x in de reiniger van de Bosch dienst, geen soelaas. is dus een nieuwe geworden.
Gisteren de HEX+CAN VCDS analyse kabel (van Ross-Tech) opgehaald voor 40 euro via Marktplaats. Werkt tot nu toe prima. Ik kan de sensoren netjes uitlezen en zie bijvoorbeeld ook waarom mijn airbag een storing geeft. Maar goed. Vandaag was de grote dag: op aanbevelen van audia4 (Harry) en oldford de injectoren gecontroleerd, zodoende een oorzaak te vinden voor het slechte starten. Ik verklap alvast dat is een heel goed advies gebleken!
Ik ben eerst een ruim kwartiertje gaan rijden, zodat de motor goed op temperatuur was. Vervolgens begonnen met het demonteren.
(ik weet trouwens niet zeker of het plaatsen van deze afbeeldingen tegen de reglementen is, zo ja dan verwijder ik ze weer)
N.B.: Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten
Ter informatie: zo ziet het totale injectie-systeem eruit:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/856...][img]http://img856.imageshack.us/img856/4925/...[/img][/url]
Het verwijderen van de "afdekkap" is een simpel karweitje:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/821...][img]http://img821.imageshack.us/img821/5600/...[/img][/url]
Zoals in de afbeelding hierboven is te zien is de brandstof galerij bevestigd met 4 bouten(bij mij inbus). Het schijnt belangrijk te zijn om de galerij gelijkmatig los te trekken. Dat lukt niet helemaal precies gelijk, maar het gaat er denk ik om dat er niet teveel schuine kracht op de injectors komt te staan.
Toen ik de galerij losmaakte en naar de injectors keek zag ik van sommige, tijdens het bewegen, eenmalig een druppeltje vallen (is dat een probleem?), daarna dus niet meer. 1 injector echter bleef doordruppelen, terwijl de andere dat verder niet meer deden. Onder de achterste injectors heb ik een papiertje gelegd, vanwege ruimtegebrek, en onder de overige een klein mosterdschaaltje (tja je moet wat). Na 15 minuten was die ene injector nog steeds aan het druppelen (1 druppel per minuut). Toen drukte ik per ongeluk een andere injector tegen een kabel aan waardoor het metalen klipje, waarmee deze in de galerij bevestigd zat, losschoot en er wat benzine ontsnapte uit de galerij. De injector weer teruggedrukt en het klipje opnieuw bevestigd. Op advies van Harry (audia4) de brandstofpomp aangezet, door het verbinden van de contacten van relais J17. Dat relais is links onder het stuur te vinden. Even twee boutjes losschroeven (8mm) en de derde bij de zekeringenkast aan de zijkant. Voorzichtig de plastic kap naar je toetrekken, dan is relais J17 (code op het relais 614) links te zien:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/823...][img]http://img823.imageshack.us/img823/8904/...[/img][/url]
Lostrekken gaat niet makkelijk, maar met wat kracht lukt het wel. Vervolgens heb ik de de horizontale contactpunten doorverbonden door er een draad in te drukken. Dan gaat de pomp draaien. Dat maakte qua lekken op de injectors geen verschil, maar toch even goed om te controleren.
Alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar gezet (de injectoren even schoongemaakt met een papiertje en de O-ringen met een kwastje motor-olie ingevet).
Het grote moment: Starten lopen!
Morgen ga ik een nieuwe injector bestellen en ben benieuwd of ik dan van het euvel verlost ben, dat ga ik binnenkort laten weten.
Mijn dank is heel groot en gaat uit naar de heren: olford en audia4. Ongelofelijk bedankt mannen! Het is toch wat dat 4 verschillende garages (waaronder twee Audi dealers) geen idee hebben en jullie direct met een goede suggestie komen.
Toch nog een vraag tot slot: Kan er een verband zijn met de versleten zuigerveren (die inmiddels wel al vervangen zijn)?
Groeten,
tom-amsterdam
12 jaar
Een overmaat aan benzine in de cylinder kan weglopen langs de wand en de olie wegspoelen. Dat levert extra slijtage op.
Ik kan hier vandaan niet beoordelen of dat ook bij jou gebeurt is en of dat de factor is waardoor de zuigerveren versleten zijn.
Verder kan je olie verdunt worden door erg veel benzine en gaat dan ook nog minder smeren.
Als de motor weer goed loopt zou ik preventief de olie verversen.
[quote=oldford]Een overmaat aan benzine in de cylinder kan weglopen langs de wand en de olie wegspoelen. Dat levert extra slijtage op.
Ik kan hier vandaan niet beoordelen of dat ook bij jou gebeurt is en of dat de factor is waardoor de zuigerveren versleten zijn.
Verder kan je olie verdunt worden door erg veel benzine en gaat dan ook nog minder smeren.
Als de motor weer goed loopt zou ik preventief de olie verversen.[/quote]
De zuigerveren (drie stuks) waren zelfs gebroken.
OK, de olie verversen zal ik dan zeker doen oldford. Ik had ingeschat dat de benzine zou verdampen door de hoge temperatuur in het carter.
A.s. maandag kan ik een nieuwe injector ophalen en zal nog even laten weten of het startprobleem daarna daadwerkelijk is opgelost.
Bedankt weer.
12 jaar
ben je wel even stevig gaan zitten na het horen van de prijzen van de injectors....
Hoop dat je probleem hiermee opgelost is, en zoals oldford al aangaf, nadien even de olie vervangen.
Als de 4 gas test in de toekomst problemen geeft weet je ook gelijk waar je het zoeken moet, katalysator aan de kant waar deze injector zat.
[quote=audia4]ben je wel even stevig gaan zitten na het horen van de prijzen van de injectors....
Hoop dat je probleem hiermee opgelost is, en zoals oldford al aangaf, nadien even de olie vervangen.
Als de 4 gas test in de toekomst problemen geeft weet je ook gelijk waar je het zoeken moet, katalysator aan de kant waar deze injector zat.[/quote]
:-) Op zich viel het me nog mee, de injector kostte 77 euro in de BTW, inclusief O-ringetjes een kopje koffie en een sterk verhaal.
Ik begrijp niet helemaal (en dat is ongetwijfeld een gebrek aan inzicht van mijn kant) hoe de katalysator naar aanleiding van die lekkende injector problemen kan geven.
Voor de geïnteresseerden: Monteren van de injector was een simpel klusje (15 minuutjes werk). De defecte injector kan je simpelweg lostrekken, natuurlijk eerst het metalen klipje wegschuiven(daar heb ik een platte schroevendraaier voor gebruikt). De benzine die uit de galerij stroomt kan je bijvoorbeeld opvangen met een doek.
Zorg dat de O-ringen van de nieuwe injector worden ingevet met motor olie en druk deze injector in de galerij. Druk niet te hard, want dan komt de injector te diep en past het metalen klipje er niet meer op, ik spreek uit ervaring ;-)
Tot slot kan ik melden dat de auto perfect start: 's ochtends, 's avonds, 's middags, na 5 minuten, na een uur, het maakt niet uit. Starten lopen. Zag ik er eerst tegen op, zie ik er nu bijna naar uit om m'n auto te starten.
Nogmaals grote dank aan audia4 (Harry) en oldford!
12 jaar
Een lekkende injector pist te veel benzine in een cylinder.
Als dat echt heel veel te veel is dan verbrandt die benzine niet allemaal.
Wordt er dan onverbrande benzine in de uitlaat gepompt, dan gaat het daar verbranden.
Daardoor wordt dan de kat te heet en het binnenwerk wordt vernield en er kunnen ook stukken van afbreken.
Rammelt de kat aan die kant? Tikje met een rubber hamer als de auto koud is.
Bij rammelen in ieder geval de losse stukken verwijderen.
Weer wat geleerd. Duidelijk!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar