hoi,mijn audi start ,s morgens zonder problemen.ik verwarm hem voor en start direct zonder enig probleem.na een rit van ongeveer 30min zodat de motor warm is leg ik hem stil.als hij dan enkele uurtjes gestaan heeft start hij moeizaam .kwam tot de conclusie dat mijn diesel uit het filter bleek te zakken en dus terug via retour naar de tank loopt.hebt nieuw klepje gemonteerd op fuelfilter en dacht dat het probleem opgelost zou zijn maar niets is minder waar.diesel blijft nu wel op peil in de filter maar auto start nog steeds niet als hij warm is.
weet iemand hier een antwoord op ?alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In wat voor 'n staat verkeren je nokkenassen, is daar iets over bekent? Dit probleem had ik eveneens met mijn 2.5tdi bau. Nadat mijn nokkenassen waren vervangen, zoals je wellicht weet bekent probleem, was dit opgelost.
Maar zou tevens kunnen liggen aan de temp sensor die misschien een onjuiste waarde meet waardoor een onjuist tijdstip van inspuiting plaatsvind.
vrgr Paul
hallo,alvast bedankt voor je reactie.
over de staat van de nokkenassen weet ik eigenlijk niets,en over dat het een bekent probleem is weet ik eigenlijk ook niks.heb de wagen sinds juli 2010 altijd perfect gedraaid. tot een tijd geleden opgemerkt dat de auto steeds slechter ging starten als hij warm was,heb toen een nieuwe fuelfilter geplaatst maar probleem niet opgelost,dan temperatuursensor vervangen was namelijk stuk maar nog steeds hetzelfde probleem.dan verder gaan zoeken bleek dat de diesel uit het filter zakte dan terugslagklep geplaatst op aanvoerleiding zonder resultaat.tankdop gecontroleerd of die niet verstopt zat zodat de tank vacuum word gezogen,heb ook het ventiel op de filter vervangen geen resultaat,geen lek te bespeuren!volgens mij zit er ergens lucht in het systeem maar krijg ze er niet uit heb al vanalles geprobeerd na het lezen van enkele feedbacks op deze site.telkens als ik het klepje van de filter haal zit de filter niet vol met diesel,en heb de terugvoerslang van het klepje afgetrokken en dan hoor je hem lucht zuigen,en is volgens mij niet normaal.dus mijn conclusie in nu lucht?ik weet het verder ook niet meer.ivm die nokkenassen zou hij dan ook niet moeilijker starten als hij koud is?
12 jaar
Mijn Audi startte destijds met koude motor super, alleen wanneer die warm was kon het wel 10 sec duren. Ik kan je niet helpen betreffende het probleem lucht in systeem, zou denken dat je dat ook zou moeten hebben wanneer de motor 's ochtends gestart wordt. Wat is je huidige km stand en is de auto volledig dealeronderhouden?
Over het probleem van de nokkenassen is op deze site genoeg over terug te vinden, de nokkenassen sleten in. Maar laat je niet gek maken wellicht zal het bij jou n andere oorzaak zijn.
12 jaar
hoi,nee auto is niet volledig dealer onderhouden.
ik heb steeds een kleine luchtbel in de aanvoerslang voor de pomp heb ik vanmorgen gemerkt.
ga morgen de slang vervangen,zou wel eens kunnen dat hij daar lucht binnenzuigt.
weet jij of je de hulppomp in de tank goed hoort draaien,en zou je die al horen als het contact op staat of moet de auto gestart worden vooraleer de pomp draait?groeten
12 jaar
[quote=audicboy]ik heb steeds een kleine luchtbel in de aanvoerslang voor de pomp heb ik vanmorgen gemerkt[/quote]
Luchtbel in de slang is normaal, heeft geen invloed op het aanslaan van de motor.
Doe even een test : retour en aanvoer van de brandstof voor het filter even afknijpen en probeer het dan nog eens.
Gr. paul
hoi,bedankt voor je reactie.die luchtbel op zich is inderdaad wel geen probleem,maar als ik met de slang beweeg zie je de lucht naar de pomp toegaan.
even daarna vormt zich een nieuwe luchtbel,dus vermoed ik dat waar de doorzichtige slang op het metalen stuk zit gekoppeld tussen filter en rubberen slang daar lucht aanzuigt.de slang is helemaal hard geworden en sluit volgens mij niet meer voldoende af waardoor ze lucht aanzuigt.plaats morgen nieuwe slang en dan zie ik wel direct wat het resultaat is.hou jullie op de hoogte.
12 jaar
[quote=audicboy]als ik met de slang beweeg zie je de lucht naar de pomp toegaan[/quote]
Is ook normaal hier gaat een nieuwe slang niets aan veranderen...
Gr. Paul
hallo,waar moet ik het dan gaan zoeken?
en waarom moet ik die aan en afvoer afknijpen?
12 jaar
Wat is moeizaam starten?
Wanneer hij aanslaat, loopt hij dan direct op 6 cilinders en rookt hij dan ook erg?
Wat is de accu spanning tijdens het starten?
Heb je vagcom? zoja dan de brandstofpomp timing controleren.
ik zit te denken aan een nieuwe startmotor.
Groeten Jan-Aize
12 jaar
hoi,heb vandaag even een test gedaan.
heb de auto vanmorgen net als andere dagen zonder problemen gestart.tijdje gaan rijden en dan stilgezet voor enkele uren.na verloop van tijd snelstarter aangekoppeld en startte direct.terug laten staan na enkel uren terug gestart zonder snelstarter een startte toen weer moeizaam.
dus conclusie te weinig start ah op battery of starter die teveel stroom vraagt.morgen verder uittesten van starter,alternator en battery.
bedankt jan voor de info!!!
12 jaar
[quote=audicboy]kwam tot de conclusie dat mijn diesel uit het filter bleek te zakken en dus terug via retour naar de tank loopt.hebt nieuw klepje gemonteerd op fuelfilter en dacht dat het probleem opgelost zou zijn maar niets is minder[/quote]
Hoe is dit bovenstaande dan te verklaren... ?
Gr. paul
wat bedoel je met bovenstaande?dat de diesel in het filter zakte?heb nieuw klepje geplaatst en toen was het probleem van de diesel wel opgelost maar niet het probleem van het starten! ( heb ik al in men eerste bericht vermeld.)
wat bedoelde jij met het dichtknijpen van aan en terugvoer voor het filter,welk effect heeft dat?
12 jaar
[quote=audicboy]wat bedoelde jij met het dichtknijpen van aan en terugvoer voor het filter,welk effect heeft dat?[/quote]
Hiermee kun je deels uitsluiten of het probleem wel echt in de brandstoftoevoer zit.
Gr. paul
hoi,
nieuwe slang geplaatst merk voor de rest geen verschil,maar weet nu wel zeker dat er geen lucht meer binnenkomt.
heb vandaag nog eens even naar de brandstoffilter gekeken en stel vast dat de diesel opnieuw uit het filter zakt.
kan me iemand zeggen waarom dat klepje op het filter juist dient,en of daar een terugslagklepje inzit?
rijden doet de wagen verder als nieuw en starten ,s morgens ook.
wil eventueel nog een terugslagklepje monteren op terugvoerleiding,als de diesel dan nog zakt in het filter moet hij wel de cilinders inlopen?
12 jaar
het is een regelklep om de brandstof bij koude temperaturen op te warmen.
- temperatuur lager dan + 15 °C: doorstroming naar filter geopend
- temperatuur hoger dan + 31 °C: doorstroming naar filter gesloten
Zoals je zegt hij start smorgens wel goed en hij rijd goed, dan is er dus niets aan de hand.
Je zou er s'morgens dan last van moeten hebben wanneer hij de hele nacht heeft stilgestaan.
Groeten Jan-Aize
12 jaar
hoi,ja klopt inderdaad.
,s morgens start hij direct zonder problemen,als de motor warm is start deze ook goed,maar als ik hem een uurtje laat staan start hij niet goed.
heb nu ook terugslagklep tussen terugloop slang geplaatst maar diesel zakt nog steed uit de filter,mijn conclusie is nu inspuiters die niet meer volledig afsluiten???
12 jaar
Je dwaalt wat af.
Het filter kan na een uur niet half leeg zijn en dan deze storing veroorzaken terwijl hij na een nacht stilstaan wel goed start.
Het ligt niet aan lucht in het brandstof systeem, dat weet ik bijna zeker.
Zijn alle gloeibougies nog goed?
Gloeit hij wel na een uurtje stilstaan?
Je zegt dat het met een starthulp wel goed gaat, waarom zoek je hier niet verder? accu of starter?
Groeten Jan-Aize
12 jaar
hoi,
de gloeibougies zijn zeker in orde dat hebben we al gecontroleerd.
na een uurtje stilstaan gaat het lampje van de voorgloeing wel snel uit maar denk dat dat niet abnormaal is?
heb enkele keren geprobeerd met starthulp de ene keer startte hij wel goed de andere keer niet.
als ik de auto stilzet en het klepje van het filter verwijder zie je de diesel gewoon wegzakken,op enkele minuten tijd zie je geen diesel meer in het filter staan.wat het starten ,s morgens betreft dan spuit hij met automatische choke wat diesel in denk ik en daardoor zal hij dan wel starten vermoed ik.ik dacht aan inspuiters maar ben net bij een motorrevisie bedrijf geweest en die man twijfelt of het wel aan de inspuiters ligt.
ik snap het ook niet goed want vraag me wel af waar die diesel dan blijft.
12 jaar
audicboy
Heb je die test ook al uitgevoerd ?
Gr. paul
hoi paul,
welke test bedoel je?
volgens mij spookt die auto gewoon.
heb net nog eens het klepje verwijderd op de mazoutfilter en filter was niet vol,dan filter vol gegoten met diesel en raar maar waar nu blijft hij wel op niveau.dan heb ik nog geprobeerd om te meten of de voorgloeing aangaat maar kan geen stroom meten op stekker.had dus stekker op gloeier losgehaald en dan met testlampje gemeten of het lampje aanging als ik het contact op zette maar niks. lampje op daschbord gaat mr een seconde aan en dan uit maar nu weet ik niet vanaf hoeveel graden de voorgloeing aan zou moeten gaan.zal morgenvroeg controleren of de voorgloeing wel aan gaat als hij helemaal koud is.weet jij op welke sensor de voorgloeing zijn temperatuur neemt?volgens mij is dat toch op de sensor van de koelvloeistof temperatuur en die heb ik pas vervangen.grts en alvast bedankt.
12 jaar
hallo,
vanmorgen test gedaan om zeker te zijn dat voorgloeing werkt en die werkt wel degelijk.
klepje van filter losgehaald filter was niet meer helemaal vol heb deze keer niet bijgevuld.
auto startte net als anders zonder problemen.
nu alleen nog even nakijken of voorgloeing terug aan gaat na dat auto tijdje heeft stilgestaan maar vanaf noeveel graden gaat die normaal aan?en indien deze niet aangaat waar moet ik dat dan gaan zoeken?
12 jaar
Onder deze weersomstandigheden (+5 gr) gloeit een TDI niet. Het gloeien en gloeitijd is afhankelijk van koelwatertemperatuur.
Gr. paul
hoi,ja ik had intussen ook al vernomen dat het blijkbaar normaal is dat de auto na een tijdje stilstaan niet gloeit.
maar waarom gloeit hij dan ,s morgens wel terwijl het dan ook meer dan 5 graden is?en waar moet ik het dan nog in gaan zoeken heb nu denk ik ongeveer alles nagekeken.grts
12 jaar
[quote=audicboy]hoi,heb vandaag even een test gedaan.
heb de auto vanmorgen net als andere dagen zonder problemen gestart.tijdje gaan rijden en dan stilgezet voor enkele uren.na verloop van tijd snelstarter aangekoppeld en startte direct.terug laten staan na enkel uren terug gestart zonder snelstarter een startte toen weer moeizaam.
dus conclusie te weinig start ah op battery of starter die teveel stroom vraagt.morgen verder uittesten van starter,alternator en battery.
bedankt jan voor de info!!![/quote]
hoe ver ben je met het testen van de batterij / starter?
12 jaar
hoi,
heb battery getest op spanning,geeft 12,50 tot12,60 volt onbelast.
tijdens het starten heeft ze nog 10,80 volt,en wanneer de motor draait meet ik 14,25 volt.
volgens mijn schoonbroer mekanieker bij opel zou dit nomaal zijn en zou het er op wijzen dat de battery goed is,de starter geen abnormale stroomafname doet en de alternator voldoende bijlaad.
wat mij verbaast is dat de diesel de ene keer wel op peil blijft in het filter en de andere keer niet.
volgens men schoonbroer zou de diesel indien deze via de inspuiters de motor in loopt ook bij de motorolie terechtkomen.heb dit gecontroleer en daar zit geen diesel bij.
het enige wat ik nog niet heb nagekeken zijn de terugslagklepjes op de slangetjes tussen inspuiters en pomp,misschien dat deze niet meer werken en daarom de diesel uit het filter zakt,alleen vraag ik me dan af waar die diesel blijft.grts
12 jaar
en zijn deze waarden ook gelijk na een uur stilstaan wanneer hij dus niet wil aanslaan?
En ik zou de brandstofpomp timing eens laten controleren, kan iemand met vagcom wel voor je doen.
groeten Jan-Aize
12 jaar
hoi,
ja de waarden zijn dan hetzelfde.
als hij een tijdje heeft stilgestaan met motorkap open zodat hij sneller afkoelt,gaat voorgloeing opnieuw aan en start dan direct.
maar zal die timing eens laten controleren.
het zal maar een kleinigheid zijn vermoed ik,maar je moet juist vinden wat het is.
volgens mij kan het nog in die timing zitten ofwel inspuiters voor de rest heb ik eigenlijk alles gecontroleerd.grts
12 jaar
hallo,
vandaag pomp laten uitlezen en deze staat goed.
nu verder zoeken!
12 jaar
Dan blijf ik toch bij de startmotor.
Deze heeft dan niet genoeg toeren om de motor aan te laten slaan.
Het zal wel goed zijn met de stekker van de temperatuur zender. Dan gaat hij weer gloeien en kan hij de motor wel aankrijgen.
Is er een originele temperatuur zender in gekomen?
Groeten Jan-Aize
12 jaar
hoi,ja heb een orginele temperatuursensor gebruikt.
als het de starter zou zijn zou het dus wel telkens moeten lukken als ik er een snelstarter op aansluit,want dan gaat hij natuurlijk wel voldoende toeren maken om aan te slaan.zal dit zeker nog verder uitproberen.en dan laat ik het je weten.grts en nogmaals dank voor je reactie.
12 jaar
hoi,
vandaag enkele keren getest met snelstarter te starten,slaat wel iets sneller aan maar als ik hem na ongeveer 1 of 2 mimuten uitzet en dan 5 tot 10 minuten laat staan en hem dan opnieuw start merk ik wel dat de motor niet mooi draait (stottert dan lichtjes en ook niet lang max 1 min).
dus venoed ik toch dat het aan de inspuiters ligt?grts
12 jaar
hallo,gisteren starter laten testen is in orde. trkt 260 ah
nieuwe battery geplaatst maar auto start nog steeds moeilijk.
weet nog iemand waar ik eventueel moet zoeken???
12 jaar
Heb je de test van Paul al gedaan zoals beschreven word in post 6?.
Die jongen sleutelt elke dag aan audi's en heeft er veel ervaring mee.
12 jaar
hoe is de pomp timing gecontroleerd?
12 jaar
ja dat weet ik eigenlijk niet, heb de auto naar garage gebracht!
ben hem ,s avonds gaan ophalen en garagist zei me dat de pomp juist stond.
wat betreft die test van post 6,wat kan je daar mee bereiken?
ik begrijp er de bedoeling niet goed van,als je de aanvoer en afvoer voor het filter gaat dichtknijpenhoe kan die auto dan diesel aanzuigen?
12 jaar
Beste renaat
Doordat je onze goedbedoelde raad niet opvolgt ga jij het probleem ook nooit vinden.
Wat zo spannend is dit allemaal niet.......
Gr. paul
ik vraag toch maar gewoon waarom dat ik die test moet doen!
als je me nu eens uitlegt waarom dat dient!
kijk ik heb nu ongeveer alles geprobeerd op de inspuiters na,maar zou het ook vreemd vinden dat de auto het wel goed doet na even gedraaid te hebben.ik merk aan die auto verder niets abnormaals!enkel dat hij moeilijk start na een tijdje stilgestaan te hebben!
s,morgens start hij goed ik rij er 500 meter mee zet hem stil als ik dan terug start en dan start hij goed maar hoor ik een tikkend geluid enkele seconden daarna draait hij goed.
al hij een uur of twee drie stilstaat en hem dan terug wil starten slaat hij moeilijk aan,maar eens hij aanslaat draait hij wel meteen goed!
12 jaar
[quote=audicboy]ik vraag toch maar gewoon waarom dat ik die test moet doen!
als je me nu eens uitlegt waarom dat dient![/quote]
Deze test is bedoelt om uit te sluiten of het filter wel daadwerkelijk het probleem veroorzaakt.
Een simpele test en je weet het....
Gr. paul
dus de leidingen tussen tank en filter voor het filter afklemmen?
en hoe lang moet ik deze afklemmen?
12 jaar
net zo lang tot dat je de auto weer moet gebruiken.
12 jaar
ah ok zal dat eens proberen,maar je weet toch dat ik terugslagklepjes tussen de leidingen heb staan?
dus daarom begrijp ik niet goed wat dan nog het verschil gaat maken.
12 jaar
heb deze week telkens de leidingen tussen tank en filter afgeklemd met griptang net zo lang als ik de auto niet gebruikte zoals hier eerder al gevraagd werd.
conclusie maakt totaal geen verschil net zoals ik al verwacht had!!!!!!!!!
12 jaar
Wanneer hij aanslaat, rookt hij dan ook enorm?
12 jaar
ja inderdaad dan rookt hij wel vrij veel.
12 jaar
Dan kun je zelf nog even de spanning van de brandstofpomp riem controleren, pijltjes van de spanner moeten tegenover elkaar staan.
Is dit niet het geval dan denk ik ook niet dat er serieus naar de timing is gekeken.
Laat de pomp eens bij een vw garage of een met vagcom controleren en vraag om een uitdraai van de timing.
Groeten Jan-Aize
12 jaar
ok zal er eerst zelf al eens naar kijken of die pijltjes tegenover elkaar staan.
indien dit niet het geval is zal ik de timing nog eens elders laten kontroleren.
alvast bedankt.
12 jaar
Getande riem spannen. Hiervoor de inbussleutel linksom draaien, totdat markeringen -1- boven elkaar staan en vervolgens de bevestigingsmoer vastzetten.
12 jaar
hoi jan,
heb vandaag even naar de riem van de pomp gekeken.
de markeringen staan niet achter of tegenover elkaar maar ze staan ongeveer zoals op de tekening!
maar dient dit enkel om de riem te spannen of verstel je daar ook de pomp mee?
indien ik deze losdraai moet ik dan eerst alles op punt zetten en blokkeren?
bij mijn auto zit de inbusbout wel midden in de zeskantbout klopt dat?of zit er verder naar beneden nog een bout?
kon het moeilijk zien want je kan er wel erg slecht bij zonder veel los te draaien.grts
12 jaar
Indien de spanner van de pompriem zo staat is de riem opgerekt en dat zegt ook iets over de distributieriem, advies is om zo snel mogelijk alles te vervangen.
Gr john
De markeringen moeten tegenover elkaar staan, zoals beschreven in 48.
het is niet nodig om de motor eerst op tijd te zetten om deze riem te spannen.
Maar omdat de riem wat opgerekt is zal de timing waarschijnlijk te laat staan, en krijg je boven genoemde startproblemen.
Groeten Jan-Aize
12 jaar
dat is nu net het probleem,de vorige eigenaar had de distriebutieriemen laten vervangen net voor ik de wagen kocht.
heb dit toen ook nagekeken en deze waren inderdaad nieuw,maar hij heeft de aude riem van de pomp laten liggen of teruggelegd.had ook geen nieuwe thermostaat geplaatst met gevolg dat ik de vorige winter zonder verwarming kwam te zitten.heb die toen vervangen.in juni vorig jaar plots riem van airco stuk,heb nieuwe riem gelegd samen met multiriem spanner spanrollen en meelooprollen.
zal dan nu deze riem ook maar snel vervangen!
12 jaar
hoe zet je alles op punt?bevestiging doormiddel van bouten of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig?
12 jaar
Wil je het echt zuiver hebben. Brandstofpomp blokkeren. Nokkenasblokkeren. Front moet daarbij in de servicestand.
Speciaal gereedschap noodzakelijk.
Gr. paul
Hallo,
Wat is de km stand?
Als je nou de stekker van de temp sensor los trekt als de motor 2-3 uur stilstaat en je start 'm dan en slaat gelijk aan kan het zijn dat de inspuitpomp versleten is.
Meegemaakt met een passat 1.9tdi
DFC
dus als ik het goed begrijp,als ik nu de riem zou bijspannen zodat de punten tegenover elkaar staan zou het probleem opgelost moeten zijn?
als dat zo is kan ik daarna een nieuwe riem leggen,indien hij het dan nog niet doet zal ik hem maar naar een garage brengen en verder alles aan hun overlaten nieuwe riem laten leggen en probleem verder uitzoeken.
12 jaar
[quote=audicboy]dus als ik het goed begrijp,als ik nu de riem zou bijspannen zodat de punten tegenover elkaar staan zou het probleem opgelost moeten zijn[/quote]
In een eerder stukje vertelde je dat de pomptiming goed zou staan. In dat geval zal het corrigeren van de riemspanning niets uithalen.
Gr. paul
Ik zou er eerst een nieuwe riem omleggen omdat je anders 2x m.b.v. de computer de pomp op tijd moet zetten.
Alles even markeren en dan is het zonder speciaal gereedschap wel te doen.
Wanneer je alles op punt zet wil nog niet zeggen dat de pomp op tijd staat.
Groeten Jan-Aize
12 jaar
[quote=de Dokter]Alles even markeren en dan is het zonder speciaal gereedschap wel te doen[/quote]
Indien je de pompriem correct wilt spannen is er toch echt gereedschap nodig.
Pompwiel blokkeren (stift) Nokkenas achterin blokkeren met een plaatje.
3 boutjes lossen > tandwiel op de nokkenas en pompriem spannen tot de merktekens samenvallen.
Dit is de juiste procedure. en dan vervolgens pomptiming controleren, zo-nodig correct afstellen.
Gr. paul
ah ok nu begin ik het te begrijpen,ik zag dat de poelie waar de pompriem op draait die tegen de nokkenaspoelie geschroefd zit sleufgaten heeft en daar regel je dus dan de pomptiming mee?dus toch beter de riem laten leggen en gelijk de timing laten regelen.
12 jaar
vraag wel eerst of ze de timing kunnen controleren, anders een andere garage zoeken.
12 jaar
hallo,vandaag nog eens even alles bekeken en het blok met de hand rondgedraaid en zag een scheurtje in een van de distriebutieriemen.
dus morgen nieuwe riemen en spanners bestellen en alles in keer vervangen,pompriem had ik vandaag al besteld.
hou jullie op de hoogte of daarna het probleem opgelost gaat zijn met het starten.
12 jaar
hallo,afgelopen zaterdag heel de distriebutie vervangen.
thermostaat,waterpomp,distriebutieriem met rollen en spanner,multieriem met rollen en spanpomp,riem airco alles in nu nieuw.
wagen draait nu weer prima,en start ook weer zonder problemen als hij warm is.
moet nu wel nog ventilator van airco vervangen zit speling op asje van de motor.
nu gaat er geregeld een lampje branden volgens mij is dat het lampje van de traktiecontrole,weet iemand hoe dit komt en waar ik dit moet gaan zoeken?is dus het orange lampje driehoek met uiroepteken in cirkel. alvast bedankt
12 jaar
heb intussen gevonden waar het lampje naar verwijst,nu nog uitzoeken hoe het op te lossen.
12 jaar
Mooi dat de auto nu weer goed start en aan slaat en dat het probleem is opgelost!
Wel jammer dat je een garage vraagt om de timing te controleren en dat ze dat helemaal niet (goed) hebben gedaan!
Zo zoek je wel verder, zonder dat dat nodig was geweest.
Groeten Jan-Aize
12 jaar
hoi jan,jammer maar helaas de auto is dus blijkbaar toch niet gemaakt.
dat lampje verwijst naar noodloop van motor en versnellingsbak,vandaag bij andere garage geweest en deze kwamen er achter dat de timing niet goed stond,ze hebben deze terug in de oorspronkelijke stand geplaatst en toen stond ze wel goed.maar dan start de auto niet goed en het kloppend geluid is er weer terug.zij zeggen mij dat de pomp versleten is en voor de rest niet vereder moet zoeken.
nu is het probleem iets groter want deze pompen zijn echt niet goedkoop!
ga nu eerst goed rondkijken voor een pomp en garantie!grts
12 jaar
Hoe heb jij na het vernieuwen van de distributie riemen de pomp op tijd gezet?
Hoe weet jij wat de oorspronkelijke stand is? want dit is moeilijk met een streepje of zo te markeren/controleren.
De pomp timing is alleen te controleren als de motor + 80 graden is en dat valt met deze temperaturen nog niet mee!
Wat waren de fout codes?
12 jaar
wij hebben de distriebutieriem zelf geplaatst wat echt wel goed is meegevallen.
daarna auto naar garage gebracht en deze zouden pomp afstellen.
eenmaal daar vertrokken ging lampje af en toe aan en uit maar telkens slechts een of twee seconden.ik vond dit al vreemd maar wist toen niet waar dit voor stond want het gaat ook branden als de wielen doorslippen.doordat wij vooraf alles hadden gemerkt konden we de pomp in de oorspronkelijke stand laten terugzetten.wat ik wel vreemd vind is dat de pen die je in de pomp steekt om te vootkomen dat ze verdraaid terwijl je de riem spant netjes erin ging en verder ook alles op punt stond.
garagist heeft nu dus alles teruggezet zo als hij vantevoren stond toen hij wel nog goed draaide.en komt tot de conclusie dat het de pomp zelf zou zijn,waardoor het ook zo moeilijk bleek te zijn om diesel op te zuigen wanneer de leidingen waren los geweest.ik vind het ook vreemd,maar dit is hun besluit.wat stel jij voor?
het is namelijk ook zo dat de meeste garages niet staan te springen om je echt verder te helpen omdat je niet bij hun op onderhoud gaat.
12 jaar
de vraag is hoe je de tandriem hebt gemonteerd, met de benodigde blokkeergereedschappen of afgetekend met de oude riem.
Indien afgetekend weet je nooit of alles perfekt op tijd staat en heeft een pomp afstellen ook geen zin.
En dat garages er niet op zitten te wachten kan ik goed begrijpen want als na de pomp afstellen het nog niet goed is dan zijn zij de gebeten hond.
Gr John
dan vraag je toch iemand met vag-com bij jou in de buurt om er eens serieus naar te kijken?
En dat de garages er niet op zitten wachten begrijp ik dus niet.
Jij geeft opdracht om de pomp op tijd te zetten? werk is werk.
Groeten Jan-Aize
12 jaar
[quote=de Dokter]En dat de garages er niet op zitten wachten begrijp ik dus niet.
Jij geeft opdracht om de pomp op tijd te zetten? werk is werk.[/quote]
Indien passanten (zo noem ik het even) zelf eerst de distributieriem ect ect vervangen en daarna even langs komen om enkel de pomp af te stellen, bedank ik daar ook voor.
Wat John ook zegt : Hun probleem moet niet mijn probleem gaan worden, want daar draait het vaak op uit.....
Een klant kan dan wel opdracht geven maar weigeren mag een garage altijd.
Gr. paul
ja ergens begrijp ik hun ook wel,maar dan moeten ze ook niet zeggen dat ze de pomp hebben afgesteld!
en trouwens als alles terug staat zoals de auto altijd perfect gedraait heeft vraag ik me af waarom die pomp nu plots anders zou moeten staan?
wij hebben de pomp geblokkeerd met een pen en toen de riem gemonteerd dus alles staat zoals ervoor.enkel nieuwe riem geplaatst!
en waarom dient anders die borging dit dient toch om er zeker van te zijn dat de pomp op de origenele stand terug staat.
deze laatste garagist vertelde me trouwens ook nog dat die terugslagklepjes tussen aan terugvoerleidingen helemaal niet goed waren,deze mogen daar volgens hem niet tussen staan?hij houd het echt op de pomp zelf die slijtage zou hebben en er zou ook nog iets van regeleenheid vast kunnen zitten.ik heb nog een optie een bedrijf in ned limburg daar werken mensen die vroeger bij van kappel/lasaulec gewerkt hebben.
daar heb ik destijds inspuiters laten reviseren voor een audi 80 1.9 tdi.en die mensen nemen hun vak wel serieus.
12 jaar
Doormiddel van software kan nu gecontroleerd worden of de pomp echt op tijd staat. Na het vervangen van de riem is na-controle altijd noodzakelijk.
Gr. paul
ah ok paul, alvast bedankt.
moest het dan nog niet lukken zal het toch wel inderdaad de pomp gaan zijn,enig idee wat revisie kost in nederland?
heb hier een prijsopgave gehad waar je toch wel even voor moet gaan zitten!
trouwens auto geeft wel zelf aan als de pomp niet goed staat,heb toen motor/versnellingbak foutcodes zelf kunnen wissen want er was toen echt niet meer mee te rijden.pomp zou trouwens ook gecroniseerd werken met automaat? daardoor zou het ook moeilijk worden een tweedehands te vinden die net hetzelfde is al die wat er nu opzit.
12 jaar
hallo,eindelijk heb ik het probleem gevonden.
het lag dus niet aan de pomptiming,maar het electrisch ventiel voor de vacuum van de egr klep bleek niet naar behoren te werken!
probleem is nu dus wel opgelost door het ventiel te reinigen met remmenreiniger merk ik nu een groot verschil in het vavuumzuigen van de klep!
allen bedankt.
12 jaar
Dus als het klepje niet goed werkt, moet de pomp niet op tijd staan omdat de motor anders niet goed loopt....
Vreemd verhaal maar ik ben blij dat je er zelf in gelooft en dat je tevreden bent.
12 jaar
hoi jan,
ik bedoel niet dat de pomp niet op tijd moet staan,had deze laten afstellen maar toen ze afgesteld stond was het probleem niet opgelost.
de motor draaide toen wel iets beter maar niet zoals hij moest draaien.ben toen verder gaan zoeken en kwam dan bij de egr klep terecht.
als ik het slangetje eraf haalde trok deze maar een heel weinig vacuum,na het ventiel gereinigd te hebben was er echt een groot verschil merkbaar en toen was het probleem opgelost.grts
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar