Mijn Audi A3 van 1997 met 90pk TDI motor (130.000 km op de teller) is opeens gaan hikken en stotteren. Het probleem doet zich voor bij behoedzaam gas geven. Dus vooral bij file rijden, optrekken bij verkeerslichten, rijden op rotondes, afremmen op de motor en daarna weer optrekken, etc. Vooral in de 1e en 2e versnelling is het schokken van de auto heel heftig. Het gebeurt zowel bij koude als warme motor en het schokken is voelbaar in alle versnellingen.
Nadat het probleem optrad, heeft de auto een grote beurt gehad bij de dealer waar de auto steeds in onderhoud is. De diagnosekast kon geen storingsmelding vinden. Wel is de brandstofpomp (die iets te vroeg stond) op tijd gezet. Het probleem bleef. De dealer dacht dat onbalans in het tweemassa-vliegwiel de reden kon zijn. Nadat dit onderdeel is vervangen is er nog niets veranderd.
Ook de luchtmassameter is vervangen, maar dat had ook geen resultaat. Nadat de dealer er nog een dag aan heeft besteedt, was de conclusie dat het motormanagementsysteem (de centrale computer dus) moest worden vervangen. Inmiddels is dat ook gebeurd, maar de situatie is
onveranderd.
Wat meer achtergrondinfo: de auto heeft alle normale officiele beurten gehad, de distributieriem is bij 90.000 km vervangen en de motor draait mooi stationair. De trekkracht is onveranderd goed en ook een topsnelheid van 190 op de teller is probleemloos te halen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laat de spanning van de distributieriem eens controleren. Misschien staat deze te slap. Dit kan ook zo'n effect opleveren. Is de spanrol ook vervangen bij 90000 km (wordt voorgeschreven)
De spanrol is toen inderdaad vervangen. En volgens mij hebben ze pas nog gekeken of de distributieriem wellicht een tandje versprongen was...zullen ze toch wel gecontroleerd hebben of de riemspanning in orde was?
22 jaar
Heb je voor al deze reparaties moeten betalen? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Heb je toevallig pas geleden een andere radio gemonteerd,voordat het probleem zich voor deed.Er zit namelijk op de radio voeding stekker een snelheidsdraad gemon.
Als de snelheidssignaal niet in de computer binnen komt,dan denkt ie dat ie nog stil staat. Hierdoor gaat hij zijn brandstofdoseur die op de pomp zit minder ver open zetten en krijg vooral bij file rijden en gedoseerd gas geven een probleem.Laat dit dus controleren door je dealer.
Als je cruise control hebt kan je dit ook zelf controleren,alleen weet ik niet of ze die nieuwe comp. geprog. hebben voor een cruise control.Dit moet je namelijk in de software aanpassen.
Als de cruise control werkt dan heb je een snelheidssignaal.Als die niet werkt,dan kan het aan snelheidsignaal liggen of bijv. een koppelingsschakelaar.
Laat de koppelingsschakelaar ook controleren of ie goed!,kan er mee te maken hebben.
Zelf heb ik 1 keer gehad dat het snelheidssignaal niet binnen kwam en de klant had de zelfde klachten die u omschrijft.
Ik weet echter niet meer of ie als foutcode werd aangegeven.
groetjes Alexander
Ik heb nog niets betaald (alleen de grote beurt). Wel is afgesproken dat ik slechts een deel van de kosten van het tweemassavliegwiel betaal. De luchtmassameter is vervangen door een nieuwe, maar toen dit niets uitmaakte, is mijn originele teruggeplaatst. Voordat de nieuwe computer werd gemonteerd, heb ik aangegeven dat ik deze niet zou betalen als het niets uitmaakt. Dat is dus het geval. Maar voorlopig zijn we nog geen steek verder.
Wat jouw vraag over een andere radio betreft: het probleem trad op van de ene op de andere dag. Er is helemaal niets veranderd aan de elektrische installatie. Ook beschikt de auto niet over cruise control. Maar toch bedankt voor je tips. Ik zal ze aan de dealer voorleggen. En mocht dit probleem ooit opgelost worden, dan laat ik weten wat de oorzaak was.
22 jaar
Is het voedingsrelais van de EDC reeds nagekeken geweest ??? (pilootnummer 109)
Inmiddels is de fout gevonden: een slechte verbinding in de multistekker op de computer. Hierdoor kreeg de computer verkeerde informatie omtrent de rijsnelheid en gasklepsensor (is mij door de garage verteld). De Audi hikt en stottert niet meer, al moet ik wel zeggen dat de motor vanuit stationair toerental altijd met een stevige schok optrekt. Ik kan mij niet herinneren dat dit 'vroeger' ook zo was. Maar daar is wel mee te leven.
22 jaar
Prima voorbeeld zo als de meeste monteurs onder ons het zien, nl. een reaktie als het probleem is opgelost.Want daar hebben we allemaal baat bij.
Wim, bedankt !
Gr, Siem Bijman
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar