Audi A3 Sportback G-Tron 2014: stottert flink

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Cng, Transmissie: Automaat, Motorcode: CPW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 81

Kortgeleden heb ik een Audi A3 G-tron aangeschaft. Helaas geeft deze nu al problemen. Loopt onregelmatig stationair en stottert flink bij accelereren (zowel binnen als buiten de bebouwde kom). Hij geeft dan ook te weinig vermogen om goed op snelheid te kunnen komen.
Bougies zijn vervangen (ondanks dat die er pas 25K km in zaten), maar dat gaf geen verbetering. Het wordt met de dag erger (eerder stotterde hij alleen bij accelereren op de snelweg), dus ik ben steeds terughoudender om ermee te rijden. Volgende week barst het werk hier weer los en heb ik hem nodig, dus ik zit nogal omhoog.

Hij geeft al wat langer een foutmelding op de lambdasonde (mengsel te arm/rijk) en sinds een paar dagen kwamen daar cilinderstoringen bij (overslag op 3 cilinders). Belangrijk detail: de auto vertoont dit gedrag uitsluitend wanneer ik op CNG rijd, op benzine loopt hij zoals het hoort.

Ik heb problemcar uitgeplozen en kwam op de volgende lijst van punten waar het mee te maken zou kunnen hebben:

- Verdeelhuis reinigen (of is dat alleen bij lpg?)
- Gasklephuis reinigen
- Luchtmassameter
- Thermostaat
- Bobines
- Pompverstuiver
- EGR-klep
- Kabelboom
- Injectoren vervuild
- Walnut Blasting (tip van iemand nadat bobines zijn vervangen en injectoren gereinigd; zónder effect!)

Jullie snappen dat ik graag zou voorkomen dat ik hoge kosten ga maken zonder dat dit het euvel oplost (zoals helaas bij veel anderen het geval is geweest). Daarom hoop ik op jullie deskundig meedenken om dit probleem te kunnen verhelpen.

Alvast mijn hartelijke dank hiervoor!

SjoerdAE

Geplaatst door SjoerdAE , lid sinds 6 jaar geleden

14 Reacties

oldford PRO, 1 maand geleden

Heb je de auto particulier gekocht of bij een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op de "wettelijke" garantie en kosteloze reparatie door de verkoper
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

Ik zou het in 1e instantie niet zoeken in algemene dingen als luchtmassameter, thermostaat, etc. aangezien de motor op benzine wel goed loopt.
Weet je de uitgelezen foutcode? Exacte tekst en/of nummer?
Het is wel makkelijk om te weten of het mengsel nu te arm of te rijk is.
De misfire (overslag) die er bij gekomen is wordt mogelijk door het verkeerde mengsel veroorzaakt.

SjoerdAE, 1 maand geleden

Dank voor de snelle reactie! De foutcode die ik al langer kreeg was deze: P2196. Volgens Gerrit Speek: Lambda-sensor Bank-1 Sensor-1 signaal te rijk. Waar kan een te rijk mengsel door veroorzaakt worden?

De exacte code van de cilinders heb ik helaas niet. Die detecteerde mijn simpele apparaat niet en ik heb de garage er niet naar gevraagd. Hun redenatie was dat de lamda-melding juist veroorzaakt kon worden door een injector-probleem. Klinkt dat logisch?

Welke van de punten uit de lijst lijken jou het onderzoeken waard? En waar zou je mee beginnen? Mijn idee tot dusver is om de injectoren te laten inspecteren en zonodig reinigen/vervangen.

    En de garantievraag? Het zijn niet de injectoren van het benzine-systeem. Als je met injectoren die van het CNG-systeem bedoeld zeg ik misschien, maar er kunnen ook andere redenen zijn. Ik zou een expert proberen te vinden met betrekking tot CNG-systemen. - oldford PRO, 1 maand geleden
    Ik ben nog wel benieuwd naar je reactie op de andere punten in bovenstaande reactie. Hoe concreter, hoe liever! :) - SjoerdAE, 1 maand geleden
    Excuus, ik zie dat je alle vragen reeds hebt beantwoord. Dank! - SjoerdAE, 1 maand geleden

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Geen garantie op de auto ?

SjoerdAE, 1 maand geleden

Sorry, ik vergat op de eerdere garantie opmerking te reageren. Helaas heb ik de auto pre-corona gekocht (begin maart) en deze de afgelopen vijf maanden (half maart-half augustus) geschorst door uitval van opdrachten vanwege corona. Er zat geen aparte garantie op de auto.

Het is een ex-leaser die altijd in onderhoud is geweest bij de Audi dealer. 20K voordat ik hem kocht is de s-tronic nog geheel vervangen. Die is dus als nieuw. Slechte zaak dat dit nodig was natuurlijk, maar voor mij niet verkeerd.

Mijn huidige garage is zeker geen cng-specialist. Die gaat niet vele verder komen dan het controleren (en eventueel vervangen) van de injectoren. Misschien doe ik er beter aan die stap over te slaan en meteen een afspraak te maken met de specialist uit Uden. Het jammere is alleen dat deze pas over een paar weken plek had...

    Nou, dan heb je nog steeds garantie volgens de wet. Die "wettelijke" garantie kan niet worden uitgesloten of afgekocht. Spreek de verkoper er eens op aan en wijs hem dan op de wettelijke regeling m.b.t. non-conformiteit. Wil of kan de verkoper niet repareren dan heb je het recht om de verkoop te annuleren. Dan krijg je de aankoopsom terug. Lees ook dit maar eens: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-conformiteit - oldford PRO, 1 maand geleden
    Daar was ik niet van op de hoogte. Ik vermoed dat de verkoper dit ook niet geweten heeft (betreft simpelweg inkoop van een leasemaatschappij). Uit het stuk begreep ik dat hij zijn schade dan weer op hen kan verhalen. Ik heb hem een mail gestuurd. Ben benieuwd naar zijn reactie. Lastige in deze is wel dat ik de auto heb geruild tegen mijn auto, met gesloten beurs. En die auto staat ondertussen niet meer op de website (waaruit ik op meen te kunnen maken dat-ie verkocht is). - SjoerdAE, 1 maand geleden
    Jammer dan voor de verkoper als de inruiler al verkocht is. Bij annulering krijg je dan de geadverteerde verkoopprijs terug (zonder enige aftrek). - oldford PRO, 1 maand geleden
    Ik heb de man net aan de telefoon gehad. Hij had nog niet eerder van deze regeling gehoord. Bood aan om de auto bij hem te zetten (voor wat langere tijd) en dan zelf op zoek te gaan naar de oorzaak en die te verhelpen. Lastige voor mij is dat het enorm veel tijd kost om me daar naartoe te laten brengen (zodat ik ook weer terug kan) en hem vervolgens weer op te halen. Bovendien lijkt het geen kwestie van dagen te zijn, maar kan het gerust een week of langer gaan beslaan. Is dat redelijk? Ik heb wel met de man te doen. Twijfel er niet aan dat hij te goeder trouw heeft gehandeld en hij leek zich nogal aangevallen te voelen. Ik hoop er op een goede manier uit te komen met hem. - SjoerdAE, 1 maand geleden
    De wet stelt ook dat de reparatie zonder veel overlast voor de klant gedaan moet worden. Als je een gratis leenauto (op de brandstof na) krijgt hoef je je niet weg te laten brengen, maar kost het alleen je tijd. Dan heb je ook vervoer gedurende de tijd dat de auto in reparatie is en voldoet de verkoper aan de wet. Het is netjes als de verkoper de tijd krijgt om het probleem te verhelpen, - oldford PRO, 1 maand geleden
    Dat heb ik inderdaad geopperd. Helaas heeft hij geen leenauto's ter beschikking, alleen voorraad 'met groene platen'. Die mogen niet als vervangend vervoer worden gebruikt, aldus de verkoper. Wellicht zou ik hem er wettelijk gezien toe kunnen verplichten, maar of ik dat wil...? Gevoelsmatig wil ik hem er niet mee lastig vallen, me realiserend dat hem dit waarschijnlijk behoorlijk wat tijd (en geld) gaat kosten. - SjoerdAE, 1 maand geleden
    De verkoper zou contact op kunnen nemen met zijn verkoper (de lease-maatschappij). Misschien dat die een leenauto ter beschikking kunnen stellen. De verkoper zal so wie so wel zijn schade willen verhalen op de lease-maatschappij. - oldford PRO, 1 maand geleden

SjoerdAE, 1 maand geleden

Net een diagnoserit gereden. Voor het rijden uitgelezen (voor zover mijn apparaatje daartoe in staat is). Dat leverde de volgende gegevens op (in deze volgorde):

P2196 - Lambda-Sonde1- Bank 1 Signal zu fett
P3361 - Gasbetrieb Verbrennungsaussetzer erkannt
P3364 - Gasbetrieb Zyl.3, Verbrennungsaussetzer erkannt
P3365 - Gasbetrieb Zyl.4, Verbrennungsaussetzer erkannt
P3363 - Gasbetrieb Zyl.2, Verbrennungsaussetzer erkannt
P2270 - Lambda-Sonde2-Bank 1 Signal zu mager

Geeft dat nieuwe ideeën? De lamda-melding bestaat langer dan de cilinder-melding, dus lijkt de laatste een gevolg van de eerste?

Ook interessant: bij het wegrijden net nog wat lichte stotter, maar al vrij snel vlekkeloos. Op cng!
De rest van de rit (zo’n 25km) geen enkel probleem ervaren. Na de rit opnieuw gemeten; blanco. Ook nog even stationair gedraaid en gas gegeven, alles vloeiend.

Wellicht dat het iemand op een nieuwe hypothese brengt...

oldford PRO, 1 maand geleden

Mogelijk is er ook een lambdasonde defect of is de katalysator lek.
De signalen van Bank 1 lambdasonde 1 en lambdasonde 2 zijn met elkaar in tegenspraak.
Voor de kat is de melding te rijk (weinig zuurstof) en na de kat is de melding te mager (veel zuurstof).

    Vreemd, inderdaad. Dat lijkt te wijzen op een defect voor de eerste lamda (of die sonde zelf) én een defect na de eerste (dus in de kat, of de sonde zelf)? Kan dit het stottergedrag (en bijgevolg cilindermeldingen) veroorzaken? Of zouden we met twee seperate problemen te maken hebben? Zaterdag wordt mijn auto uitgelezen door iemand met specifieke VAG-apparatuur. Hopelijk geeft dat nog weer wat meer idee over wat er toch aan de hand is. Is er trouwens een verklaring denkbaar waarom ik gisteren een probleemloze rit heb kunnen rijden? Minstens leert het me dat er niet iets structureel defect is, want dan zouden de klachten ook structureel moeten zijn (of verergeren, maar in ieder geval niet tijdelijk verdwenen). Of snijdt dit geen hout? - SjoerdAE, 1 maand geleden

SjoerdAE, 1 maand geleden

Nog weer een update. Vanmorgen goed opgelet bij de koude start en de motorklep open gehad. Het blok stond flink te schudden en ik hoorde een fluitende toon. Na een seconden of 30/40 kwam het blok tot rust en draaide het (ogenschijnlijk) soepel. Meteen uitgelezen en de codes P2196 (lamda 1) en P3361 kwamen tevoorschijn.
Ik vermoed dat de eerdere vloeiende rit hier ook mee te verklaren valt. Voordat ik ging rijden heb ik de auto toen namelijk stationair laten draaien. Eerder ging ik meteen rijden, met veel stotteren tot gevolg. Maar de oorzaak?

Daarbij nog een heel praktische vraag. Het viel me laatst op dat het EPC (powertrain control) en het motormanagement lampje brandde. Niet tijdens het rijden, maar op contact. Even knipperde het motormanagement lampje ook. Horen EPC en motormanagement te branden op contact? Geeft dit meer idee over wat er aan de hand kan zijn?

oldford PRO, 1 maand geleden

De enige manier om te controleren of een foutlampje (EPC, MIL, ABS, Airbag, Accu, oliedruk, etc.) nog heel is, is deze te laten branden bij contact aan. Dus Ja, die horen te branden bij contact aan en uit te gaan na het aanslaan van de motor. Het knipperen van de MIL (vroeger motorlampje of engine check) geeft aan dat er misfires zijn die de katalysator kunnen beschadigen. Dat klopt met P3361 die dat ook aangeeft (tijdens draaien op CNG).

    Wederom dank, Oldford! - SjoerdAE, 1 maand geleden

SjoerdAE, 1 maand geleden

Ik heb een inhoudelijke reactie gekregen van één van de bedrijven die ik heb aangeschreven m.b.t. mijn probleem. Deze deel ik graag met jullie, in de hoop dat jullie hem mee kunnen beoordelen.

"Daarna (na het checken van de ontsteking: bougies en bobines) moet er met een glasvezel camera gekeken worden in het inlaat spruitstuk en de cilinderkop van de motor. De kleppen worden dan ook in de kop geïnspecteerd. Zeer waarschijnlijk zien we daar een behoorlijke vervuiling door roetaanslag.

Als er idd sprake is van vervuiling zoals ik vermoed, moeten de injectoren gedemonteerd en ultrasoon gereinigd worden en moet de cilinderkop en het inlaat spruitstuk gereinigd worden dmv wallnut blasting.
De Audi zal daarna weer lopen als een zonnetje. Zowel CNG als op benzine.

Let op!! belangrijk is om goede kwaliteit benzine te tanken en zeker geen E10!!!!! Nooit!!!
Verder is het belangrijk om minimaal elk jaar olie en oliefilter te vervangen en de juiste specificatie olie te gebruiken."

Ik vind het super dat hij überhaupt zo de tijd voor me neemt. En zijn verhaal lijkt ook hout te snijden. Wel een kostbaar traject; zal dichtbij de € 1.000 komen te liggen. Is de auto dit waard? Of is het daarna wachten op het volgende euvel en kan ik hem beter inruilen voor een oerdegelijke en probleemloze Prius of CT 200h?

oldford PRO, 1 maand geleden

Of toch maar eens die verkoper onder druk zetten? Dan kost het niets.
Of wel krijg je een gerepareerde auto terug, dan wel krijg je je geld terug.
Nu inruilen gaat je een hoop kosten. Repareren idem.
En je hebt gewoon recht op een goed werkende auto. Je hebt de wet aan jouw kant.

Een leenauto is overigens makkelijk te regelen. De verkoper kan er b.v. eentje huren. Of de verkoper haalt een auto uit de bedrijfsvoorraad, zetten die op zijn (bedrijfs)naam en betaalt MRB en de verzekering.
Zo veel kost dat nu ook weer niet, als de auto na 1 of 2 weken weer terug gaat naar de bedrijfsvoorraad.
De verkoper kan altijd nog proberen om deze kosten te verhaler op zijn verkoper (de lease maatschappij).

    Tja, dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid. Ik merk dat ik vooral geen zin in gedoe heb en het graag z.s.m. oplos. Volgende week barst het werk hier weer los en heb ik steeds minder (priori)tijd om hieraan te besteden. Stel dat ik besluit om het zelf op te lossen, adviseer je dan te repareren of in te ruilen? - SjoerdAE, 1 maand geleden

Hans4040 PRO, 1 maand geleden

Als ik zie wat er voor bedragen gevraagd worden voor zo`n auto, lijkt mij die €1000,= reparatie niet veel...
Dus ik zou zeggen: repareren.

SjoerdAE, 1 maand geleden

Zojuist zag ik dat ik de afdekkap vrij makkelijk kon verwijderen. Eronder zag ik flink wat zwarte aanslag. Olie? Roet? Zie foto. Wellicht geeft dit verdere info?

Het probleem laat zich steeds duidelijker omschrijven. Bij een koude start hoor ik een fluitend geluid en schokt het blok flink. Binnen de minuut stopt dit en loopt de motor rustig.
Het rijden gaat daarna ook vloeiend, zolang ik rustig acceleer. Zodra ik wat meer vermogen begin te vragen, merk ik stotteren en licht inhouden van de motor.

Woensdag gaat hij voor diagnose naar de garage. Zijn er specifieke tips waar jullie naar zouden laten kijken?

. . . .
    Gek genoeg zijn de foto’s dubbel geplaatst. De onderste kijken het makkelijkste. - SjoerdAE, 1 maand geleden

oldford PRO, 1 maand geleden

Waar rij je op? Benzine of CNG?
Ik denk dat je voorlopig beter op benzine kunt rijden.
A) Om te zien of je dan ook foutcodes krijgt en welke dat eventueel zijn
B) Om de kans op vervolgschades te verminderen.
Stotteren en inhouden (vooral onder belasting) kan verbrande kleppen en gesmolten zuigers veroorzaken en het kan je dure katalysator om zeep helpen.

    De paar duizend kilometer die ik heb gereden is voornamelijk op cng geweest. Wat mijn voorganger heeft gedaan heb ik geen idee van. Klopt het dat die zwarte aanslag daar niet hoort? Wat zou het kunnen veroorzaken? - SjoerdAE, 4 weken geleden

SjoerdAE, 3 weken geleden

Voor het overzicht een stukje geschiedenis:

Sinds enige tijd krijg ik een melding van de 1e lamdasonde dat het mengsel te rijk is (P2196). Een enkele keer kwam daar de melding van de 2e bij, maar dan dat het mengsel te arm is.
Tevens kreeg ik foutcodes die overslagen op de 2e, 3e en 4e cilinder aangaven.
Nadat ik twee injectorreinigingsbehandelingen heb toegepast (merk 5:1), zijn die laatste meldingen en die van de 2e lambdasonde uitgebleven.

Helaas blijft die van de 1e sonde steeds terugkeren en geeft de auto bij het starten nog steeds problemen. Ik voeg een filmpje bij dit bericht om te laten zien wat er gebeurt.
Een fluitende toon (die meebeweegt op het toerental), welke binnen een minuut verdwijnt, waarna ook de motor tot rust komt en hij prachtig loopt. De auto rijdt ook goed. Voor de behandelingen stotterde en hield hij in bij stevig accelereren, erna is dat niet meer voorgekomen.

Ik heb al bij diverse garages gevraagd wat er aan de hand kan zijn, maar tot op heden kan niemand er veel zinnigs over zeggen. Het komt niet verder dan dat ik hem neer mag zetten voor diagnose, waarbij we vooraf en bedrag afspreken 'tot hoever ze mogen gaan'. Voordat ik zoiets ga doen wil ik toch echt dat degene die ernaar gaat kijken met plausibele hypothesen komt.

Ik heb er tot nu toe twee zelf bedacht (op grond van alles wat ik heb gelezen en gehoord, ben verder echt een leek):

- injectoren zijn vervuild. Ultra-soon laten reinigen en de auto zal weer als een zonnetje lopen.
- de 1e lambdasonde is defect. Vervangen en de auto zal weer als een zonnetje lopen.

Het zou ook nog beiden nodig kunnen zijn (twee problemen dus).

De tweede vind ik zelf het minst aannemelijk, maar een bekwame kennis adviseerde dit toch wel te doen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een defecte lambda (constante factor), alleen bij de start voor problemen zorgt en verder niet.

Hopelijk kunnen jullie mij op basis van deze informatie en filmpje gericht(er) adviseren.

.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 Sportback G-Tron of stel zelf een nieuwe vraag.