Ik ben van plan mijn 1.9 tdi 110pk kmstand 200000 te laten tunen.
Nu word mij dit door heel veel mensen afgeraden want dit zou de motor niet aan kunnen en zal ook veel problemen gaan geven in de toekomst zoals zwarte rook uit de uitlaat defecte dieselpomp, lagers die defect gaan ed.
Het is voor mij ook logisch dat als je het uiterste aan prestaties vraagt van een auto en of motor er ook meer en sneller slijtage op zal treden aan de motor.
Maar is het nou daadwerkelijk zo slecht als dat men zegt of valt het allemaal wel mee.
En wat is dan de beste manier van tunen en waar moet je dan op letten.
Ik vraag het maar aan jullie want volgens mij krijg je hier wel een duidelijk en vakkundig antwoord.
Alvast bedankt voor jullie reactie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Patrick,
Ik heb een A3 (90 pk ) met bijna evenveel op de teller (195.000 km. Persoonlijk zou ik het fijn vinden als ik wat meer pk-tjes zou hebben echter ik zie er vanaf. Reden is informatie die ik heb opgedaan door forums te lezen op www.tdiclub.nl
Er is daar een discussie aan de gang dat zelfs zeer gerenomeerde tuners als Wetterauwer, Chipmeister, JD, etc "rommelen" met het motormanagement en begrenzingen. Er is argwaan ontstaan bij een aantal personen. Ikzelf heb dat ook en zie er, zeker gezien mijn kilometerstand, van af. Nogmaals kijk een bij tdiclub.nl en zoek op de forums naar betrouwbaarheid.
Kies in ieder geval niet voor een powerbox, maar voor een softwaremodificatie afgestemd op jouw auto (echte tuning, niet chip verwisselen, etc).
Ter aanvullende informatie. Ik zeg dus niet dat Wetterauer, Chipmeister, JD, etc ondeskundig zijn. Integendeel, dit zijn de beste tuners die er zijn. Wat ik wil zeggen is dat de meeste tuners niet in het bezit zijn van de broncode van het motormanagementprogramma. Zij zoeken op strings in het gecompileerde programma en veranderen die. Of dit kan zonder (lange termijn) bijwerkingen betreffende de motor is onzeker.
Het effect van tunen is wel degelijk merkbaar en er zijn een boel tevreden mensen. Zoals gewoonlijk staan daar sceptici tegenover
19 jaar
Bedankt voor de snelle reactie ik zal dan maar eens naar 1 van deze tuners gaan en kijken wat ze er van zeggen.
Ik ben in elk geval iets meer op de hoogte.
19 jaar
Beste patrick
Wat denk je dat die tuners zeggen? Dat het schadelijk is?
Er zijn veel meer soorten chiptuning dan de meeste mensen denken, de eerder aangehaalde powerbox bijv. of het herschrijven van kenvelden. Feit is dat elke auto bepaalde toleranties in de software ingebouwd heeft gekregen vanaf de fabriek, dit in verband met inferieure brandstof e.d, zodat de motor gewoon blijft presteren onder niet- optimale omstandigheden.Deze toleranties zijn niet overal noodzakeljk, in nederland tankt men gewoon goede kwaliteit brandstof, en ons klimaat is "normaal", in tegenstelling tot zeer koude/warme /stoffige/vochtige gebieden waar de fabrikant ook auto's levert. Tot op zekere hoogte denk ik dat een ( beperkte) chiptuning geen kwaad kan , maar als dit tot gevolg heeft dat je auto zwaarder belast wordt ( als je harder kan ga je ook harder), is het natuurlijk wel mogelijk dat de lvensduur van de motor verkort wordt.
Succes,
EVO
Je kunt naar de Audi dealer gaan die hem tunen naar 105 pk voor een aanzienlijk bedrag (800 - 900 euro als ik mij niet vergis). De vermogenswinst is dan maar de helft van wat bijvoorbeeld geclaimd wordt met (af te raden) powerboxen, chipverwisseling of (most recommended) kenveldaanpassing, maar lijkt mij gevoelsmatig betrouwbaarder. Als je het echt goed wil, ga je naar ABT, Audi's huistuner, maar dan kun je voordat geld beter een af-fabriek tweedehandsje kopen met meer vermogen.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar