Sinds kort zelf in bezit van een Audi A4 , 1.8 20v 92Kw Motorcode ADR. bouwjr 1996 258.000km
Tijdens het rijden relatief weinig vermogen, hij rijdt als een 1.6-8v eigenlijk, niet stotteren of inhouden bij gezette toerentallen.
Bij terugvallen naar stationair toerental komt ie even onder de 840 rpm en "Zaagt " het toerental even.
Auto had een defecte lambdasonde, deze is reeds vervangen en de storing is gewist , en deze blijft nu ook weg.
Nu na 300Km rijden opnieuw uitgelezen en geeft de volgende omschrijvingen:
Magneetklep koolfilter (tankontluchting) output onderbroken : ik heb de klep aangestuurd met de Delphi tester en deze werkt correct. ??? storing is sporadisch.
Beneden regelwaarde onder de limiet, deze omschrijving kan ik even niet thuisbrengen.
Ik heb ondertussen de basiswaarden van het gasklephuis opnieuw ingeleerd, de lambdaregeling gecontroleerd (correct), LMM gecontroleerd (Correct)
De auto rijdt nog steeds niet zoals een auto met 125Pk zou moeten rijden, brandstofverbruik is hoog (1:8) ,gezien het lage vermogen nu een laag rendement, en zowel in stationairloop, verrijking en vollast stinkt het uitlaatgas naar onverbrande brandstof. HC gehalte zal ongetwijfeld aan de hoge kant zijn.
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1e wat ik bedenk is valse lucht. storing onderwaarde is de 0561??
de carterontluchter is op het onderblok, onder de inlaatbochten achter de dynamo (heerlijk bereikbaar) voorzien van een kunstof behuizing. deze durft samen met de slang die hierop zit stuk te gaan.
Magneetklep aktiefkoolfilter kan ook stuk, dan wordt hij doodleuk aangestuurd en dat lijkt te werken, echter blijft de klep open staan. Even demonteren, geen spanning betekend klep potdicht. Doet ie dat niet dan kun je hem weggooien. Voor de test kun je de slang even afklemmen met een griptang of zo.
is de luchtmassameter de originele?? je zou de eerste zijn die een motor van dit type optimaal draaiend krijgt met een niet origineel onderdeel. hij zou af fabriek van hitachi zijn.
Ook al meegemaakt, de 2 nokkenassen zijn verbonden met een ketting, Niets te horen, wel een spanner defect. Mengsel wordt hier op een of andere manier flink door verziekt.
Lekkage uitlaat tussen motor en katalysator kan ook aardig invloed hebben. ook al vaker gezien.
Als bovenstaande niet aan de hand is kun je het nog zoeken in pissende of lekkende injectoren, of een defecte brandstofregelklep (brandstofdruk veel te hoog). dit zou je dan kunnen zien aan inspuittijden die eigenlijk te kort zijn.
bedankt voor je info!
weet je misschien wat de gangbare inspuittijden zijn voor deze motor? bijvoorbeeld stationair en deellast? dan kan ik deze controleren.
Onder het inlaatspruitstuk zie ik wel olieresten zitten, ik heb daar verder niet naar gekeken omdat het oliepeilbuis voetje (oranje ding) afgebroken was, ik heb het ding vervangen en ben er vanuit gegaan dat ik het problem opgelost had.
Het zou natuurlijk ook met die ontluchting te maken kunnen hebben.
Ga ik checken!
De luchtmassameter is de originele.(hitachi)
Weet je toevallig of er in deze motor ook een variabele nokkenasversteller is toegepast op de inlaatnokkenas?
Ik ga er vanuit dat als die niet werkt dat de ecu dit middels de nokkenaspositiesensor detecteert en weergeeft als foutcode?
Eveneens het te los liggen van een ketting , die vervolgens het mengsel beinvloedt?
Heb net de magneetklep getest door hem eraf te halen en ik kon er inderdaad zo doorheen blazen/zuigen, die gooien we vast weg!
heb met een inspectielampje voorzichtig onder het inlaatspruitstuk gegluurd, alles is daar nat van de olie, of dat nou oud zeer is van de afgebroken peilstoksteun of inderdaad een lekkage dat ga ik eerdaags onderzoeken.
Ik zal het spruitstuk eraf halen want ik zie ook dat er steeds een klein beetje koelvloeistof onder de dynamo op de dynamosteun staat.
Als ik dan toch bezig ben kan ik dat beter ook meteen even nakijken.
koelvloeistof op die dynamosteun komt meestal van het kunstof watermondje dat aan de inlaatkant van de kop gemonteerd is. dingen knappen wel eens. Simpel weg gelijk vervangen.
heb je een pb gestuurd met de afleesgegvens voor inspuittijden.
Om goed te testen is het verstandig eerst de magneetklep te vervangen, carterontluchter dicht maken, de leerwaarden te resetten, gasklephuis schoonmaken en inleren en dan na een proefrit van ca 10 km de handel te beoordelen.
komt de motor wel op temperatuur en krijgt de motorcomputer ook de juiste temperatuur door? (in de meetblokwaarden dus, op het dasboard kan het kloppen, in de computer niet. werkt onafhankelijk van elkaar)
Harry bedankt!
Ik heb de magneetklep vervangen en de auto loopt al een heel stuk beter!
Graag wil ik ook even de heren van de wasstraat alhier bedanken dat ze ondanks mijn luide aanhoudende geclaxxoneer de wasstraat niet hebben uitgeschakeld toen ik erachter kwam dat het water met liters tegelijk vanachter mijn dashboard de auto in liep. (carwash met lopende band systeem)
De enige response die ik kreeg was aan het eind van de wasstraat waarom ik zo aan het toeteren was??????? HALLOOO!!!!
Het bleek dus later dat mijn paravan afwatering verstopt zat, de accu stond voor driekwart in het water en het water liep zo het inerieur van de auto in.
Als die wasstraat was gestopt had de ramp niet zo groot geweest als dat ie nu is.
Ik heb het hele interieur gedemonteerd en de vloerbedekking incl, het sponsachtige materiaal verwijderd om vervolgens met een geleende waterstofzuiger ruim 40 liter water uit de bijrijderskant van de auto te zuigen.
De auto staat nu bij een bevriend bedrijf in de spuitcabine bij 40 graden te drogen, in de hoop dat er geen electronica verzopen is.
Word vervolgd!
Zodra alles weer in elkaar zit en weer werkt ga ik weer verder met het onderzoeken van de motor.
Nu reeds even verder heb ik het brandstofverbruik kunnen berekenen, ik kom nu aan de 1:10, het zou van mij nog iets beter Mogen eerlijk gezegd.
Het zagende stationair toerental is sinds het vervangen van de magneetklep al stukken minder maar niet helemaal weg.
Ik heb de temperatuur uitgelezen in de meetblokwaarden klopt het prima.
Ergens in de volgende week heb ik tijd om aan mijn Eigen auto te werken en ga ik het inlaatspruitstuk demonteren want ik heb het idee dat ik daar toch echt een lekkage heb in de carterontluchting. ik kan namelijk nergens anders nog een vacuumlekkage bespeuren.
Het gasklephuis heb ik reeds schoongemaakt en opnieuw ingeleerd.
Ik kan alleen uit mijn Eigen documentatie niet opmaken of er een variabele nokkenastiming op deze auto zit.
Heb op een explosietekening gekeken maar ik kan het zo snel even niet ontdekken.
Er zit op de voorkant van de kop wel een magneetspoel t.h.v. de inlaatnokkenas? of is dit slechts een positiesensor?
nokkenastiming van de inlaatnokkenas is variabel, verstelt met de kettingconstructie tussen de 2 nokkenassen in.
Kijk! daar word ik dan toch weer wijzer van!
Heb je daar toevallig ook een plaatje van, en hoe kan ik het beste controleren of het ding werkt?
Ik neem aan dat als de versteller niet werkt dat ik dan foutcodes te zien krijg op mijn tester, maar weet het niet zeker.
Update:
Na het demonteren van het inlaatspruitstuk ontdekte ik dat de carterontluchting gescheurd was, deze heb ik compleet vervangen, inclusief de slangen die eraan zitten.
Ondertussen is helaas het "zagen" van het stationair toerental nog steeds niet helemaal weg, het verbruik (snelweg bij 110km/h) blijft nog steeds star op 1:10 hangen.
Ik blijf het gevoel houden dat de nokkenasverstelling niet goed werkt, de auto heft wat meer vermogen gekregen, maar dat kan ik pas benutten bij toerentallen van tegen de 4000 toeren.
Daaronder vind ik het nog steeds erg tegenvallen.
Heeft er iemand een method om de nokkenasverstelling te testen?
Foutcodes heb ik ondertussen niet meer.
Misschien even wat nieuw leven in blazen, ondertussen heeft de koppeling van de auto de pijp aan maarten gegeven dus deze is nu ook vervangen, incl. tweemassavliegwiel.
Het vermogen in de lage toeren is nog steeds om te janken, het rijdt mooi vloeiend maar onder de 3500 toeren heeft de auto NUL vermogen.
Carterontluchting compleet vervangen, Evap klepje vervangen, brandstoffilter vervangen,Lambdasonde vervangen, injectorcleaner in de tank gekletst, gasklephuis gereinigd en ingeleerd, GEEN foutcodes in geheugen, geen overmatig olieverbruik.
Bij het wegrijden vanuit stilstand pingelt de motor heel lichtjes, alsof de onstekingstiming niet klopt, en het stationair toerental word niet mooi opgevangen bij gas loslaten, het toerental zakt even te ver en daarna zaagt het toerental een paar keer , waarna de motor weer netjes stationair loopt.
Ik denk nog steeds aan de nokkenasversteller, omdat de auto ook pas bij 3500 toeren begint te trekken als een 125pk zou moeten doen, maar weet er iemand hoe ik dat ding moet controleren/testen, ik heb weinig zin om het maar even te proberen met een nieuw onderdeel, vind ik iets te duur om te gokken.....
Ohja... is dat ding een beetje makkelijk te vervangen, of moet de distributie eraf en de nokkenassen eruit?
update, gisterenochtend de distributieriem bekeken, deze mocht er wel een keer af gezien ik er geen historie van heb en het spul er niet meer zo jong uit zag.
Dus..... toch maar meteen de distributie vervangen en omdat het toch uit elkaar lag meteen ook de kettingspanner en preventief ook een andere LMM gemonteerd.
Het problem is nu uit de wereld.
Wat was de oorzaak denk je? Een slechte LMM of stond de distributieriem een tandje verkeerd?
't trouwens een respectabele hoeveelheid werk (en geld) die je in een relatief oud auto investeert. Heb je er een bijzondere binding mee (erfstuk of zo)?
De grootste verdachte was voor mij de kettingspanner/vervroeger , ik heb geen bijzondere binding met de auto, maar als je al het een en ander aan de auto hebt versleuteld is het gewoon zonde om hem dan te verkopen, dan verlies je immers ook geld. Als je alles zelf doet valt het trouwens best mee.
Het is een fijne auto, en ik hoop dat ik er nog een paar jaar plezier van heb.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar