Hallo,
Na de revisie van mijn versnellingsbak heb ik soms bij sturen een goed horende en voelbare tik. Mijn mening is dat deze vanuit de richting van de wielen komt ( dus uiterste buitenkant ). Voor de revisie was dit niet. Is dit speling op aandrijfassen? Mijn gevoel zegt dat het niet de stabilisator stangetjes zijn.
Hoop dat iemand de oplossing weet.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Frank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk alvast de gewrichten van de stuurstangen na, als ze die met geweld hebben losgemaakt voor het demonteren van de cardans, kan het zijn dat daar speling op zit. Onlangs nog een Audi gehad waar dat gewricht spontaan uit de kom sprong, gelukkig bij inparkeren aan lage snelheid.
Als hier iets mis mee is, riskeer je een ongeval met zware gevolgen.
Aandrijfassen geven bij slijtage geen tik, maar eerder een serie tikken, een beetje ratelen van een doos knikkers. En slijtage treedt niet plots op als gevolg van een revisie.
Controleer ook de fuseekogel, onderaan de ophangingsarm. Best doe je dat met behulp van iemand die aan het stuur draait terwijl je de verschillende gewrichten 'betast', eerst vol belast, dan met de wielen bijna van de grond (licht belast), en als laatste met de wielen helemaal van de grond. Ook de wielen proberen te kantelen in lengte en hoogterichting maakt soms duidelijk van waar het getik komt.
Hallo,
Heb alvast afspraak gemaakt bij garage waar revisie gedaan is. Heb gezegd dat geluid na revisie erin is gekomen.
Laat nog horen wat het eventueel is.
Groetjes.
12 jaar
Hallo,
In garage geweest en daar hebben ze niks kunnen vinden buiten een beetje speling op 1 stuurkogel ( 0,5 mm ).
Deze ga ik zelf monteren en hoop dat resultaat goed is.
Groetjes,
Frank.
12 jaar
Speling begint altijd met heel weinig, maar als de kogel plots uit zijn kom schiet, is de speling wel weg (en de voorkant van de auto ook ;-)
Tip: indien mogelijk zet je het wiel en het stuur in een bepaalde positie, en probeer je dan te werken zonder die twee dingen nog te verdraaien tegenover mekaar. Als je daarna de nieuwe stuurkogel op de stuurstang draait, draai je hem zo ver in dat de pen van het gewricht mooi recht, zonder wringen, in het gat van de stuurarm valt. Zo heb je niet meteen een nieuwe uitlijning nodig. In de praktijk laat je het geheel toch best uitlijnen, maar op deze manier heb je wel enkele dagen tijd zonder dat de wagen alle richting uit wil, behalve rechtdoor.
12 jaar
Hallo,
Had nieuwe kogel tov oude kogel uitgemeten en daarna gemonteerd. Garage zei 0,5 mm maar speling was veel meer. Tikkend geluid is nu weg.
Groetjes,
Frank.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar