Audi 80: Toerental vraagje

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 66 kW

Okee, het is niet echt een probleem, maar na een eerder probleem gelezen te hebben op deze site, begon ik te twijfelen over het toerental van de auto. Op de snelweg met 120-140 km/uur rijd ik in de 5e versnelling 3600-4000 toeren, afhankelijk van de snelheid. In het eerdere topic stond dat een hoog toerental door een slippende koppeling zou kunnen komen, maar voor zover ik weet is dit dus niet het geval, en zou ~3800 tpm normaal moeten zijn... Of vergis ik me nu?

Overigens heb ik nog een vraagje over een zacht tikkend geluid (af en toe) bij het nemen van bochten. Het lijkt wel alsof dit bij ~20km/u het ergst is, maar dat is niet zeker. Ook doet hij dit niet altijd. Zou dit aan de homokineet kunnen liggen? (En wat doet een homokineet eigenlijk?)

Ook is er af en toe een hoog, metaal-achtig tikkend geluid te horen in de motor. Aan meerdere personen laten horen, en de reacties variëerden van een te los boutje tot een defecte klepstoter/klep (-veer, -rubber, wat dan ook, daarvoor heb ik er te weinig verstand van). Iemand enig idee?

Hierbij gaat het dus om een Audi 80 2.0 (66kW/90PK) Avant uit 1994, met inmiddels 204.000km op de teller.

In elk geval alvast bedankt,

mvg, Stephan.

Muizenissen

Geplaatst door Muizenissen (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Lijkt erop dat het toerental wel klopt.
Slippende koppeling merk je meteen als je stevig probeert op te trekken in de 4/5 dan zie je de toerenteller snel omhoog gaan, terwijl de snelheid achterblijft.

Kan de homokineet (kogelkoppeling) zijn, maar ook een wiellager wat einde levensduur is.
De homokineet zorgt ervoor dat de as een hoek kan maken en toch aangedreven kan worden.is ie stuk dan hoor je een knokkelend geluid afhankelijk van de snelheid sneller/langzamer. denk erom dat een vastlopende homokineet je het stuur uit de handen trekt met alle gevolgen van dien...
Sommige auto's hebben aan elke vooras zelfs 2 per zijde.
Door een rubberen hoes beschermd, als deze stuk gaat komt er zand/stof/water in en is ie snel stuk.

Gokje metaal achtige tik in motor, injector?

Muizenissen (0), 17 jaar geleden

Cor, dank voor de reactie. Ik had al zo'n vermoeden wat betreft de homokineet, maar weet het niet zeker, dit omdat het ten eerste zeker niet hard is, en ten tweede ook niet altijd. Ook lijkt het bij iets hogere snelheden (30-50km/u) flink minder te zijn. Komende week laat ik hem even goed nakijken, en zal ik het snel weten.

Koppeling lijkt me dan prima in orde, in elk geval is er niks mis met de acceleratie in 4e of 5e versnelling, op welke snelheid dan ook (en welke versnelling dan ook eigenlijk, het is ook prima mogelijk om de voorwielen te laten slippen bij wegrijden). Feit blijft dat ik het toerental altijd al wel aan de hoge kant vond, maargoed, het zal wel zo horen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.