Hallo,
Mijn A6 heeft bijna 500.000 km op de teller maar begint een paar kuren te vertonen. Het is een automaat.
Twee daarvan wil ik hier voorleggen.
1. Bij het optrekken bromt en trilt hij. Als ik optrek, vooral wat lager toerental dan lijkt het dat hij even over een weg rijdt met allemaal kleine hobbeltjes erin (een wasbordje).
2. Als je stabiel rond de tachtig rijdt met zo 1800 a 2000 toeren dan zwalkt hij af en toe (om de paar seconden) het toertal lichtjes omhoog (zo ongeveer 100 toeren). Volgens mij is hij het minder gaan doen toen ik de bakolie heb laten vervangen maar hij doet het weer.
Extra info:
Hiernaast heb ik momenteel een boordspanningsprobleem. De spanning wordt volgens mij te hoog en dan kapt hij hem af en zakt hij heel even in en gaat het accu lampje branden. Dit is met forser optrekken en meer toeren. Hiervoor heb ik al een nieuwe spanningsregelaar besteld die ik er volgende week samen met de beurt ga inzetten. Ook breekt regelmatig de aircoriem. Ik denk dat de pomp te stroef loopt dus moet ik ook even naar kijken. daarnaast nog een klein diesellekje in de pomp (ook een nieuwe kit voor liggen) en nog ergens een klein olielekje (gaan we ook volgende week opsporen).
Als iemand iets weet over de 2 omschreven problemen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Majesteit,
Na zoveel kilometers, kan het van alles zijn. Het is zaak om vooral de motoren versn.bak rubbers te controleren. Als het rillen anders is bij hogere of lagere belasting kun je ook denken aan de binnenste koppelingen van de aandrijfassen. het tijdelijk slippen kan komen doordat de stor in de koppelomvormer niet meer optimaal werkt.
ik heb niet het idee dat het rillen afhankelijk is van de belasting maar ik zal het in de gaten houden.
Wat bedoel je met de stor in de koppelomvormer?
11 jaar
er waren twee letters weggevallen. ik bedoelde de stator. Dit is een meestal meedraaiend schoepenwiel waardoor de vleistof in de vloeistofkoppeling in de juiste richting wordt gestuurd. Dit heeft tot gevolg dat vooral bij verschil in toeren van de 2 helften van de vloeistofkoppeling het koppel wordt vergroot. (koppelomvormer) Heest meeste effect ervan wordt bereikt als de stator stilstaat. Een zg vrijloop moet er voor zorgen dat de stator wel mee maar niet terug kan draaien. Als door een (mechanische) oorzaak dit toch gebeurt kan er geen koppel omvorming plaatsvinden. Als door een (mechanische oorzaak de stator stil blijft staan terwijl deze eigenlijk mee zou moeten draaien, werkt de koppelomvormer ook niet meer. zelfs als vloeistof koppeling heeft deze het dan moeilijk. (slippen)
bedankt voor de info en duidelijke uitleg. Ik dacht al stator maar wist het niet zeker. Ik weet helaas niet veel van automatische versnellingsbakken. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik moet ook als alles koud is (een tijdje heeft stilgestaan) even veel toeren maken om überhaupt van zijn plaats te komen. Om het dan allemaal niet teveel te belasten, geef ik meestal even wat gas in de N en zet hem dan pas in de D. Ik neem aan dat alles zich dan even moet vullen met vloeistof..
Zou ik dan een gehele koppelomvormer of enkel de stator dienen te vervangen? of is dit een set. Is dit lastig?
11 jaar
De stator zit binnen in de koppelomvormer. die kan je niet zelf vervangen. blijft dus over de koppelomvormer te vervangen.
De mogelijkheid dat er een van de koppelingen of rembanden voor het slippen zorgt is ook niet weg te denken..
Bij deze km stand zou ik geen deelreparatie doen aan een automaat. Natuurlijk kun je vragen bij een automaten specialist bv (Autrans) wat een revisie gaat kosten,
Vooraf lijkt het me zinvol om opnieuw het niveau van de automaat olie te laten controleren. te weinig vloeistof of een verstopte zeef hebben ook nadelige invloed.
Als er ergens op een sloop een complete bak te koop is voor een redelijke prijs ??? kan dat ook een optie zijn.
Als je gaat besluiten om (zelf) de bak te verwijderen ?? moet je er goed om denken dat, anders dan bij een handgeschakelde bak, de koppelomvormer het vliegwiel vervangt en dus behoorlijk zwaar kan zijn. Dit kan tot gevlghebben dat deze in de keerring wegzakt en deze beschadigt. in een ongelukkig geval kunnen er delen van in of uitgaande assen krom raken..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar